Super puma:

Super Puma-flyforbudet oppheves

Helikoptrene har stått på bakken siden Turøy-ulykken i 2016. Nå innføres det helt nye sikkerhetstiltak og 14. juli oppheves flyforbudet.

PÅ BAKKEN: Flyforbudet for Super Puma oppheves. Helikoptrene har stått på bakken siden Turøy-ulykken i april 2016. (Bilde: CHC)

Luftfartstilsynet i Norge og Storbritannia opphever flyforbudet for Super Pumas helikoptertyper EC225LP og AS332L2. Det skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.

Opphevelsen av flyforbudet, som i Norge ble innført umiddelbart etter Turøy-ulykken 29. april i 2016, skal trå i kraft den 14. juli. 

Sommeren 2016 innførte også EASA flyforbud for disse helikoptertypene. 

Nye sikkerhetstiltak

Ifølge Luftfartstilsynet er de viktigste nye sikkerhetstiltakene:

  • Girtypen (FAG) på Turøy-helikopteret skal ikke lenger brukes. Det er erstattet av en annen mer sikker girtype (SNR).
  • Den tillatte levetiden til SNR-planetgiret er vesentlig redusert. I praksis får ikke planetgirene benyttes mer etter 1.000 flytimer. Da blir planetgirene kastet.
  • Det er satt inn en helt nytt system med ny teknologi for å finne spon i giroljen. Dette øker evnen til å finne sponpartikler vesentlig.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad sier pressemeldingen at de nye  og strenge sikkerhetstiltakene gjør at de mener at det nå vil være trygt å fly helikoptrene.

Luftfartsdirektør: Lars Kobberstad.
Luftfartsdirektør: Lars Kobberstad. Foto: Bjoern Erlandsen

- Vi har nå fått gjennomslag for våre krav til nye sikkerhetstiltak av de europeiske luftfartsmyndighetene (EASA). (...) Sammen med våre britiske kolleger har vi gjort grundige vurderinger og er enige om at det nå er riktig å oppheve flyforbudet, sier han.

Helikoptertypene vil riktig nok ikke gjenoppta flygingen umiddelbart. Det skal utføres en rekke kontroller og inspeksjoner før flygingen kan gjenopptas.

Luftfartstilsynet skriver at de vil kreve at helikopterselskapene følger alle de nye sikkerhetskravene og utarbeider egne sikkerhetsstudier som skal dokumentere hvordan de har tenkt å ta helikoptrene i bruk igjen.

Tretthetsbrudd i planetgir

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har fortsatt ikke funnet rotårsaken til Turøy-ulykken.

13 personer omkom da Airbus Helicopter H225 LP på vei fra Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn på Flesland mistet hovedrotoren og falt ned fra 2000 fot.

En sprekk i tannhjulet i girboksen forårsaket Turøy-ulykken. Det fastslår Havarikommisjonen i en ny rapport.
En sprekk i tannhjulet i girboksen forårsaket Turøy-ulykken. Det fastslår Havarikommisjonen i en ny rapport. Foto: Statens havarikommisjon

Den direkte årsaken er imidlertid fastslått. Det var et tretthetsbrudd i et av planetgirene som førte til ulykken.

Les også: Etter å ha fløyet to minutter i 2000 fot skjedde alt i brøkdeler av et sekund

Selv om etterforskningen fremdeles pågår, mener luftfartsdirektøren at det er riktig å oppheve flyforbudet nå.

- Det er ikke uvanlig at man aldri finner rotårsaken etter en ulykke. I slike tilfeller innfører man nye sikkerhetstiltak som skal forhindre at den direkte årsaken skjer igjen, sier han i pressemeldingen.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Convenes Airport Access Advisory Panel

<p>After complaints from members about discriminatory fuel pricing and high ramp fees at airports with only one FBO,...

Aerial Artistry on Display

<p>A contest sponsored by Lightspeed and CloudAhoy is inspiring general aviation pilots to draw in the sky....

First Engine Start For Stratolaunch

<p>Stratolaunch, the massive airplane that is being built by Scaled Composites to deliver satellites to low Earth...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen