Swift, Shell og Total går til semifinalen

Den amerikanske flysikkerhetsmyndigheten FAA har valgt ut fire drivstoffkandidater fra tre produsenter når de nå går i gang med fase 1 i testprogrammet for å finne en blyfri erstatter til avgas 100LL.

Publisert

I tillegg til en av Shells og en av Totals kandidater, har FAA plukket ut to kandidater fra Swift Fuels – foretaket som har laget høyoktans avgas med en tokomponentssammensetting av isopentan og mesitylen siden 2005.

Fase 1 av testprogrammet vil foregå ved FAA William J. Hughes Technical Center og settes i gang i høst. Høsten 2015 skal første testfase være fullført, i følge en pressemelding fra FAA.

– Vi er fast best på å fjerne skadelig bly fra flybensin for småflyflåten, sier Anthony Foxx som er samferdselsminister i USA.

– Dette arbeidet vil gavne miljøet og sikre et trygt og tilgjengelig drivstoff for allmennflygingen i USA, legger Foxx til.

Første runde med utstemming

Når nå fire drivstofftyper er valgt ut, representerer dette første "utsemmingsrunde": I juli ble ni drivstoffkandidater fra fem produsenter meldt på til FAAs utvelgingsprogram. Nå er det altså fire kandidater fra tre produsenter igjen etter at FAA har vurdert drivstoffenes egnethet for den eksisterende flåten av fly, infrastruktur for produksjon, miljøpåvirkning, grad av giftighet og beregnet kostnad for flyoperatørene.

Fase 1 av evalueringsprogrammet består av laboratorie- og bakketester, mens fase 2 innebærer fullskalatesting i lufta med forskjellige fly- og motortyper. FAA venter at to til tre drivstoffkandidater vil velges ut til fase 2.

Innen desember 2018 skal den endelige prosessen være sluttført, noe som innebærer at sommeren 2019 er første realistiske flysesong for nytt høyoktans drivstoff i Norge.

Les også: Shell vil dele sin 100-oktansteknologi

Powered by Labrador CMS