EAA AirVenture:

Sjekk disse godbitene fra EAA AirVenture

Fra de sjeldne warbirds til det nyeste nye: Her er høydepunktene fra verdens største allmennflyfeiring!

XP-82 TWIN MUSTANG: Twin Mustang er det siste amerikanske kampflyet som ble bestilt med stempelmotor. Maskinen hadde sitt utgangspunkt i P-51 Mustang, men ble opprinnelig konstruert med tanke på å være eskortejager for B-29 bombefly når de skulle fly over lange strekninger. Krigen tok slutt lenge før de første maskinene ble satt i drift. Flytypen hadde sin jomfrutur 6. juli 1945. ( Foto: Lise Grønskar)
XP-82 TWIN MUSTANG: Denne maskinen fløy igjen i januar, etter en restaureringsprosess som hadde tatt over ti år. ( Foto: Lise Grønskar )
XP-82 TWIN MUSTANG: Flytypen er utstyrt med to seter og to motorer. Det tjenestegjorde i USAF fra 1946 til 1953. ( Foto: Lise Grønskar)
SEA FURY: Med sine karakteristiske foldbare vinger var Sea Fury et av mange høydepunkter på EAA AirVentures warbird-område. ( Foto: Lise Grønskar)
EXPLORER: Flymaskinen, som er utviklet av tyske Hans Koinzer, var blant de store nyhetene på EAA AirVenture i år. ( Foto: Lise Grønskar)
747: Mens Boeing 747 kan feire at det er 50 år siden flyet dukket opp på markedet, markerer EAA AirVenture at det er 50. gang arrangementet går av stabelen i Oshkosh Dette 747-cargoflyet fra UPS fikk derfor en sentral plass midt på området. ( Foto: Lise Grønskar)
YL-15: Flytypen Boeing L-15, eller YL-15, ble utviklet like etter andre verdenskrig. Dette flyet er restaurert av Keith Brunquist fra Alaska. Det tok 13 år fra Keith startet på arbeidet til flyet, som tidligere tidlhørte hans far, var luftdyktig. I august 2016 kunne man igjen se en YL-15 i luften, den eneste av sitt slag. ( Foto: Lise Grønskar)
B-29: B-29 Superfortress er et firemotors bombefly. Maskinen var blant de mest avanserte man så luften under andre verdenskrig, blant annet hadde den trykkabin og fjernstyrte mitraljøser. Flyet på bildet rullet ut fra fabrikken i 1944. Det ble restaurert i perioden fra 2000 til 2016. ( Foto: Lise Grønskar)
C47: Flyet, kjent under navnet "That's all Brother" er maskinen som fløy aller først på D-dagen i 1944. Flyet var ferdigrestaurert i fjor, og deltok i år under markeringen av at det er 75 år siden D-dagen i Normandie. ( Foto: Lise Grønskar)
DH60G GIPSY MOTH: Denne 1928-modellen var blant de vakreste maskinene vi fant i EAA AirVentures vintage-avdeling. ( Foto: Lise Grønskar)
STINSON SR5A RELIANT: Vakker maskin fra 1934. (Foto: Lise Grønskar)
FORD FLIVER REPLICA: Ford Flivver nr. 1 var flyet Henry Ford kalte “Model T of the Air.” Flyet debuterte i 1927 og det ble totalt bygget fem versjoner. Charles Lindbergh, som testfløy maskinen, beskrev den som en av de verste han noensinne hadde fløyet. Etter en ulykke i 1928, der testpiloten omkom, ble produksjonen stanset. ( Foto: Lise Grønskar)
SWITCHBLADE: Selskapet viste også i år frem det de sier er verdens første flygende bil. ( Foto: Lise Grønskar)
CIRRUS VISION JET: Hvem drømmer vel ikke om å ha en slik maskin i hangaren? ( Foto: Lise Grønskar)
PIPER PILOT 100i: Dette skoleflyet er en av Pipers største nyheter de siste årene. Produsenten har i år presentert to nye treningsfly: Piper Pilot 100 og Piper Pilot 100i. Begge er basic treningsfly, men i-en i Pilot 100i forteller at flyet leveres ferdig utrustet for IFR, mens modellen uten «i» er en ren VFR versjon. ( Foto: Lise Grønskar )
EXTRA NG: Walter Extras nye fly i karbonfiber fikk også mye oppmerksomhet under årets AirVenture. ( Foto: Lise Grønskar)
GRUMMAN G73: En tomotors 1947-modell med tolv seter ( Foto: Lise Grønskar)
VAHANA: Airbus viste frem prototypen Vahana, som er et énseters taxihelikopter uten fører. Airbus har så langt foretatt mer enn 60 testflyvninger med fartøyet. ( Foto: Lise Grønskar)
PIPISTREL 801 EVTOL: Pipistrels elektriske fartøy har en cruisehastighet på 150 kts og en rekkevidde på 60 miles. ( Foto: Lise Grønskar)
DRACO: Flyet, som eies av Mike Patey, er blant årets mest omtalte STOL-fly. Maskinen har sitt utgangspunkt i en PZL-104 Wilga, og er utstyrt med en motor av typen Pratt & Whitney Canada PT6A. ( Foto: Lise Grønskar)

Hvert år trekker over en halv million mennesker mot Wisconsin i USA for å få meg seg den gedigne allmennfeiringen EAA AirVenture.

Den ellers så søvnige byen Oshkosh, som normalt har rundt 70 000 innbyggere, vekkes til live - og det er én ting det handler om: Fly!

På området, som strekker seg over flere kilometer, kan man se alt fra sjeldne warbirds til flytyper som er så nye at de ennå ikke har kommet i produksjon.

Flynytt har samlet noen av høydepunktene fra årets arrangement. Du ser dem i bildeserien øverst i saken!

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen