FLYULYKKEN I UMEÅ:

Flytypen GippsAero GA8 Airvan settes på bakken både i Australia og i EASAs medlemsland. Flyet på bildet er ikke identisk med det som forulykket.

Setter ulykkesflyet på bakken

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA har besluttet å sette alle fly av typen GA8 Airvan på bakken etter at ni personer mistet livet i en flyulykke i Umeå i Sverige.

Publisert

Flyforbudet kommer som en direkte konsekvens av flyulykken i Umeå, der åtte fallskjermhoppere og én pilot mistet livet da et fly av typen GippsAero GA8 Airvan havarerte.

- Det er indikasjoner på at flyet på 4000 meters høyde opplevde en svikt i konstruksjonen. Tidlige rapporter sier at en vinge kan ha løsnet i forkant av ulykken, men det er på det nåværende tidspunkt for tidlig å si hva som forårsaket den, skriver EASA i sitt «Emergency Airworthiness Directive» (AD).

Der kommer det også frem at det australske luftfartstilsynet har informert EASA om at et midlertidig flyforbud vil bli innført i Australia, landet hvor flytypen er produsert. Dette vil trå i kraft 20. juli og være gyldig i 15 dager. 

GippsAero GA8 Airvan

  • Crew: 1
  • Kapasitet: 7 passasjerer
  • Lengde: 8.95 m (29 ft 4 in)
  • Vingespenn: 12.28 m (40 ft 3 in)
  • Høyde: 3.89 m (12 ft 9 in)
  • Vingeareal: 19.32 m2 (208.0 sq ft)
  • Aspect ratio: 7.9:1
  • Tomvekt: 997 kg (2,198 lb)
  • MTOW: 1,814 kg (3,999 lb)
  • Drivstoffkapasiet: 340 L (74.8 Imp Gallons)
  • Powerplant: 1 × Textron Lycoming IO-540-K1A5 air-cooled flat-six, 220 kW (300 hp)
  • Propeller: 2-bladed Hartzell F8475R constant speed propeller
  • Kilde: Wikipedia 

- Basert på all tilgjengelig informasjon, og tatt i betraktning Australias flyforbud, har EASA besluttet å sette alle fly av denne typen på bakken inntil videre, heter det i flysikkerhetsbyråets skriv.

Flyforbudet gjelder alle flyvninger i EASAs medlemsland for fly av typene GA8 and GA8-TC 320.

Powered by Labrador CMS