TOLL:

Tolletaten: - Vil være mer synlig

Underdirektør Dag Jørstad i Tolletaten tror at pilotene vil merke endringer i tiden fremover, men sier at de ikke har til hensikt å legge begrensninger for allmennflymiljøet.

SKRYTER AV ALLMENNFLYMILJØET: – Det er vår oppfatning at piloter og småflyklubber i all hovedsak er lovlydige og dyktige ved utøvelse av hobbyen sin, sier Dag Jørstad i Tolletaten. Illustrasjonsfoto: Per Julius Helweg
SKRYTER AV ALLMENNFLYMILJØET: – Det er vår oppfatning at piloter og småflyklubber i all hovedsak er lovlydige og dyktige ved utøvelse av hobbyen sin, sier Dag Jørstad i Tolletaten. Illustrasjonsfoto: Per Julius Helweg ( )

I kjølvannet av arrestasjonen på Kjeller flyplass i oktober meldte Tolletaten at «det er ingen hemmelighet at Tolletaten ønsker å ha fokus på småflytrafikken».

Les også: Tysk småfly landet på Kjeller med 50 kilo hasj

– Den har vært litt underkontrollert og gått under radaren tidligere. Men det er et vanskelig område som ikke er like regulert som annen kommersiell flytrafikk, uttalte seksjonssjef Tor Fredriksen til NRK.

– Krevende prioriteringer

Flynytt har tatt kontakt med Tolletaten og bedt dem utdype.

– Hva vil Tolletaten gjøre for å øke fokus på småflytrafikken?

– Kontrollressursene skal utnyttes best mulig og prioriteres etter kontrollfaglige- og risikovurderinger. Tolletatens evne til å løse samfunnsoppdraget blir utfordret av stadig større volum som skal kontrolleres. Dette innebærer krevende prioriteringer. Av hensyn til kontrollvirksomheten er vi varsomme med å gi konkrete opplysninger om hvor ofte vi kontrollerer på ulike transportformer. Det ber vi om forståelse for, sier underdirektør Dag Jørstad i kontrollavdelingen i direktoratet.

Han svarer ikke direkte på Flynytts spørsmål om hvordan de mener at småflytrafikken har vært underkontrollert, men opplyser at kontrollen med småfly vurderes på lik linje med annen type kontroll ut fra risiko og vesentlighet.

– Det vil si hvor stor sannsynligheten er for at det bringes varer ulovlig inn eller ut av landet.

– Få saker i Norge

– Vil flygerne merke noen endringer fremover?

– Ja, Tolletaten vil være mer synlig og søke ytterligere samarbeid, samt fokusere på etterlevelse av regelverket.

Underdirektøren sier at det historisk sett er få tollsaker fra flymiljøet i Norge.

  Den mest kjente er vel flydroppsaken på Sørlandet i 1993, sier han.

Det året skapte det store overskrifter da det ble kastet ut 13 kilo amfetamin fra et småfly over Olstadtjønn i Lillesand. To personer ble pågrepet etter at de hadde landet på Kjevik.

Skryter av flymiljøet

Jørstad forteller at etaten har et veldig godt forhold til både piloter og småflyklubber.

– Det er vår oppfatning at disse i all hovedsak er lovlydige og dyktige ved utøvelsen av hobbyen sin. Tolletaten har ikke til hensikt å legge begrensninger for denne gruppen, men vi ønsker å arbeide målrettet mot dem som ikke følger regelverket.

P.S. Er du usikker på tollreglene? Les artikkelen «Dette må du vite om du skal fly inn eller ut av Norge».

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Collier Rules Clarified: Non-American Companies Allowed

The National Aeronautic Association, which annually awards the Collier Trophy, arguably the most important award...

Boeing Autonomous eVTOL Makes First Flight

Boeing’s autonomous air taxi prototype successfully completed its first test flight on Tuesday in Manassas,...

Unions Wary Of System Collapse

Some of the largest unions whose members are directly affected by the government shutdown are warning that...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen