Ethiopian Airlines Flight 302:

ULYKKESFLYET: Denne maskinen fra Ethiopian Airlines krasjet 10. mars like etter avgang fra flyplassen i Addis Ababa. 157 personer mistet livet i ulykken.

- Pilotene fulgte alle rutiner

Torsdag slapp den sivile luftfartsmyndigheten i Etiopia en foreløpig rapport om hva som skjedde da en Boeing 737 Max-8-fra Ethiopian Airlines styrtet.

Publisert

Mannskapet ombord på Ethiopian Airlines-flyet som styrtet 10. mars fulgte alle rutiner forut for at flyet styrtet, opplyser den etiopiske luftfartsmyndigheten på en pressekonferanse i dag.

– Mannskapet gjennomførte alle prosedyrer som er beskrevet i manualen fra produsenten gjentatte ganger, men klarte ikke å kontrollere flyet, sier transportminister Dagmawit Moges ifølge E24.

Likevel klarte de ikke å gjenvinne kontrollen over flymaskinen.

To sikkerhetsanbefalinger

Rapporten slår fast at verken pilotene eller flyselskapet gjorde noe feil i forkant av ulykken.

På pressekonferansen kom det også frem at den foreløpige granskingen viser at både flyet og pilotene hadde papirene i orden. Avgangen gikk som forventet.

Luftfartsmyndigheten kom med to sikkerhetsanbefalinger som følge av den foreløpige rapporten:

- Produsenten må gå gjennom alle flykontroll-systemer på flyet.

- Luftfartsmyndigheter verden over må godkjenne endringer som gjøres før flyet kan brukes igjen.

Satt på bakken

Etter ulykken har samtlige Boeing 737 MAX blitt satt på bakken.

Da hadde maskinen vært involvert i to alvorlige ulykker på mindre enn seks måneder. I tillegg til ulykken med Ethipen, mistet 189 mennesker livet 29. oktober i fjor, da et fly fra Lion Air styrtet like etter avgang flyplassen i Jakarta i Indonesia. Ulykkene ser ut til å ha flere likhetstrekk.

Etter ulykkene har også FBI kommet på banen og vil se nærmere på den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA. 

Etterforskningen dreier seg om godkjennelsen av Boeing 737 MAX-8 og maskinens flystyringssystem, MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) i 2017, ifølge avisen The Seattle Times.

- Fulgte prosedyrer

The Seattle Times har tatt godkjennelsen fra FAA i nærmere øyesyn, og gir uttrykk for at det har skjedd flere feil i vurderingen av MCAS-systemet. Blant annet kritiseres gjennomgangen av hvor mye kraft det nye flystyringssystemet har og hvordan systemet kan tilbakestilles.

FAA sier til The Seattle Times at de fulgte prosedyrene da MAX ble sertifisert. Utover det har de ingen kommentar. Boeing sier at FAA vurderte flyets endelige konfigurasjon, og hvordan MCAS fungerte, under sertifiseringen av flyet, og konkluderte med at det møtte alle sertifiseringskrav.

 

Powered by Labrador CMS