Våre krigshelter minnes på Kjeller

Takket være rittmester Harald Normanns snarrådighet 8. april, ble 14 Tiger Moth og 9 Fokker fra Hærens flyskole evakuert 8. og 9. april. Omkring kl 7 om morgenen­ 9. april kom det siste flyet seg i luften på Kjeller mens ­pilot Eirik Sandberg­ kunne høre luftvernsirenene fra Lillestrøm. Minutter seinere ble Flybataljonen­ og Hundremeter-hangarene bombet av tyske Heinkel He 111.

Sjef for speidevingen ved Flybataljonene på Kjeller, kaptein Ole Reistad med løytnant Arve Aas i speidersetet bak, før de tar av med Fokker fra Kjeller om morgenen 9. april 1940 kl 05.50. Foto: Forsvaret/KFF

Takket være rittmester Harald Normanns snarrådighet 8. april, ble 14 Tiger Moth og 9 Fokker fra Hærens flyskole evakuert 8. og 9. april. Omkring kl 7 om morgenen[-] 9. april kom det siste flyet seg i luften på Kjeller mens [-]pilot Eirik Sandberg[-] kunne høre luftvernsirenene fra Lillestrøm. Minutter seinere ble Flybataljonen[-] og Hundremeter-hangarene bombet av tyske Heinkel He 111.

Tekst/foto: Lars Brede Grøndahl Foto: Forsvaret, Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF)

files/content/news/Krigshelter/DSC_0565.jpg(KJELLER) På dagen 75 år etter evakueringen, tok Veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb av fra Kjeller med tre Tiger Moth med kurs mot Blæsavika i nordenden av Øyeren.

I 1940 landet skoleflyene fra Hærens flyskole på isen, trukket opp i skogkanten og kamuflert før de fløy videre til Sverige. Evakueringen ble telefonisk rapportert til Flyvåpenets stab og ble gjennomført uten at det var innhentet forhåndsordre.

Kjeller flyplass var på 1930-tallet base for to flybataljoner tilhørende Flyvåpenet sønnenfjells, som bestod av Jagervingen, Speidevingen og Bombevingen, samt et feltverksted. To 100-meter lange hangarer kalt «Hundremetern», var sentrum for aktiviteten og lå midt i Småflyhavna på Kjeller.

8. april 1940 var Flybataljonens speiderving i ferd med å avløse Bombevingen som lå på Sola på nøytralitetsvakt.

Sjef for Speidervingen, kaptein Ole Reistad, slo alarm og i alt fem Fokkere og to Tiger Moth ble evakuert. Ole Reistad tok selv av i en Fokker fra Kjeller om morgenen 9. april med løytnant Arve Aas i speidersetet. Flyene til speidevingen kom til god nytte for seg i to krigsmåneder fram til demobiliseringen i Nord-Norge 10. juni.

19 av 24 nye Curtiss Hawk jagerfly innkjøpt til Jagervingen var kommet til landet og 10 var til montering hos Kjeller flyfabrikk. Fem av flyene var ferdig montert og overlevert. På grunn av snøforholdene var ikke testflygning gjennomført.

Natten til 10. april ble mesteparten av Flyskolens personell forflyttet til Kongsvinger og Rena. En Tiger Moth ble liggende igjen i Blæsavika, mens 23 fly kom fram til Nordre Osen.

Flyskolen ble liggende i Nordre Osen til den 15. april, da rittmester Normann ga ordre om evakuering til Sverige. På grunn av været kom bare 11 av flyene fram. To av flyene er Tiger Moth 189 LN-KFT og SE-ALM som kan oppleves i lufta under Flydagene på Kjeller 30.–31. mai.

LN-KFT ble kjøpt tilbake fra Sverige og gjenoppbygget av Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) i årene 1997–2006. SE-ALM flyr fortsatt i Sverige og er utrustet som i 1940. Ingen radio og ingen bremser!

Hadde jaktet på tyske fly i tre uker

Ved markeringen på Kjeller flyplass 9. april 2010 var Wilhelm Mohr og Per Waaler invitert til flygning i Tiger[-] Moth og Sea King. Begge var utdannet ved flyskolen på Kjeller før 2. verdenskrig. Per Waaler var sersjant og tilhørte Jagervingen utplassert på Fornebu da det ble varslet tysk flyaktivitet.

– Jeg husker begivenheten godt. Den blir aldri glemt, sa Waaler, etter turen med Sea King fra Kjeller via Fornebu til Oscarsborg.

– Jeg husker at jeg fikk ordren «alle mann for seg». Vi trodde at vi skulle holde de tyske flyene unna, men overmakten ble for stor. Det er vemodig å tenke på, sa Per Waaler, som skjøt ned en tysk Heinkel 111, som styrtet like i nærheten av Steilene ved Nesodden. Tre andre tyske fly og et norsk fly ble skutt ned den samme dagen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

files/content/news/Krigshelter/DSC0145.jpg

Bildet over: Under Luftforsvarets historiske markering på Kjeller i 2010, ble krigsveteranene Per Waaler og Wilhelm Mohr invitert på tur i Tiger Moth og Sea King. Begge deltok i krigshandlingene som fant sted 9. april 1940.

– Jeg fikk et par treff inn i mitt fly, mintes Waaler. Motoren startet å fuske, og Waaler klarte så vidt å returnere[-] til Fornebu. Like etter at han hadde landet, ble flyet angrepet av et tysk fly og Waaler klarte så vidt å kaste seg ut av flyet før det ble skutt ibrann. Han fortsatte å skyte på tyske fly fra en luftvernstilling på bakken.

–Var du noen gang redd under angrepet?

– Nei, jeg var ikke redd. Vi kjempet om å være den første mannen til å skyte. Det er kanskje ikke som vet dette, men vi hadde jaktet på tyskerne i tre uker før krigen startet, fortalte Per Waaler i 2010.

Den tyske krysseren Blücher ble senket mens Waaler var i lufta.

– Jeg husker jeg så en søyle med flammer som gikk mange meter rett opp. Vi skjøt etter de tyske flyene i seks–syv minutter etter at vi fløy forbi Blücher, fortalte Waaler.

Gloster Gladiator

Selv om det norske luftforsvarets Gloster Gladiator-fly ikke klarte å holde tyskerne borte fra Norge, gjorde de en viktig innsats ved at de var med på å stoppe invasjonen av England.

Per Waaler deltok under oppbygningen av det norske luftforsvaret i Canada. Han fløy også i Bomber Command før han ble skutt ned over Tyskland og ble krigsfange der i to år.

Generalløytnant Wilhelm Mohr tjenestegjorde som flyger og nestkommanderende ved speidervingen ved Trøndelag flygeavdeling på Værnes 9. april 1940.

Som sjef for Trønderlag flyavdeling ledet han kampen mot tyskerne og kjempet blant annet i Dombås-traktene. I likhet med Waaler var han med på oppbyggingen av trenings[-]leiren «Little Norway» i Canada.

Under Luftforsvarets 9. april-arrangement[-] på Kjeller[-] i 2010 fikk de to krigsveteranene anledning til å gjenoppleve flygning med Tiger Moth som var militært skolefly i Norge.

Waaler fortalte i 2010 at det var 72 år siden sist han selv førte et Tiger Moth fly.

– Det var en veldig fin opplevelse, fortalte Per Waaler. Begge krigsveteranene tok sin flygerutdannelse på Kjeller.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen