Teknologi:

Pilotløse fly – ja, takk! Eller?

Boeing er i ferd med å utvikle teknologi som reduserer behovet for piloter.

KASTES UT AV COCKPIT?:  Boeing vil neste år fly med et mindre fly – det er ikke avslørt hvilket – som i et eller annet omfang skal kunne styre seg selv.
KASTES UT AV COCKPIT?: Boeing vil neste år fly med et mindre fly – det er ikke avslørt hvilket – som i et eller annet omfang skal kunne styre seg selv. (Bilde: Adobe Stock)

Stopp en hal! Tanken på å kaste pilotene ut av cockpiten på passasjerfly er for de fleste fjern. Likevel vil Boeing neste år fly med et mindre fly – det er ikke avslørt hvilket – som i et eller annet omfang skal kunne fly seg selv. I 2019 er det meningen at forsøket skal utvides til å inkludere en Boeing 787 som skal utstyres med software som kontrollerer taksing og avgang. 

Stadig færre i cockpit

UTEN PILOT?: Det er denne Dreamlineren som fra 2019 skal brukes til forsøk med automatisk taksing og take off.
UTEN PILOT?: Det er denne Dreamlineren som fra 2019 skal brukes til forsøk med automatisk taksing og take off. Foto: Leo Dejillas / Boeing

Boeing har ingen illusjoner om at passasjerfly uten piloter er rett rundt hjørnet. Men insentivene for å jobbe i den retningen er likevel klare. Vil det store fremtidige behovet for piloter, som er spådd de neste tiårene, kunne dekkes? Og dekkes forsvarlig? Og vil det ikke på sikt være billigere for flyselskapene å slippe de kostbare pilotene dersom software kan gjøre jobben like bra? 

De første jetflyene hadde både navigatør, flymaskinist og piloter. Var man den gang i stand til å forestille seg at personen som hadde ansvaret for å finne veien ble «kastet ut» av cockpit? Ble det ikke bare avslått som en tåpelig tanke? Navigatøren ble ikke desto mindre overflødig. 

De første Boeing 747-modellene hadde flymaskinisten som tredje mann i cockpit, men fra 747-400 var han ikke lenger nødvendig.

Passasjerfly er allerede i stand til å lande av seg selv dersom det riktige utstyret er til stede på bakken og i maskinen. Mange funksjoner, inklusive rapportering om feil, er automatisert. 

Pilotløs teknologi må overbevise

«I dag aksepterer vi at fly med opp til ti passasjerer kan flys av en enkelt pilot,» kommenterer Mike Sinnett, visepresident for produktutvikling i Boeing. «Ville det så ikke være i orden at en enkelt pilot fløy et fraktfly uten passasjerer ombord?»

Det er naturligvis nok et skritt – et stort ett sådan – til å la fraktfly bli fløyet av software alene. Eller til å kutte antallet piloter ombord på passasjerfly. Men mange vil nok mene at spørsmålet i virkeligheten er når snarere enn om det skjer.

I 2016 omkom 40 000 amerikanere i bilulykker. Ingen – null – ble drept i ulykker som involverte passasjerfly. Hvis selvkjørende biler kan redusere antallet trafikkofre, vil det bli betraktet som et fremskritt. 

Situasjonen er omvendt for fly, der pilotløs teknologi må demonstrere at den kan leve opp til den nesten ideelle sikkerhetsstatistikken trafikkflyene leverte i fjor.  

Det er noe som kommer til å skje skritt for skritt. Og det er rimelig å anta at inntil videre vil passasjerene nøle kraftig med å sette seg på et fly der det ikke sitter noe så tillitsvekkende som et menneske bak stikka. 

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB Blames Drone Operator In Collision

<p>The operator of a drone that collided with a U.S. Army Black Hawk helicopter in September didn’t see the aircraft...

NASA X-Plane Battery Passes Tests

<p>NASA says its engineers reached a major milestone this week, successfully testing the battery system that will...

ERAU Expands Aviation Research

<p>Embry-Riddle Aeronautical University has received a $1 million federal grant to establish a new aviation and...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen