FUEL-PRISER:

- Vi fyller uten å vite hvilken leverandør vi egentlig kjøper av. Ikke får vi oppgitt pris, og vi forlater pumpen uten kvittering eller oversikt over oppgjør. Hvilken bilist ville funnet seg i det?

Flyklubber og flyeiere i Norge er oppgitt både over dyrere drivstoff og de bortgjemte prisene.

Både drivstoffpriser og utfordringer knyttet til tilgjengelighet får mange piloter til å klø seg i hodet.
Både drivstoffpriser og utfordringer knyttet til tilgjengelighet får mange piloter til å klø seg i hodet.

Bakgrunnen for frustrasjonen er at Air BP og Shells fuelbunkringsservice økte drivstoffprisene for fly med stempelmotor (avgas 100 LL og UL 91) med tre kroner i Norge i fjor. Som Roy Welle, kasserer i Værnes Flyklubb (VFK), sier til Flynytt:

– Vi ruller bort til «bensinstasjonen» på flyplassen, der det verken er oppgitt firmalogo eller merkenavn. Så fyller vi uten å vite hvilken leverandør vi egentlig kjøper av. Ikke får vi oppgitt pris, og vi forlater pumpen uten kvittering eller oversikt over oppgjør. Hvilken bilist ville funnet seg i det?

Utfordringen med dette er at flere flyklubber må henge opp lapper fra en dag til en annen med hint til flygerne. Roy Welle er tydelig:

Roy Welle (t.v.) i Værnes Flyklubb og Erik Torp på tur. Foto: Privat

– I tillegg er jeg ikke i tvil om at oljeselskapene misbruker oss ettersom de vel tror vi er betalingsdyktige uten tak.

Mangler logo og priser

For noen år siden overtok Air BP Statoils salg og Aviation Fueling Services Norway AS (AFSN) for Shell. Disse to selger mesteparten av flydrivstoffet i Norge. Flynytt kontaktet daglig leder Thorbjörn Larsson i Air BP.

– Hvordan forklarer dere opptil tre kroners sprik i 2018?

– Markeds- og innkjøpsprisen, altså kostnaden for produktet som Air BP betaler til vår leverandør på avgas, har økt. Videre har investeringer i infrastruktur for flydrivstoffanlegg økt betydelig i perioden 2017-2019. Nye tanker, sikring mot lekkasjer og nye kortautomater innebærer ofte investeringer på flere millioner kroner, og dette får konsekvenser for vår enhetskostnad.

  Hvordan kan det ha seg at prisene i Norge, som har lavere avgifter enn for eksempel Sverige/Danmark, tidvis har vært nærmest like sammenlignet med resten av Skandinavia?

– Norge har en langt mer krevende geografi enn resten av Skandinavia, noe som medfører langt høyere transport- og logistikkostnader. Dette gjør at de norske prisene blir nokså jevne med andre land til tross for lavere avgifter.

– Hvordan kan oljeselskapene, eller deres flytankingselskaper, ha pumper på flyplassene uten logo på leverandør, ei heller prisoversikt, display eller kvittering?

Å fylle drivstoff skal være en fryd, ikke volde holdebry. Foto: Lasse Holm

– Offisielle prislister sendes direkte til kunder og flyplasser per e-post. Grunnen til at det ikke finnes Air BP-logoer rundt omkring på flyplassene har bakgrunn i avtalen mellom Statoil og BP fra 2015. Men vi skal se nærmere på mulighetene til å gjennomføre dette i 2019.

Flynytt snakket med Aviation Fueling Services Norway AS (AFSN), som overtok Shells aktivitet i 2015.

– AFSN fastsetter sine listepriser på avgas hver måned ut fra utvikling i produktnoteringer for bensin, valutakurser og omkostninger. Prisene vil derfor både kunne gå opp og ned som følge av markedsutvikling, sier daglig leder Flemming Sindberg.

«Ukjent» valgmulighet

Under arbeidet med artikkelen gjorde Welle oss oppmerksom på fueltanker med flere leverandører, eksempel AFSN og Air BP.

Alle flyklubber og flyeiere bør snarest få tak i carnet (kort) for alle leverandørene i landet. Der du har valg, sjekker du hjemmesiden til de ulike leverandørene eller tar frem mail med månedens priser og trekker carnet til den som er billigst. Men da Flynytt forsøkte å finne dagens pumpepriser på tanker i Norge, viste det seg å være nesten umulig.

– Avtalen med Air BP har nok gått i arv, sier han videre.

På spørsmål om hvorfor småflygere ikke kan se aktuell literpris på anleggene, svarer Sindberg i AFSN.

– AFSN har valgt at selskapets listepriser på avgas alltid er tilgjengelig online på selskapets nettside afsn.no.

– Viktig med tilgang

Generalsekretær John Eirik Laupsa i Norges Luftsportforbund har forståelse for at drivstoffprisene er viktige for medlemmene.

– NLF er opptatt av at medlemmene i organisasjonen skal ha best mulig vilkår for drivstofftilgang på alle steder vi opererer. Ikke minst gjelder dette at produktene skal være av god og riktig kvalitet, og at tilgangen skal være slik at man unngår at flygerne blir tvunget til å velge løsninger som gir operasjoner med redusert sikkerhet, sier han til Flynytt.

Avgas-anlegget på Frya.

– Samtidig må vi innse at i den store sammenhengen er leveranse av de drivstofftyper de fleste av NLFs medlemmer benytter, en svært marginal virksomhet for oljeselskapene. Vi bør nok derfor prøve å finne gode samarbeidsløsninger istedenfor å ha urealistiske forventninger. Det vi også ser, er at mange steder kan det være stor besparelse i at våre miljøer selv overtar anleggene og driver og vedlikeholder disse i klubbenes regi.

Betalte 120 000 kroner mer

Welle på Værnes vet hva han snakker om. Som sekretær ser han regnskapet fra flyklubben, men i sin jobb som redningsmann er han også ansvarlig for fylling av diesel på redningsbåter.

Båtbransjen er svært kostnadsømfintlig, og kostnadene er av stor betydning for marginene. Der er det minst lojalitet mot leverandørene av drivstoff. Systemet med trading gjenspeiler oljeprisene. Båtdrivstoff økte noe i fjor på sensommeren, men er tilbake til samme nivå nå, sier han.

Værnes Flytanking AS er eiet av oljeselskapene. Welle sier de føler oljeselskapene kjører sitt eget løp uavhengig av kundeinnspill.

– Avinor på Værnes hadde for en tid tilbake en pott for miljøtiltak. Flyklubben ville da sette opp en pumpe for blyfri avgas, noe Avinor støttet. Men da sa Værnes Flytanking AS nei og viste til regler, servicebulletiner og faren for å ta feil pumpe. Selv om det samme selskapet nettopp har satt opp jet A-1 og avgas pumper side om side, sier Welle.

Til dette sier Thorbjörn Larsson i Air BP at de anser risikoen for «misfueling» (feil produkt på flyet) som den absolutt største risikoen i bransjen.

Værnes FK fyller 32.000 liter avgas årlig. Prisen i fjor varierte med hele 4,50 kroner per liter, og deres Cessna 172 SP forbruker 32 liter i timen (teknisk flytid). 

– Vi betalte altså 120.000 kroner mer, sier Welle oppgitt. Selv om de henstiller medlemmene til å velge laveste pris, er det umulig ettersom pumpene både er uten pris og anonyme med tanke på leverandør. I fjor opplevde Værnes hele to kroner forskjell på samme produkt på Shell og Air BP, med samme pumpe. Dette utgjør opptil 60 kroners differanse for en fylling. Nå vurderer de å starte opp et eget UL-drivstoffanlegg, et anlegg som nok vil koste rundt 400 000 kroner.

Begrenset åpningstid

Også på Kjeller utenfor Oslo er det harme. Flyplassjef, Per Inge Evensen, bekrefter overfor Flynytt en betraktelig økning de siste månedene, selv om det den siste tiden falt med en drøy krone igjen.

– I tillegg nekter de oss jo å bruke andre kort enn BP Sterling Card, sier han.

Til dette svarer Air BP at disse automatene fungerer med Air BP Sterling Cards, som er registret per fly og med det drivstoffet som flyet bruker for å unngå at det fylles feil produkt ved et uhell.

Oljeselskapene har egne pumper på flere flyplasser der man betaler med kundekort. Ofte virker ikke vanlige bankkort eller kredittkort i kortleseren til flybensin på flyplassene. I tillegg har ofte Avinors flyplasser begrensede åpningstider eller det finnes ikke avgas i det hele tatt.

Men selv med PFLY-kortet og tilgang utenom åpningstid, er det for flere småflygere i praksis umulig å fylle på disse plassene utenom arbeidstid, selv om bensinanlegget er selvbetjent.  Dette i stor kontrast til stengte bensinstasjoner for bil, der man midt på natten kan kjøre inn, fylle tanken full og betale med kort.

Hvordan er det hos våre naboer?

Flynytt tok en telefonrunde til flyklubber og flyplasser i Sverige og Danmark. Her har prisene nemlig ligget ganske stabilt de siste årene, i motsetning til i Norge. Styrbjörn Byström i Stockholm flygklubb sier de betaler 22 kroner (SEK) per liter avgas, og at det i 2018 har vekslet mellom cirka 22 og 24 kroner (SEK).

På Säve i Gøteborg sier Erik Tunared i Aeroklubben i Göteborg at literprisen er mellom 23 og 24 kroner. I norske kroner tilsvarer de to eksemplene 21-23 norske kroner.

– Man kan ikke se prisen på pumpen dessverre, det er Shell som leverer, men vi kan betale med Shell carnet og VISA Mastercard, avslutter han.

Flynytt snakket også med daglig leder Lars Hjelmberg i svenske Hjelmco OIL. Dette er et oljefirma som ikke har etablert seg i Norge.

– Prisen i Sverige siden nyttår har generelt økt med 80 øre, mens Shell og Air BP har noe høyere økning. Dette skyldes kun økningen i den amerikanske dollar, sier han før han må haste videre.

Fra Danmark melder leder Jakob Bak i Sindal Flyveklubb at dagens pris er 17 kroner (DKR) per liter etter litt variasjon i fjor (22 norske kroner).

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen