Takset helt fram til kirketrappa

Det er snart klart for den årlige fly-inn-gudstjenesten på Vermundsjøen, og arrangørene melder at baneforholdene for tiden er gode og ventes å forbli slik også på søndag. Dermed er det duket for nok et storinnrykk av fly og flygere til den tradisjonsrike isbanen på Finnskogen.

Odd Kerner med sitt fly LN-HOK er trolig den som har vært flest ganger på Vermundsjøen etter at banen første gang ble brøytet i 1993. Her med kameraten Tom Kristiansen (t.v.), søndag 15. februar i år. Foto: Thomas Midtsund

Det er snart klart for den årlige fly-inn-gudstjenesten på Vermundsjøen, og arrangørene melder at baneforholdene for tiden er gode og ventes å forbli slik også på søndag. Dermed er det duket for nok et storinnrykk av fly og flygere til den tradisjonsrike isbanen på Finnskogen.

Fly-inin-gudstjenesten går av stabelen i Åsnes Finnskog kirke, søndag 8. mars kl 13.00.

– Det er fine forhold på Vermundsjøen. Banen er brøytet i 1000 x 33 m, og isen er solid. Noen frostnetter sørger for at det tørker opp på overflaten, forteller primus motor for arrangementet, Thomas Midtsund.

– I år har vi med oss en toller som stiller opp gratis, så denne gangen kan vi med rette operere med VERMUNDSJØEN INTERNATIONAL, fortsetter Midtsund.

Varsler en overraskelse
– Det meldes fint vær, så vi regner med stor trafikk. Derfor er det viktig å være ekstra obs ved innflyging. Se og bli sett! Hør og blir hørt! Bruk landingslys! Og radio på 123,500 MHz, formaner Midtsund.

Med mye folk blir køen lang på Café Finnskog, tror arrangørene. Serveringstilbudet er derfor utvidet med salg av middagsmat (god, hjemmelaget lapskaus) på isen. I tillegg serveres pølser, vafler, kaker, kaffe med videre.

– Kirka gjenåpnes denne søndagen, etter en restaurering av taket over alteret. Der har de avdekket en stjernehimmel! Passer jo ekstra godt for oss på en fly-inn-gudstjeneste, sier flyprest Midtsund med et smil.

De som står for gudstjenesten er organist Nick Elliot, Teia Sollien Kamphaug med solosang, Jostein Løkken med saksofon samt familien Pildahl og prest Thomas Midtsund.

– Ved slutten av gudstjenesten venter en overraskelse som vi tror mange vil sette pris på, legger Midtsund hemmelighetsfullt ti.


INFO

Baneretningen er omtrent som på Kjeller, det vil si 12/30. Posisjonen er 6042N 1223E, og plassens høyde over havet er cirka 700 fot.

For en siste sjekk av baneforholdene før avgang, kan flygere ringe flyplassjef Roger Pildahl på tlf 469 28 766 eller Thomas Midtsund på tlf 951 38 458.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen