CRAIC:

Russland og Kina bruser med fjærene: Er CR 929 den nye utfordreren?

Kan utfordre Airbus' og Boeings duopol.

MODELL: CR 929 på Paris Airshow.
MODELL: CR 929 på Paris Airshow. (Bilde: Wikimedia Commons / Marc Lacoste)

Så har den fått et navn, den nye widebody twinen som United Aircraft i Russland og kinesiske Comac utvikler i fellesskap! 

Rekkevidde på 6480 nm

I mai ble samarbeidet formalisert i selskapet CRAIC – China-Russia Commercial Aircraft Corporation. En stor modell av flyet var utstilt på Paris Airshow i sommer.

Og nå er den endelig døpt: Navnet ble CR 929.

Den første modellen bliver CR 929-600 med plass til 280 passasjerer og en rekkevidde på 6480 nautiske mil. Både en større og en mindre modell vil følge etter. 

EN FREMTIDSVISJON: Nå er den endelig døpt: Navnet ble CR 929. CR står for China og Russia.
EN FREMTIDSVISJON: Nå er den endelig døpt: Navnet ble CR 929. CR står for China og Russia.

I drift fra 2025

Vinger, haleplan og høyderor bliver produsert i Russland, mens kineserne tar seg av kroppen. Motorene vil komme fra et vestlig firma. Den endelige monteringen skal finne sted i Shanghai. 

Planen er at CR 929-600 skal være i drift fra 2025.

Om alt går etter planen vil tiden vise, men kombinasjonen Kina-Russland og CR929 kan potensielt bryte widebody-duopolet som Airbus og Boeing har sittet på i mange år.   

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Researchers Aim To Refine Human-Aircraft Interface

The design of today’s cockpits can lead to “cognitive overload,” especially when things go wrong and it’s not...

Presidential TFRs Impact GA

Pilots who fly in the Northeast should expect presidential TFRs over New Jersey this summer, AOPA said this week,...

BRS Developing Chutes For eVTOLS

BRS Aerospace, which has installed more than 35,000 of its ballistic recovery parachutes in a range of aircraft,...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen