MIKROFLYGING:

Ny mikroflyhåndbok gjelder fra i dag: Her er de viktigste endringene

Nå blir det enklere å fly med passasjer: - Det har vært alfa-omega for oss å få til dette.

NY MIKROFLYHÅNDBOK: Den syvende utgaven av Mikroflyhåndboken er gjeldende fra i dag. I denne artikkelen får du en gjennomgang av noen av de viktigste endringene. (Bilde: Wikimedia Commons)

Den nye mikroflyhåndboken ble godkjent av Luftfartstilsynet 12. juli. 

Fra og med i dag, torsdag 20. juli, er den gjeldende. 

- Vi fikk tilbakemeldinger om at det var vanskelig å finne frem i den forrige håndboken. Vi fant ut at ting ikke var forklart så godt det skulle være og ønsket å lage en versjon som er mer brukervennlig, sier  leder av operasjons- og opplæringsutvalget Roger Holm til Flynytt. 

Tre "vanskelige" områder

Sammen med fagsjef Tom Bjerke og medlem av operasjons- og opplæringsutvalget Tor Berg utgjør han håndbokredaksjonen i mikroflyseksjonen. De har brukt rundt ett år på å lage den nye utgaven. 

UTGAVE SYV: Slik ser den nye utgaven ut. Du finner den på nett (link i artikkelen).
UTGAVE SYV: Slik ser den nye utgaven ut. Du finner den på nett (link i artikkelen).

I utgangspunktet var planen å revidere den sjette utgaven av boken og lage versjonen 6.4.

- Men det ble så mange småendringer over alt. Derfor valgte vi heller å lage en ny utgave: Nummer syv. Vi har gått gjennom hele boken med det formål å øke forståelsen. Det må nok tas i flere omganger, vi er ikke ferdige, men det er et stort løft, forteller Holm.

Han trekker frem tre områder som har voldt mye hodebry: Vedlikehold av sertifikatrettigheter, passasjertillatelser og radiotelefonistkrav. 

Ny regel om periodisk flygetrening

Blant det som er nytt er at det nå innført en fast regel om periodisk flygetrening (PFT) hver 24. måned.

- Den kommer man ikke unna. Når det er 24 måneder siden sist du fløy en PFT går rettigheten din ut selv om datoen for fornyelse er senere, utdyper Holm.

Han forteller at det vil bli enklere for mikroflygere som ønsker å fly med passasjerer.

- Tidligere har passasjertillatelsene gått ut etter 30 dager, og man har trengt fem avganger og landinger for å kunne fly med passasjer. Det har vært veldig uheldig når man har fløyet på  eiendommer med begrensninger på antall landinger-og avganger, forteller Holm.

NYE REGLER: Den syvende utgaven av Mikroflyhåndboken er gjeldende fra i dag. I denne artikkelen får du en gjennomgang av noen av de viktigste endringene.
NYE REGLER: Den syvende utgaven av Mikroflyhåndboken er gjeldende fra i dag. I denne artikkelen får du en gjennomgang av noen av de viktigste endringene.

Dersom begrensningen er på tolv avganger har man bare rukket å sikre passasjertillatelsen og fly én tur før flyet har måttet stå en uke i påvente av ny kvote. 

- Vi har ønsket å komme inn i samme regelverkregime som motorfly og det har vi fått til. Det betyr at man nå trenger tre landinger og avganger innenfor 90 dager. For oss er det alfa – omega å ha fått til dette i samråd med Luftfartstilsynet.

Nødvendig med flytelefonistsertifikat

Når det gjelder reglene knyttet til flytelefonistsertifikat etterlater Holm liten tvil:

- Tiden med myten om at det ikke er obligatorisk med et slikt sertifikat for mikroflygere er forbi. Mange sier at det ikke er det, men kravet gjelder alle som skal bruke radio, og det må alle som skal fly i områder med krav til toveis radiokommunikasjon. Tidligere har det stått som et ikke-obligatorisk fag, men det er det slutt på om du skal fly i slike områder. 

De aller viktigste endringene mener Holm befinner seg i mikroflyhåndbokens kapittel fire: utdanning.

- Vi har skjerpet og beskrevet kravene til å bli instruktør ganske betydelig. Vi har laget skjemaer, logge-hefter og en mer nøyaktig beskrivelse av hva et kurs bør inneholde. Vi har også satt strengere krav til å bli instruktør på de ulike nivåene, sier Holm, og legger til:

- Spesielt gjelder dette IK1, som er kontrollinstruktør på det øverste nivået. Instruktøren er det viktigste filteret vi har i utdanningen av nye piloter, og vi kan ikke slippe gjennom personer som kan være en fare for sikkerheten og ødelegge renomméet. Vi må bare ha seriøse aktører.  

Lydhøre for innspill

Selv om den nye mikroflyhåndboken nå foreligger i splitter ny utgave fortsetter arbeidet med å tydeliggjøre og forenkle innholdet.

- Et verk er aldri perfekt, og vi ser allerede nå ting som bør oppgraderes. Vi er godt stykke på vei, men vi har fortsatt mer å gå på, sier Holm.

Han forteller at håndbok-redaksjonen gjerne tar imot innspill.

- Vi vil gjerne at folk ser på innholdet. Er betydningen tydelig? Er det noe som er vanskelig å forstå? Regler som er feil eller vanskelige å følge? Ta kontakt, så kan vi ta det opp med mikroflyseksjonens styre og Luftfartstilsynet. Vi har et veldig godt samarbeid, og alt vi gjør er i samråd med dem. 

Du finner den nye mikroflyhåndboken HER.

Les også: Hendelser med mikrofly - kan de elimineres?

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen