Ønsker «svart boks» i alle småfly som drives kommersielt

– I forskriften vil det stå at alle private fly anbefales å ha ferdskriver, men det er ikke påbudt, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad forteller at Luftfartstilsynet sammen med EUs flysikkerhetsbyrå EASA har jobbet med en ny forskrift som foreslår at ferdskriver skal bli obligatorisk for alle kommersielle aktører med fly og helikopter.
Luftfartsdirektør Lars Kobberstad forteller at Luftfartstilsynet sammen med EUs flysikkerhetsbyrå EASA har jobbet med en ny forskrift som foreslår at ferdskriver skal bli obligatorisk for alle kommersielle aktører med fly og helikopter. (Bilde: Bjoern Erlandsen)

To personer mistet livet da et småfly av typen Piper Cherokee styrtet i havet utenfor Svolvær søndag kveld. 

Forslag på høring

Både flyet og de to pilotene var tilhørende i Tromsø flyklubb. Til sammen har åtte piloter omkommet i fem allmennflyulykker de siste to årene.

Luftfartstilsynet ønsker nå at også småfly, i likhet med større fly, skal utstyres med ferdskrivere, melder NRK.

Tilsynet har et forslag inne på høring som kan føre til at alle som driver med småfly og helikopter under 2250 kilo kommersielt må installere en enklere type ferdskriver, også kjent som "svart boks". 

– Luftfartstilsynet har sammen med EUs flysikkerhetsbyrå jobbet med en ny forskrift som foreslår at ferdskriver skal bli obligatorisk for alle kommersielle aktører med fly og helikopter, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad til NRK.

Gjelder ikke privateide fly

Antallet privateide luftfartøy i Norge har vært stabile siden i 2012. Totalt er det snakk om rundt 1100 registrerte luftfartøy. Disse vil ikke bli nødt til å skaffe seg en ferdskriver. 

– I forskriften vil det stå at alle private fly anbefales å ha ferdskriver, men det er ikke påbudt, sier luftfartsdirektøren.

Årsaken til at det ikke blir påbudt for private aktører er kostnadene det vil medføre.

Avdelingsdirektør Wenche Olsen i fagavdelingen i Luftfartstilsynet sier til NRK at det i løpet av de ti siste årene har vært 64 ulykker med private motorfly. De har til sammen krevd åtte menneskeliv.

Med unntak av ett dødsfall i 2016 granskes fremdeles de øvrige dødsulykkene av Havarikommisjonen, inkludert den siste ulykken i Svolvær. Det er derfor for tidlig å konkludere hva gjelder årsaker. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Top Letters And Comments, December 14, 2018

This week's letters brought comments from readers about fuel sump points on a Decathlon, autonomous vehicles,...

Short Final: Class C Workout

Peoria Approach: “I bet you didn’t think you were going to get this type of workout when you asked for the...

New Members Join EAA Board

The Experimental Aircraft Association (EAA) has announced that Heather Penney and Ben Diachun will be joining its...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen