Piloten Kent lander på biler

I over 40 år har piloten Kent Pietsch underholdt publikum med halsbrekkende stunts. Mest kjent er han som mannen som lander flyet sitt på taket av en bil.

UORTODOKS: Kent Pietsch flyr rundt 24 oppvisninger i året i det gule flyet sitt, og er blant verdens mest kjente showpiloter. (Bilde: Markeloper photography)

Allerede da han ble født lå det i kortene at det var flyger Kent Pietsch skulle bli.

Tre år før han kom til verden i 1951 startet faren selskapet Pietsch Flying Service, som blant annet drev med charter- og ambulansevirksomhet, undervisning og vedlikehold. Pietsch junior følte tidlig en dragning mot flymiljøet.

– Da jeg var rundt ti år gammel begynte jeg å gå til flyplassen. Jeg jobbet der etter skolen og i feriene, og som betaling fikk jeg lov til å fly, forteller han til Flynytt.

33 000 flytimer

FØDT TIL Å FLY: Som liten jobbet Kent Pietsch på den lokale flyplassen i bytte mot flytimer. I dag har han rundt 33 000 flytimer. Foto: Privat.
FØDT TIL Å FLY: Som liten jobbet Kent Pietsch på den lokale flyplassen i bytte mot flytimer. I dag har han rundt 33 000 flytimer. Foto: Privat. Foto: markeloper photography

På 16-årsdagen fløy Pietsch solo i en Mooney. Han gikk videre til å fly Aeronca og Piper Cub, og 17 år gammel sto unggutten fra North Dakota endelig med flylappen i hånden. 

Året etter var også trafikkflygersertifikatet i boks, og frem til 2007 jobbet han som kommersiell pilot. Blant annet var han 29 år i 

Northwest Airlines, som i 2010 ble slått sammen med Delta.

– Jeg har rundt 33 000 flytimer, sier han, etter å ha ramset opp en rekke flytyper han har fløyet: Convair 580, Boeing 727, DC-9, MD80, DC-10 og Airbus 319/320.

Kjøpte onkelens fly

I 1973 kjøpte Pietsch en 1942-modell Interstade Cadet av onkelen sin. Det samme året begynte han karrieren som oppvisningspilot. Nå, snart 45 år senere, har han lagt mer enn 400 show bak seg. 

– Jeg bruker fortsatt flyet til Onkel Leonard i oppvisningene, forteller han.

Pietsch anslår at det var rundt milleniumskiftet at han begynte med stuntet som skulle gjøre ham kjent som «mannen som lander på en bil». 

Ideen dukket opp da han diskuterte behovet for nye fly-ideer med noen venner.

– Jeg ønsket å lande på en campingbil fordi det var noe ingen hadde gjort tidligere. I tillegg gir bilen økt høyde, slik at publikum kan se bedre. 

Alle gode ting er fire

Pietsch gikk til innkjøp av en campingbil, og sørget for å få bygget en landingsplattform på taket. Så var det bare å starte arbeidet med å få besvart spørsmålet: Er det fysisk mulig å lande der?

– Jeg forsøkte, men fikk det ikke til. Så jeg spurte min gode venn Jimmy Franklin om hjelp. Han var antakeligvis en av verdens beste showpiloter, forteller han.

Kameraten sa først nei, men etter at Pietsch tok frem sine beste overtalelseskunster gikk Franklin likevel med på å forsøke en «bil-landing». 

Det gikk ikke på første forsøk. Heller ikke det andre var vellykket. Franklin forsøkte en tredje gang uten hell.

– På det fjerde forsøket fikk han det til. Så da måtte jeg også prøve på nytt, og denne gangen gikk det, sier Pietsch.

Utfordrende med sidevind

Siden har han gjentatt bedriften utallige ganger – på taket av både campingbil og van. Flygeren forteller at det vanskeligste med stuntet er å få øye på plattformen. 

– Den er bare åtte fot bred. Jeg må ta en side slip med hodet mot vinduet for å se hjulunderstellet. Jeg lander med ett hjul nær midten av plattformen, og flytter det til siden. Så setter jeg ned det andre hjulet og ruller fremover. 

Etter landing blir flyet stående på biltaket. Pietsch understreker at han slett ikke er ufeilbarlig, og at han på forhånd annonserer stuntene sine som landingsforsøk.

– Hvis jeg har sterk sidevind, og vinden tvinger vingen opp, hender det at det ikke går. Men det kan være ganske underholdende å se på likevel.

Deadstick

Kent har et vidt repertoar når det gjelder flystunt. Favoritten er en såkalt «deadstick», der han kveler motoren i 6000 fots høyde og flyr noen akrobatiske manøvre før han lander.

– Men jeg liker alle manøvrene jeg gjør. De er alle forskjellige og krever ulike egenskaper, forteller han.

– Hva går gjennom hodet ditt når du holder på?

BIL-LANDING: Kent Pietsch i kjent positur.
BIL-LANDING: Kent Pietsch i kjent positur. Foto: Craig M Scaling

– Jeg tenker først og fremst på å være konsistent, og på å få farten og høyden riktig. Jeg er også alltid forberedt på at det kan oppstå en form for nødsituasjon.

Kent har aldri hatt noen ulykker mens han har opptrådt, men i 2012 havnet han på sykehuset etter en krasjlanding i Alberta i Canada etter at han var ferdig med oppvisningen. Det gikk heldigvis bra. 

Norske aner

Showpiloten har flere fly, men favoritten er onkelens gamle Cadet («det er lettere og ruller bedre»), som han fremdeles benytter under showene sine. 

Flyet veier drøye 350 kilo, og har et vingespenn på cirka elleve meter. Motoren kan produsere 90 hestekrefter, og flyet tåler -3 til +5 G.

Pietsch, som har fløyet i både USA, Mexico, Canada, Emiratene og Australia, utelukker ikke et norgesbesøk. 

– Jeg har lyst til å reise dit, for jeg har norske aner, avslutter han. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen