CIRRUS:

Slik er nye Vision Jet

Nykommeren Vision Jet Generation 2 har allerede FAA-sertifiseringen i boks. Maskinne har fått en rekke oppgraderinger sammenliknet med originalen.

OPPGRADERT VERSJON: Det tok ikke lang tid å få Vision Jet Generation 2 FAA-sertifisert. Blant endringene fra første versjon er en større oppgradering av instrumentsuiten, autothrottle og mulighet til å styre radiosystemet via mobiltelefonen. Foto: Cirrus
OPPGRADERT VERSJON: Det tok ikke lang tid å få Vision Jet Generation 2 FAA-sertifisert. Blant endringene fra første versjon er en større oppgradering av instrumentsuiten, autothrottle og mulighet til å styre radiosystemet via mobiltelefonen. Foto: Cirrus

Cirrus Aircraft har ikke hvilt på laurbærene. Det lille jetflyet Vision Jet behøvde ikke vente lenge på den nye versjonen av seg selv.

Allerede nå har Cirrus Aircraft fått FAA-sertifisering for oppfølgeren, Vision Jet Generation 2 (eller bare G2). Det står i sterk kontrast til den lange og kronglete veien Cirrus måtte gå før originalen ble sertifisert.

Kronglete vei for originalen

Allerede i 2006 startet arbeidet med maskinen. Målet var å lage et litt mer avansert fly for piloter som tidligere har fløyet komposittfly som Cirrus SR20 og SR22. Det var ifølge produsenten første gang et enmotors jetfly ble sertifisert til bruk i det sivile markedet.

Den første prototypen hadde testturdebuten i 2008. Cirrus hadde allerede brukt utallige millioner dollar på prosjektet, da de måtte sette det på vent i kjølvannet av finanskrisen og manglende kapital.

I 2012 kunne Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, annonsere at jetflyet var på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga bladde opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen. 30 oktober 2016 kunne teamet endelig slippe jubelen løs: Sertifiseringen var i boks og man kunne begynne å levere fly.

Oppgradert avionikk

Nå har Cirrus altså gått et skritt videre med Vision Jet Generation 2. Blant endringene fra første versjon er en større oppgradering av instrumentsuiten, autothrottle og mulighet til å styre radiosystemet via mobiltelefonen – for å nevne noe.

Avionikken er ifølge AIN Online oppgradert, noe som innebærer raskere prosessorer og skjermer med høyere oppløsning.

Flyet er også utstyrt med Flight Stream 510, som byr på Garmin Connext for overføring av reiseplaner, database-oppdateringer via Garmin Pilot-appen. Det er også nytt at SiriusXM-radiosystemet kan kontrolleres ved hjelp av mobiltelefonen.

Automatisk hastighetsstyring

Den automatiske hastighetsstyringen forenkler solo-flyging ved å opprettholde en manuelt satt eller FMS-programmert hastighet. Systemet reduserer automatisk skyvekraft og justerer hastigheten hvis maskinen flyr for fort. Autothrottelen kan benyttes etter 400 fot over bakken ved avgang og instrumentinnflyging til minima, ifølge AIN Online.

Både autothrottle og autopilot kan automatisk fly missed apporach-prosedyrer under en instrumentinnflyging. I tillegg vil autothrottelen gi ny funksjonalitet til Garmins Electronic Stability & Protection-system (ESP). For eksempel vil autohtrottelen ved en steiling gi kraft, i tillegg til at autopiloten senker flyets nese, selv om disse ikke er koblet på.

Flyet er også utstyrt med en modus som foretar nødnedstigning. Når vi bruker den, vil autothrottelen redusere kraften til et nivå som er optimalt for nedstigningen, og også for at vi kan flate ut med en sikker hastighet.

Flyets motor, FJ33-5A, har blitt oppdatert, slik at flyets maksimum operasjonshøyde nå er FL310 (tidligere var den FL280). Det gjør at G2 Vision Jet stiger bedre, og marsjfarten er økt med syv knop til 311 knop på FL280. På FL310 flyr maskinen på 305 knop.

Prisen for en Vision Jet G2 begynner på 2,38 millioner amerikanske dollar, eller rundt 20 millioner kroner. Så her er det bare å gå løs på sparegrisen for den som måtte være interessert!

 

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen