Starfighteren: Planlegger ytterligere to testturer i år

Problemet med kabintrykket er løst.

TILBAKE I LUFTEN: Starfighteren der den hører hjemme: I luften! (Bilde: Sindre Nedrevag)

 

Onsdag 28. september kunne befolkningen i Bodø igjen høre lyden av en F-104 Starfighter i luften over byen

LES MER: Se air-to-air-video av den historiske flyvningen her.

Den dedikerte gjengen i Starfighterens venner har jobbet i tretten år for å maskinen flyvedyktig.

Kabintrykk-problem er løst

Maskinen ankom Norge 15. juni 1973 og var i bruk fram til mars 1983. Den hadde halenummer Starfighter 637, men har nå fått registreringen LN-STF.

I går ble LN-STF startet igjen. 

- Problemet med kabintrykket som vi opplevde under testflyvningen er løst. Vi har ennå ikke satt noen dato for neste testflyvning, skriver foreningen på Facebook. 

De lover å komme tilbake med mer informasjon senere.

- Vi planlegger ytterligere to testflyvninger i år, hvis været tillater det.  

LES MER: Intervju med testpilot Eskil Amdal: Slik var det å fly Starfighteren

45 Starfightere i Bodø

Som Flynytt tidligere har skrevet, er den supersoniske avskjæringsjageren F-104 Starfighter et av selve symbolene på den kalde krigen. Jagertypen ble utviklet på rekordtid ved Lockheeds Skunk Works av deres sangomsuste sjefskonstruktør Kelly Johnson. 

Korea-krigen satte for alvor fart i utviklingen av supersoniske jagerfly i USA. Etter at kommunistlandene hadde vist sin overlegenhet i luften med MIG-15, hersket en oppfatning av at de amerikanske flytypene var i ferd med å bli gamle. 

Etter selv å ha besøkt Korea, samlet Johnson et team ingeniører for å sette i gang. De valgte å satse på motoren General Electrics J79, som da var under utvikling. Den var konstruert for å gi en skyvekraft på minst 9000 lbs og hele 15 000 lbs med etterbrenner.

Europeisk samarbeid

Før de første starfighterne ankom Norge, var et gigantisk program i europeisk målestokk i gang i en rekke NATO-land. Flyvåpnene i Norge, Tyskland, Nederland, Belgia, Italia og Canada (samt Japan) skulle utrustes med F-104. 

Den første Starfighteren (FN-N) tok av fra Bodø 12. august 1963, fem dager etter at eskortehangarskipet USS Croatan la til i kai i Bodø med tretten splitter nye RF-104G Starfightere på dekk.

FØRSTE PULJE: «626» var et av flyene som ankom Norge 7. august 1963. Det gikk ut av norsk tjeneste i 1981.
FØRSTE PULJE: «626» var et av flyene som ankom Norge 7. august 1963. Det gikk ut av norsk tjeneste i 1981.

I løpet av perioden fra 1963-1983 hadde tilsammen 45 Starfightere base i Bodø. Norge hadde to jagerflyskvadroner som driftet Starfighter-flyene: 331 og 334.  

«Widowmaker»

F104 var det første jagerflyet som nådde Mach 2. En F-104G brukte bare fire minutter og 20 sekunder fra stillestående på rullebanen til det nådde Mach 1,9 i 62 000 fots høyde. 

F-104 Starfighter er blitt omtalt som både «the widowmaker» og «en bemannet rakett». Maskinen hadde en høy ulykkesfrekvens i flere NATO-land, spesielt Tyskland. Av over 900 starfightere forulykket nær hver tredje flymaskin. 

I Norge gikk det godt i syv år, men i løpet av det neste året mistet Luftforsvaret fire fly og tre mann. Starfighteren var kjent som en krevende maskin. 

Starfighter-epoken i Norge endte da F-16 gjorde sitt inntog tidlig på 1980-tallet. Den siste Starfighteren tok av fra Norge i 1983.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Airbus CEO: Unmanned Aerial Vehicle To Fly This Year

Airbus will begin test flights of its flying taxi prototype by the end of the year, the company's chief executive...

NTSB: Pilot Received Type Rating Weeks Before Fatal Crash

The pilot of the Cessna Citation that crashed into Lake Erie in December had received his type rating in the jet...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen