LSA-FLY:

USA løfter maksvekten på LSA-fly til over 1.600 kg

Den reviderte LSA-klassen skal også gjøre det mulig å ha fire personer ombord, ifølge Avweb.

Selv en Cessna 182 kan bli LSA-fly, dersom nyheten fra Avweb holder vann. Foto: Torkell Sætervadet
Selv en Cessna 182 kan bli LSA-fly, dersom nyheten fra Avweb holder vann. Foto: Torkell Sætervadet (Foto: Torkell Sætervadet )

Mens Europa snart er i ferd med å få på plass en vektøkning for mikrofly fra 472 til 600 kg, lar USA den letteste klassen motorfly – LSA (light sport aircraft) – legge på seg fra 600 kg til godt over 1.600 kg.

Dette går frem av en melding fra det anerkjente allmennflynettstedet Avweb. De skriver også at den reviderte LSA-klassen vil åpne opp for å ha fire personer ombord.

Venter nytt trekk i 2019

Helt siden EAA Airventure i Oshkosh har det versert rykter om at den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA har planer om å revidere LSA-konseptet.

I dag er klassen begrenset til en maksimal avgangsvekt på 600 kg for landlfy og 650 kg for fly som tar av og lander på vann. Men allerede under sertifiseringen av det nye amfibieflyet Icon A5, viste FAA fleksibilitet ved å tillate høyere vekt dersom flyet er steilingsresistent. 

FAAs neste trekk er ventet i 2019: Det handler om en utvidelse av LSA-klassen til å omfatte fly med maksimal avgangsvekt inntil hele 3600 pund – mer enn 1.600 kg. Samtidig er det ventet at det kommer ytelsesbaserte kriterier som skal sørge for at flyene er av det «snille» slaget. Nøyaktig hvilke grenser og betingelser som vil omkranse den nye klassen, er foreløpig ukjent. 

Vesentlige lettelser

USA er imidlertid ikke alene om å tenke at tyngre fly enn 600 kg med fordel kan ha et enklere regime enn kombinasjonen av klassisk privatflysertifikat PPL(A) og tradisjonell typesertifisering.

I Europa gir klassene ELA-1 (1.200 kg) og ELA-2 (2.000 kg) allerede vesentlige lettelser med tanke på vedlikehold og modifikasjoner, og også på designsiden er forenklinger på tegnebrettet etter at den nye grunnforordningen for sivil luftfart trådte i kraft i september.

Samtidig har Europa allerede det forenklede privatflysertifikatet LAPL(A) som gir mulighet til å føre ELA-1- og ELA-2-luftfartøy med inntil tre passasjerer om bord. 

 

 

Særegent for den kommende reviderte LSA-klassen i USA er imidlertid at det skal bli mulig for profesjonelle byggere å sette sammen såkalte «hjemmebygde luftfartøy» i serieproduksjon for videresalg. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Top Letters And Comments, December 14, 2018

This week's letters brought comments from readers about fuel sump points on a Decathlon, autonomous vehicles,...

Short Final: Class C Workout

Peoria Approach: “I bet you didn’t think you were going to get this type of workout when you asked for the...

New Members Join EAA Board

The Experimental Aircraft Association (EAA) has announced that Heather Penney and Ben Diachun will be joining its...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen