Tønsberg Flyveklubb:

EN KLUBB I VEKST: Tønsberg Flyklubb er blant klubbene i Norge som vokser mest. Fra venstre Eivind Andersen, Mathias Tankred Nilsen, Ole Andre Utheim, Bjørn Schøll Kristoffersen, Ragnhild Esbensen, Arild Aasen, Erlend Sandvik, Jan G. KIlen og Roger Heggelund.

Tønsberg Flyveklubb fyller 80 år

Jubileet ble feiret med å invitere til Åpen dag på Jarlsberg. – Medlemmene strømmer til klubben og aldri har det blitt fløyet mer, sier en fornøyd leder Eivind Andersen.

Publisert

– Vi har jobbet aktivt for å få et godt miljø. Vi har hatt et tredelt mål. Vi ønsker å tilby et sted folk kan dyrke sin lidenskap og interesse, vi vil ha et sosialt fellesskap, og så ønsker vi å ha en god utdanning og hjelpe flere til å ta sertifikatet, sier leder Eivind Andersen i Tønsberg Flyveklubb til Flynytt.

En klubb som vokser

På området utenfor flyklubbens lokaler er det livlig. Grillen er fyrt opp, gyldne hamburgere ligger trygt plassert på risten og venter på at sultne piloter og andre skuelystne skal gjøre et innhugg.

Tønsberg flyveklubb markerte i høst at det er 80 år siden klubben ble stiftet med å invitere til Åpen dag. Slik fikk de kombinert bursdagsfest med å få vist seg frem – og kanskje rekruttere noen nye medlemmer til klubben?

LEDER: Eivind Andersen er leder i Tønsberg Flyveklubb.

Klubben har kontinuerlig rundt 30 elever, og er blant klubbene i Norge som øker mest.

– Vi har elever i alle aldersgrupper. Blant de som nylig har tatt lappen er den yngste 17 og den eldste rett over 70. Den yngste måtte sykle til flyplassen, mens den eldste var godt pensjonert, sier daglig leder Ole André Holt Utheim og flirer.

Elever fra 16 til 70

Når Flynytt spør hva som er nøkkelen til suksessen, er det sosiale miljøet et svar som går igjen.

SENTERET: Jarlsberg sett fra luften.

– Som piloter tilbringer vi mye tid på bakken, og da er det viktig at vi har et godt sosialt miljø. Vi har for eksempel vaffelkveld hver onsdag klokken seks. Da er alle velkomne til å drikke kaffe, spise vafler og prate om alt og ingenting. Vi opplever at terskelen er lav for at folk dukker opp, forteller Andersen.

– Vi har en åpen dør inn i klubben. Det er ikke krav om medlemskap for å dukke opp på sosiale arrangementer her, vi er ingen gutteklubb der bare insiderne får slippe inn. Vi tar imot alle med åpne armer, supplerer nestleder Erlend Sandvik. 

Andersen legger til at de har en rekke klubbkvelder, der blant annet flyteori, sikkerhetsarbeid og vedlikehold står på timeplanen.

CESSNA: LN-TFK er en av maskinene i Tønsberg Flyveklubbs flypark.

– I tillegg har vi noen klubbturer i løpet av året, blant annet til Fjellbäcka. Vi har også en årlig tradisjon som kalles «sexy legs». Da flyr vi til ulike steder, hvor vi har 3-4 leg.

Moderniserte flyparken

TECNAM: Klubben kjøpte en en helt ny Tecnam P-2002-JF i 2012.

Klubben har også opplevd en økning i aktiviteten etter at de moderniserte flyparken. Etter at to av klubbens fly havarerte i 2011 (uten personskader, journ.anm.) ble det investert i en nyere Cessna 172 som erstatning. Året etter gikk klubben til anskaffelse av en helt ny Tecnam P-2002-JF. I 2013 kjøpte klubben en Cessna 172, som er utstyrt med digitale instrumenter (Garmin G1000).

– Vi har sett at aktiviteten har økt. Det er viktig at det ikke bare er en liten klikk som flyr. Vi oppfordrer alle til å fly og holde seg current, sier Andersen.

Mens det i 2015 ble fløyet 928 timer, tilbrakte Tønsberg Flyveklubbs piloter 1352 timer i luften i fjor. Årets tall lå på 1060 timer da Flynytt gikk i trykken, en sesong der været ofte ikke har spilt helt på lag.

GRILLFEST: Det var full fyr på grillen da Tønsberg Flyveklubb inviterte til kombinert bursdagsfest og Åpen dag.

Ser fremover

Selv om hjemmebasen til flyklubben, Jarlsberg, virker harmonisk, er det ingen hemmelighet at det tidligere har vært turbulent.

– Det har ikke alltid vært et glansbilde. Det har vært turbulent både i luften og administrasjonen, og det skal vi ikke legge skjul på. Men nå er den tiden forbi, og det er noe vi i administrasjonen er veldig klare på: Før er ikke nå. Vi har lagt det bak oss, vi er ferdige med det. Nå ser vi fremover, sier flyplassjef Bjørn Schjøll Kristoffersen.

Det gjør også flyklubben, som slett ikke utelukker kjøp av et elektrisk fly når «tiden er inne».

– Vi har tenkt på elektrisk, blant annet til skoling og landingstrening. Det er mange fordeler ved elektrisk, både med tanke på at det belaster miljøet mindre og er rimeligere i drift. Det kan godt være at det kommer, sier Andersen.

– Hvilke mål har dere for klubbdriften fremover?

– Målet er å bli Norges største flyklubb, skal vi ikke det? Nei, da. Målet er å bli best, ikke nødvendigvis størst. Vi ønsker å ha et godt tilbud, både sosialt og flyteknisk. Og så må vi ikke glemme sikkerhetsarbeidet. Det har høyeste prioritet, sier Holt Utheim. 

Powered by Labrador CMS