Svensk tårn-sjarm mot Rygge og Torp

Svenske Luftfartsverket vil gjennom sitt nystartede datterselskap LFV Norway A/S forsøke å selge inn lufttrafikktjenster til de største private norske flyplassene, Torp og Rygge. I første omgang.

Avinors lufttrafikktjeneste får konkurranse fra LFV Norway AS, her fra Avinors kontrollsentral på Røyken. Foto: Avinor

Svenske Luftfartsverket vil gjennom sitt nystartede datterselskap LFV Norway AS forsøke å selge inn lufttrafikktjenster til de største private norske flyplassene, Torp og Rygge. I første omgang.

Tekst/foto: Martin Nilsen
Først og fremst står tårntjeneste og innflygingskontroll på den potensielle tilbudslisten, men produkttilbudet vil justeres avhengig av anbudsdokumentenes spesifikasjoner når det åpnes for fri konkurranse.

De private norske lufthavnene er allerede deregulert og vil ettersom prosessen skrider frem kunne kjøpe ATC-tjenster fra andre leverandører enn Avinor, som fortsatt har norsk monopol.

Direktør for Avinor Flysikring AS, Anders Kirsebom, var da også generøst frempå med blomster, og ønsket sine nye svenske konkurrenter velkommen til Norge da LFV presenterte sine produkter og vyer som operatør i og for norsk luftfart i Oslo tirsdag ettermiddag.


Fjernstyrt i 6 mnd

Mens Avinor er i startgropa med fjernstyrte kontrolltårn i Nord-Norge, kan LFV viser til et halv års erfaring med fjernstyring av Örnsköldsvik fra Sundsvall, 15 mil unna.

LFVs teknologi for dette har vært tilgjengelig i fem år, mens Avinor nå er i sluttspurten for sin leveranse til norske flyplasser, hvilket betyr at de vil levere et rent teknologisk sett ferskere produkt.

– Vi har opprettet et norsk datterselskap hvor vi nå er i rekrutteringsfasen, og som håper å kunne besette med norsk kompetanse, ser Niclas Gustavsson, direktør for forretningsutvikling i LFV.


Tidene vil forandre seg

– Vi ønsker å tydeliggjøre at vi håper å komme til Norge for å bli, og at vi kan levere våre tjenester med norsk personell.
– Hvor attraktive er Torp og Rygge som begge har synkende trafikktall i øyeblikket?

– Det handler fortsatt om store flyplasser, og kanskje vi har noe å tilby som også i slike situasjoner kan bety noe, eksempelvis på økonomisiden, sier salgsdirektør Maria Wall Petrini.

– Det vil alltid vær svingninger i luftfarten, vi har et langsiktig perspektiv på dette, og vet at tidene vil forandre seg, både på godt og vondt, sier Gustavsson.


Stor internasjonal interesse

Petrini viser til at den svenske fjernstyringsmodellen har hatt besøk av 1000 observatører fra 60 forskjellige nasjoner siden den ble operativ i april i år.

I LFV mener man dette klart viser behovet for å orientere seg mot slike løsninger i store deler av verden.
LFV har siden 2013 levert tårntjenster på fem flyplasser i De forente arabiske emirater, hvorav den største flyplassen Abu Dhabi International Airport har et trafikkvolum omlag som OSL.

LFVs mål er å ha ti prosent av sin omsetning i et internasjonalt marked innen 2019.

– Normal ATC er hva vi i første omgang vil konsentrere oss om i Norge, og vi vet dette vil være en lang vei og gå, om det tar ett eller fire år gjenstår å se, sier Gustavsson.

Petrini regner med at det vil ta mange år å utvikle markedet for private lufttrafikktjenester, og regner med at Avinor også vil se utenfor landets grenser.

Til gjengjeld kommer også svenske LFV til å være klare til angrep når det åpnes for fri konkurranse også på de Avinor-eide norske lufthavnene ved årskiftet 2017/2018.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen