Elektriske fly

Samferdselsministeren: - Dette viser at vi alle tok skammelig feil

Tidligere var han skeptisk, men nå har Ketil Solvik-Olsen omfavnet tanken på en elektrifisering av luftfarten.

E-FAN: Airbus E-Fan gjester Norge. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk prøvesitte cockpit. Her sammen med testpilot Didier Esteyne og Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen. (Bilde: Lise Grønskar)

I hele dag har folk strømmet til det elektriske flyet E-Fan, som står utstilt på Youngstorget i forbindelse med Zerokonferansen. 

- Lysende fremtid

Blant dem som fikk med seg den store begivenheten er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han smilte fra øre til øre da han fikk prøvesitte cockpiten på Airbus' elektriske maskin.

- Flyet er flott å se på, men det er også veldig fremtidsrettet. Det viser at flybransjen, og fly som reisemetode, har en lysende fremtid, sier han til Flynytt.

POSITIV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han er mer enn full av velvilje når det kommer til elfy.
POSITIV: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han er mer enn full av velvilje når det kommer til elfy. Foto: Lise Grønskar

Samferdselsministeren forteller at utviklingen av elfly har gått raskere enn han hadde forventet.

- Jeg tror mange av oss for bare kort tid siden hadde vanskelig for å tro på elektriske batterifly, men dette viser at vi alle tok skammelig feil. Utviklingen går kjempekjapt, sier han. 

Vil ha Norge som foregangsland

Solvik-Olsen trekker frem elektrifisering som løsningen på miljøutfordringene luftfarten har slitt med.

- Vi kommer til å få mer energieffektiv lufttransport. Det gjør at vi sannsynligvis kan tenke enda mer offensivt om hva flybransjen skal bidra med i fremtiden, når det kommer til transport, sier han. 

 - Hvordan ser du som samferdselsminister din rolle i utviklingen av en grønnere luftfart?

MOTOR: E-fan har to motorer. Flyet kan holde seg oppe i rundt en time.
MOTOR: E-fan har to motorer. Flyet kan holde seg oppe i rundt en time. Foto: Lise Grønskar

- Min rolle er å bidra til at Norge er et interessant sted for å teste det ut. Jeg ønsker jo at Airbus, Boeing, og andre aktører, skal tenke "Hvor skal vi teste dette ut? Norge!

Solvik-Olsen understreker at Norges kortbanenett egner seg godt for å teste elektriske fly.

- Vi er ikke nødvendigvis best på alt, men summen av et lavt hierarki, tett kontakt med myndighetene og godt samarbeid med luftfartsbransjen og Luftfartstilsynet gjør at vi greier å legge til rette for at man gjør ting her. Nøyaktig hvordan det blir med punktum og komma gjenstår å se. Jeg skal være mer enn full av velvilje, sier han.

Tror markedet er modent

GODT OPPMØTE: Mange skuelystne har beundret E-Fan på Youngstorget i dag. 
GODT OPPMØTE: Mange skuelystne har beundret E-Fan på Youngstorget i dag.  Foto: Lise Grønskar

Også Avinor-sjef Dag Falk-Petersen var begeistret over E-Fans norgesbesøk. I likhet med samferdselsministeren var han tidligere skeptisk til elektrifisering av luftfarten.

- For ett år siden trodde jeg ikke at elektriske fly skulle være fremtiden, kanskje med unntak av GA-fly. Nå tror jeg at vi innen 2030 har fått de første kommersielle elflyene. Å få være med på det spektaklulære teknologiske løftet, synes jeg er helt fantastisk , sier han. 

Falk-Pedersen tror markedet er modent for elektriske fly. Han er tydelig på at Avinor har et ansvar for å forbedre klimaavtrykket innen luftfarten. 

- Avinor vil legge til rette for lading og bidra til å se på teknologiske løsninger, som for eksempel biodrivstoff. Vi mener at luftfart er noe av det beste for klimaet. Man trenger ingen inngripen i naturen, har du en flyplass kan du dra hvor du vil, sier han, og legger til:

- 1000 meter rullebane kan bringe deg rundt i verden. 1000 meter vei bringer deg nøyaktig 1000 meter. Dette er fremtiden.

 CO2-reduksjon

COCKPIT: Slik ser det ut i E-Fans "aller helligste".
COCKPIT: Slik ser det ut i E-Fans "aller helligste". Foto: Lise Grønskar

Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 – Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra fly innen 2050.

E-Fan har lagt bak seg over 100 flyvninger. Flyets batteri har en vekt på 167 kg og kapasiteten er på 29 kWh. Maskinen kan holde seg oppe i luften i rundt en time.

I sommer fikk det mye oppmerksomhet da det krysset Den engelske kanal.

Airbus har også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0, som er forventet å se i luften i 2019. 

Det er også mulig å se E-Fan på Youngstorget i morgen. 

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

MH370 Search May Not Be Over

<p>The government of Malaysia is considering a proposal from seabed exploration firm Ocean Infinity, a U.S. company,...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen