Starfighteren: Planlegger ytterligere to testturer i år

Problemet med kabintrykket er løst.

TILBAKE I LUFTEN: Starfighteren der den hører hjemme: I luften! (Bilde: Sindre Nedrevag)

 

Onsdag 28. september kunne befolkningen i Bodø igjen høre lyden av en F-104 Starfighter i luften over byen

LES MER: Se air-to-air-video av den historiske flyvningen her.

Den dedikerte gjengen i Starfighterens venner har jobbet i tretten år for å maskinen flyvedyktig.

Kabintrykk-problem er løst

Maskinen ankom Norge 15. juni 1973 og var i bruk fram til mars 1983. Den hadde halenummer Starfighter 637, men har nå fått registreringen LN-STF.

I går ble LN-STF startet igjen. 

- Problemet med kabintrykket som vi opplevde under testflyvningen er løst. Vi har ennå ikke satt noen dato for neste testflyvning, skriver foreningen på Facebook. 

De lover å komme tilbake med mer informasjon senere.

- Vi planlegger ytterligere to testflyvninger i år, hvis været tillater det.  

LES MER: Intervju med testpilot Eskil Amdal: Slik var det å fly Starfighteren

45 Starfightere i Bodø

Som Flynytt tidligere har skrevet, er den supersoniske avskjæringsjageren F-104 Starfighter et av selve symbolene på den kalde krigen. Jagertypen ble utviklet på rekordtid ved Lockheeds Skunk Works av deres sangomsuste sjefskonstruktør Kelly Johnson. 

Korea-krigen satte for alvor fart i utviklingen av supersoniske jagerfly i USA. Etter at kommunistlandene hadde vist sin overlegenhet i luften med MIG-15, hersket en oppfatning av at de amerikanske flytypene var i ferd med å bli gamle. 

Etter selv å ha besøkt Korea, samlet Johnson et team ingeniører for å sette i gang. De valgte å satse på motoren General Electrics J79, som da var under utvikling. Den var konstruert for å gi en skyvekraft på minst 9000 lbs og hele 15 000 lbs med etterbrenner.

Europeisk samarbeid

Før de første starfighterne ankom Norge, var et gigantisk program i europeisk målestokk i gang i en rekke NATO-land. Flyvåpnene i Norge, Tyskland, Nederland, Belgia, Italia og Canada (samt Japan) skulle utrustes med F-104. 

Den første Starfighteren (FN-N) tok av fra Bodø 12. august 1963, fem dager etter at eskortehangarskipet USS Croatan la til i kai i Bodø med tretten splitter nye RF-104G Starfightere på dekk.

FØRSTE PULJE: «626» var et av flyene som ankom Norge 7. august 1963. Det gikk ut av norsk tjeneste i 1981.
FØRSTE PULJE: «626» var et av flyene som ankom Norge 7. august 1963. Det gikk ut av norsk tjeneste i 1981.

I løpet av perioden fra 1963-1983 hadde tilsammen 45 Starfightere base i Bodø. Norge hadde to jagerflyskvadroner som driftet Starfighter-flyene: 331 og 334.  

«Widowmaker»

F104 var det første jagerflyet som nådde Mach 2. En F-104G brukte bare fire minutter og 20 sekunder fra stillestående på rullebanen til det nådde Mach 1,9 i 62 000 fots høyde. 

F-104 Starfighter er blitt omtalt som både «the widowmaker» og «en bemannet rakett». Maskinen hadde en høy ulykkesfrekvens i flere NATO-land, spesielt Tyskland. Av over 900 starfightere forulykket nær hver tredje flymaskin. 

I Norge gikk det godt i syv år, men i løpet av det neste året mistet Luftforsvaret fire fly og tre mann. Starfighteren var kjent som en krevende maskin. 

Starfighter-epoken i Norge endte da F-16 gjorde sitt inntog tidlig på 1980-tallet. Den siste Starfighteren tok av fra Norge i 1983.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

MH370 Search May Not Be Over

<p>The government of Malaysia is considering a proposal from seabed exploration firm Ocean Infinity, a U.S. company,...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen