Flyplasser:

REDDET: Notodden Flyplass var nedleggelsestruet, men går nå lysere tider i møte.

Notodden flyplass er reddet

- Først trodde jeg det var en spøk, så jeg måtte dobbeltsjekke at det stemte, sier flyplassjef Dag Flåterud.

Publisert Sist oppdatert

Før helgen så det mørkt ut for Notodden lufthavn as, som manglet ti millioner kroner for å kunne fortsette driften. 

I går tok saken en helt ny vending da Krf, V, H og Frp i statsbudsjettet ble enige om å bevilge 8,2 millioner kroner ekstra til driften av flyplassen i 2017, skriver Telen

ENNO: De første planene om en flyplass på Notodden ble lansert 23. april 1955. 11. desember samme år landet Braathens SAFE med DH-Heron 55.

- Og disse 8,2 millionene kommer altså på toppen av det statlige bidraget på i overkant av 6 millioner kroner som lå i statsbudsjettet fra før og vil kunne erstatte det Notodden kommune har bidratt med til driften. Den statlige støtten til driften blir nå opp mot 15 millioner kroner i 2017 i stedet for 6, sier KrFs stortingsrepresentant, Geir Jørgen Bekkevold, til lokalavisen. 

- Uvirkelig

Det er en lykkelig flyplassjef, Dag Flåterud, Flynytt snakker med mandag ettermiddag.

- Jeg ble veldig glad da jeg mottok nyheten, det var nærmest uvirkelig. Først trodde jeg det var en spøk, så jeg måtte dobbeltsjekke at det stemte, sier han. 

Flyplassjefen forteller at den økonomiske situasjonen har vært alvorlig, og man har fryktet at flyplassens dager har vært talte.

- Nå ser det heldigvis bra ut for 2017. Dette er et sterkt signal om at det er et ønske om at Notodden flyplass skal opprettholdes, sier han.

- Vi mener det bør bli en permanent bevilling på årsbasis. Flyplassen er viktig for region Østlandet, både som en ruteflyplass og en GA-flyplass. Her har vi flyverksted, flyimport og sjøflyhavn. I tillegg blir flyplassen flittig brukt til refueling i forbindelse med redningsoppdrag, sier Flåterud.

FLYPLASSJEF PÅ NOTODDEN: Dag Flåterud.

Ønsker større flyplassmodell

Han forteller at en av årsakene til at flyplassen gikk mot millionunderskudd er at man gikk over til en ny tilskuddsmodell fra departementet i 2015.

- Vi hadde store forhåpninger om at vi skulle få økte bevillinger, men da tallene forelå var de ikke som håpet. I 2017  er det budsjettert med noen nødvendige sikkerhetsoppgraderinger, så det blir økte kostnader. Vi setter ikke sikkerheten på spill som følge av økonomien. 

Nå er Flåterud glad for å kunne se fremover uten å ha nedleggelsesspøkelset hengende over seg.

- Det er nå det begynner. Nå skal vi iverksette det som hele tiden har vært planen: Utviklingen av Notodden flyplass. Både vi og politikerne ønsker oss en større flyplassmodell (kategori 2C), slik at vi kan ta ned større fly og flere passasjerer, sier han.

LUFTSPORT: Notodden flyplass er mye brukt av luftsportutøvere.

Kanskje vil flyplassen kunne ta imot maskiner som Dash 8 i løpet av få år. 

Skal være plass til GA

I tillegg til ruteflyvningene mellom Notodden og Bergen, er det i dag utstrakt sjøfly-, seilfly- og modellflyaktivitet på Notodden. 

Flyplassjef Flåterud er tydelig på at det fremdeles skal være plass til et yrende allmennflymiljø.

- Vi vil være en flerbruksplass med rutetrafikk. Vi har lyst til å være til stede for GA-trafikken og luftsportmiljøet. Vi ønsker å fortsette å utvikle det gode samarbeidet med aktørene på flyplassen. Det er en kjerneverdi for å kunne satse videre, sier han.  

Powered by Labrador CMS