Oslo Flyveklubb:

Oslo Flyveklubb som trekkfugl

En flyklubb med ett ben i sanden og ett i snøen? Jo, det er nettopp det Oslo Flyveklubb var i vinter!

GREP MULIGHETEN: Bjørn Wilhelm Söderström gleder seg over «eget» fly i Syden. Han grep muligheten da Oslo Flyveklubb forrige vinter stasjonerte et fly i Cannes.
GREP MULIGHETEN: Bjørn Wilhelm Söderström gleder seg over «eget» fly i Syden. Han grep muligheten da Oslo Flyveklubb forrige vinter stasjonerte et fly i Cannes. (Foto: Bjørn Söderström)

Landets kanskje mest bereiste flyklubb er ikke fremmed for å tenke nytt. Da et medlem like før jul i fjor ønsket å fly klubbens Diamond DA40 NG, LN-FTM, fra Oslo til Cannes, fikk lederen i Oslo Flyveklubb, Per Welin, en idé: Hvorfor ikke la flyet stå igjen og la medlemmene reise ned til mer garantert VFR-vær, og gjøre oppdagelsesferder og treningsturer derfra?

Styret sjekket med Diamond Aircrafts servicesenter i Cannes, og på kort tid fikk de til en avtale om både lån av hangarplass, og ikke minst hyggelig service. Innehaveren ville gjøre maskinen klar når medlemmene kom sørover. 

Å fly fra Kjeller til Cannes

Flyet la bak seg en kald norsk vinter da det satte kurs for Syden på IFR-flygeplan. Dermed kunne medlemmene Bjørn Wilhelm Söderström og Michael Jansson reise ned i februar og gjøre en fantastisk rundreise gjennom Frankrike, Spania og Italia. 

– Turen rundt Middelhavet ble ti timer airborne, sier Söderström til Flynytt og fortsetter:

– Det beste med å ha FTM i Cannes er nok muligheten til å utforske nye områder, og utvikle seg som flyger på en enkel måte uten først å ha en lang transportetappe.

Ett fly i Norge og ett i Frankrike

Selve konseptet med å stasjonere en flymaskin ved Middelhavet var altså en spontan idé. Den fikk en blandet mottakelse i klubben. Mens noen mente dette var alle tiders, savnet andre muligheten til å fly maskinen i Norge.

Noen vil si det blir å kapitulere for en norsk vinter som riktignok kan være svært vakker i VMC-vær. Men når statistikken viser at det knapt er fløyet mer enn 20 timer gjennom julen og de påfølgende to mørke månedene, var det verdt å prøve, mente Welin.

Det toseters skoleflyet Tecnam holdt stand hjemme på is og snødekte baner.

Gode flyforhold

Like ved flyplassen i Cannes ligger et rimelig, men trivelig, lite hotell med svømmebasseng.

Byen ligger på den delen av Rivieraen som kalles Côte d'Azur, og det er kort vei til Alpene. Cannes er et yndet reisemål blant nordmenn, blant annet på grunn av de fine sandstrendene.

Byen er nok mest kjent for sitt jetset-liv og palmesus. Men Cannes har også andre ting å by på. Cirka 60 minutter unna ligger eksotiske øyer med en helt annen ro. Og som de to glade gutta kvitterer: 

– Så er jo temperaturen der nede fin for IFR (ingen icing) på vintermånedene, vakker utsikt og god mat. Beste stopp var nok Korsika og Elba.    

To andre medlemmer reiste også ned via Nice til Cannes, der de fløy VFR i varme omgivelser.

Mulig samme opplegg neste vinter

Utover vanlig timepris må medlemmene ta rutefly til Nice og en drosje bort til Cannes. Startavgiften er på knappe 280 kroner.  

Leder Per Welin sier til Flynytt at styret ser på muligheten til å gjøre det samme neste vinter. Også denne gangen er det snakk om drøye tre måneder.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen