KAMPFLY:

Det er BAe Systems som står bak utviklingen av Tempest – et sjettegenerasjons kampfly. Slik ser de for seg at det kan komme til å se ut.Illustrasjon: BAe

Slik er Storbritannias planer om et nytt kampfly

Tempest skal kunne gjøre alt det F-35 kan - bare bedre.

Publisert Sist oppdatert

Storbritannia har annonsert at de vil starte arbeidet med å utvikle et nytt kampfly. Den britiske forsvarsministeren Gavin Williamson har uttalt at landet har en lederposisjon i verden hva gjelder kampflyging. Den vil de ikke gi slipp på i en tid der man står ovenfor stadig nye trusler.

Et fremtidens kampfly

Derfor er et par milliarder pund satt av til å utvikle Tempest – et fremtidens kampfly med lav radarsignatur, avanserte sensorer og kommunikasjonssystemer samt muligheten til å bruke en lang rekke våpen. 

Bae Tempest vil kunne konfigureres med mange våpen. 

Altså alt det F-35 kan - bare bedre - må man anta at målsettingen er.

Williamson sier at ”et utviklingsteam allerede står klart på startbanen. Det skal følge en fast tidsplan. Jeg vil se en oversikt over prosjektet innen året er omme. De tidlige beslutningene om anskaffelse av flyet vil bli tatt i slutten av 2020. De endelige beslutningene om investeringer i 2025. I 2035 vil jeg se Tempest fly sammen med verdens beste i form av Typhoon og F-35.”       

Ønsker samarbeidspartnere

Prosjektet er uten tvil ambisiøst. Det er få land som utvikler kampfly, mye fordi relativt få bliver solgt og de har det med å bli rasende dyre.

Eurofighter Typhoon i Royal Air Force i dag.

Eksempelvis fløy Eurofighter Typhoon første gang i 1994 – altså for nesten 25 år siden.

Den er fremdeles i produksjon, men det samlete antallet produserte og bestilte fly ligger kun på litt over 600. Det er ikke få personer disse 600 flymaskinene har gitt brød på bordet i et kvart århundre.

Storbritannia vil da også gjerne involvere andre land i prosjektet, både som utviklere og kjøpere. Det kan kanskje bli vanskelig å få med seg Tyskland og Frankrike, da disse to allerede har kommet med en hensiktserklæring om å utvikle et nytt kampfly sammen.

Og så er det Brexit-skilsmisseforhandlingene, som ingen vet hvor ender, men som neppe får Frankrike og Tyskland til å stille seg forrest i køen. Williamson har da også nevnt Japan, Sverige og Tyrkia som eksempler på eventuelle partnerland.

Er det rom for flere kampfly?

Nå som F-35 ser ut til å bli en bestselger kan man i sitt stille sinn spørre seg om markedet har rom for to nye europeiske kampfly?

Det må tiden vise.

Hawker Typhoon i Gatwick under andre verdenskrig. Foto: Imperial War Museum.

Inntil videre går Royal Air Force inn i sitt andre århundre med utsikten til at få et nasjonalt konstruert fly, som skal kunne håndtere fremtidens konflikter.

Hawker Tempest under prøveflyging fra fabrikken vest for London under andre verdenskrig. Foto: RAF.

Navnet Tempoest

RAF dyrker sin historie, har alltid gjort det, og det bliver selvfølgelig ikke spart på kruttet nå som det stolte flyvåpenet fyller 100 år. Det ligger en god porsjon heritage i å kalle det nye jagerflyet Tempest.

I Storbritannia kunne ikke Eurofighter bare ha dette  – kanskje for europeiskklingende – navnet. Så det ble til at den het Typhoon, det samme navnet som jagerflyet som utmerket seg som ground attack-fly under kampene i Europa 1944-45.

Og på samme måte som Typhoon fikk en etterfølger som het Tempest under andre verdenskrig, har BAe Systems nå valgt navnet Tempest til det nye prosjektet. Historien gjentar seg.

Med andre ord kan det hende at Royal Air Force nok en gang kommer til å kunne stille opp med to jagerfly som har fått navnene sine fra værfenomener – en Typhoon og en Tempest.

Powered by Labrador CMS