Elektriske fly

Samferdselsministeren: - Dette viser at vi alle tok skammelig feil

Tidligere var han skeptisk, men nå har Ketil Solvik-Olsen omfavnet tanken på en elektrifisering av luftfarten.

E-FAN: Airbus E-Fan gjester Norge. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk prøvesitte cockpit. Her sammen med testpilot Didier Esteyne og Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen. (Bilde: Lise Grønskar)

I hele dag har folk strømmet til det elektriske flyet E-Fan, som står utstilt på Youngstorget i forbindelse med Zerokonferansen. 

- Lysende fremtid

Blant dem som fikk med seg den store begivenheten er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han smilte fra øre til øre da han fikk prøvesitte cockpiten på Airbus' elektriske maskin.

- Flyet er flott å se på, men det er også veldig fremtidsrettet. Det viser at flybransjen, og fly som reisemetode, har en lysende fremtid, sier han til Flynytt.

POSITIV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han er mer enn full av velvilje når det kommer til elfy.
POSITIV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han er mer enn full av velvilje når det kommer til elfy. Foto: Lise Grønskar

Samferdselsministeren forteller at utviklingen av elfly har gått raskere enn han hadde forventet.

- Jeg tror mange av oss for bare kort tid siden hadde vanskelig for å tro på elektriske batterifly, men dette viser at vi alle tok skammelig feil. Utviklingen går kjempekjapt, sier han. 

Vil ha Norge som foregangsland

Solvik-Olsen trekker frem elektrifisering som løsningen på miljøutfordringene luftfarten har slitt med.

- Vi kommer til å få mer energieffektiv lufttransport. Det gjør at vi sannsynligvis kan tenke enda mer offensivt om hva flybransjen skal bidra med i fremtiden, når det kommer til transport, sier han. 

 - Hvordan ser du som samferdselsminister din rolle i utviklingen av en grønnere luftfart?

MOTOR: E-fan har to motorer. Flyet kan holde seg oppe i rundt en time.
MOTOR: E-fan har to motorer. Flyet kan holde seg oppe i rundt en time. Foto: Lise Grønskar

- Min rolle er å bidra til at Norge er et interessant sted for å teste det ut. Jeg ønsker jo at Airbus, Boeing, og andre aktører, skal tenke "Hvor skal vi teste dette ut? Norge!

Solvik-Olsen understreker at Norges kortbanenett egner seg godt for å teste elektriske fly.

- Vi er ikke nødvendigvis best på alt, men summen av et lavt hierarki, tett kontakt med myndighetene og godt samarbeid med luftfartsbransjen og Luftfartstilsynet gjør at vi greier å legge til rette for at man gjør ting her. Nøyaktig hvordan det blir med punktum og komma gjenstår å se. Jeg skal være mer enn full av velvilje, sier han.

Tror markedet er modent

GODT OPPMØTE: Mange skuelystne har beundret E-Fan på Youngstorget i dag. 
GODT OPPMØTE: Mange skuelystne har beundret E-Fan på Youngstorget i dag.  Foto: Lise Grønskar

Også Avinor-sjef Dag Falk-Petersen var begeistret over E-Fans norgesbesøk. I likhet med samferdselsministeren var han tidligere skeptisk til elektrifisering av luftfarten.

- For ett år siden trodde jeg ikke at elektriske fly skulle være fremtiden, kanskje med unntak av GA-fly. Nå tror jeg at vi innen 2030 har fått de første kommersielle elflyene. Å få være med på det spektaklulære teknologiske løftet, synes jeg er helt fantastisk , sier han. 

Falk-Pedersen tror markedet er modent for elektriske fly. Han er tydelig på at Avinor har et ansvar for å forbedre klimaavtrykket innen luftfarten. 

- Avinor vil legge til rette for lading og bidra til å se på teknologiske løsninger, som for eksempel biodrivstoff. Vi mener at luftfart er noe av det beste for klimaet. Man trenger ingen inngripen i naturen, har du en flyplass kan du dra hvor du vil, sier han, og legger til:

- 1000 meter rullebane kan bringe deg rundt i verden. 1000 meter vei bringer deg nøyaktig 1000 meter. Dette er fremtiden.

 CO2-reduksjon

COCKPIT: Slik ser det ut i E-Fans "aller helligste".
COCKPIT: Slik ser det ut i E-Fans "aller helligste". Foto: Lise Grønskar

Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 – Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra fly innen 2050.

E-Fan har lagt bak seg over 100 flyvninger. Flyets batteri har en vekt på 167 kg og kapasiteten er på 29 kWh. Maskinen kan holde seg oppe i luften i rundt en time.

I sommer fikk det mye oppmerksomhet da det krysset Den engelske kanal.

Airbus har også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0, som er forventet å se i luften i 2019. 

Det er også mulig å se E-Fan på Youngstorget i morgen. 

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen