Norwegian helgarderer med delt flåte

Gigantordren fra Norwegian på til sammen 222 fly utgjør ikke bare den største i sitt slag i europeisk flyhistorie. Med bestillingen på 122 fly fra Boeing og 100 fly fra Airbus, blir Norwegian lanseringskunde for både Boeing 737 MAX8 OG Airbus A320neo. Kjøpet innleder en ny epoke i flyselskapets liv i det Norwegian for første gang får en delt flåte.

Boeing 737 MAX8. Foto: Boeing

Gigantordren fra Norwegian på til sammen 222 fly utgjør ikke bare den største i sitt slag i europeisk flyhistorie. Med bestillingen på 122 fly fra Boeing og 100 fly fra Airbus, blir Norwegian lanseringskunde for både Boeing 737 MAX8 og Airbus A320neo. Kjøpet innleder en ny epoke i flyselskapets liv i det Norwegian for første gang får en delt flåte.

– Ved å satse på en delt flåte, har Norwegian forbedret sin forhandlingsposisjon med de to leverandørene, og selskapet oppnår en mer optimal leveringsplan siden verken Boeing eller Airbus ville være i stand til å fylle Norwegians behov for fly alene de nærmeste årene. En delt flåte reduserer også risiko knyttet til forsinket sertifisering og annen risiko knyttet til å være avhengig av én flytype. Samtidig er hver av ordrene store nok til å gi de nødvendige stordriftsfordelene som enhetsflåter generelt er assosiert med, forteller Norwegian.

Ordren på 222 fly kommer i tillegg til de 112 Boeing-flyene som Norwegian tidligere har bestilt. Leveransene skal starte i 2016 og inngår i Norwegians planer om å sikre at alle selskapets fly fases ut når de har nådd en alder på 7–8 år.

MAX8 kutter drivstofforbruket med minst 10 prosent

Norwegian faser for tiden ut sine 737-300-fly og erstatter dem med 737-800. Sammenliknet med forgjengeren bruker 737-800 20 prosent mindre drivstoff. Gigantorderen inkluderer ytterligere 22 fly av denne typen. I 2017 ventes imidlertid neste generasjons 737 å være sertifisert. Flyet går under betegnelsen 737 MAX8 og er utstyrt med større og enda mer drivstoffgjerrige motorer. Det er denne Boeing-flytypen Norwegian nå blir lanseringskunde for med ordren på 100 fly.

Overrasker med Airbus-kjøp

Flyselskapet har siden starten hatt et tett samarbeid med Boeing, og bransjen reagerte derfor med overraskelse da det ble kjent at Norwegian nå bestiller sine første 100 fly fra erkekonkurrenten Airbus. Flytypen selskapet velger er A320neo, et fly som konkurrerer med Boeing 737-800, "vinge mot vinge". Med sine store motorer, er Airbus A320neo mer drivstofføkonomisk enn dagens Boeing 737-800.

– Motorene er synlig større på modellene til Airbus, "a great deal larger". Blant fordelene vi har med A320-familien er høyden på understellet. Vi har fysisk plass under vingene som gjør det mulig å få plass til langt større motorer på "single-aisle"-modellene, sier Alan Pardoe, sjef for markedskommunikasjon i Airbus til Flynytt.

Med større motordiameter, kan motorene bli mer drivstofføkonomiske. Boeing skjønte alvoret som dette innebar og lanserte ifjor selskapets svar på Airbus A320neo – nemlig 737 MAX8. Etter Boeings utsagn vil MAX8 være fire prosent mer energiøkonomisk enn A320neo, og planen er at leveransene starter i 2017 – ett år etter at A320neo skal være på vingene.

files/content/news/bjorn_kjos__small.jpgHelgarderer seg mot forsinkelser

Erfaringsmessig har flyleveranser en tendens til å bli kraftig forsinket. Eksempelvis ble Boeing 787 Dreamliner over tre år forsinket. I et marked med stor konkurranse kan ikke Norwegian løpe den risikoen det er at deres framtidige energiøkonomiske arbeidshest blir forsinket mens konkurrenter får et forsprang gjennom å drifte fly med lavere drivstofforbruk. Skulle 737 MAX8 komme senere på markedet enn antatt, vil Norwegian kunne fase inn A320neo-fly allerede fra 2016, samme år – og et hestehode foran – leveransene av denne maskinen til SAS.

Norwegians genistrek med å satse på begge hestene samtidig har også en annen oppside: Skulle Boeing 787 MAX8 komme på vingene i rute, vil et eventuelt overskudd av fly i Norwegians flåte kunne omsettes i markedet. Med litt flaks kan Norwegian regne med å innkassere en betydelig økonomisk gevinst siden flyene de nå har bestilt antas å ha utløst gode rabatter. ABC Nyheter melder at Airbus-sjef Thomas Enders imidlertid ikke vil røpe hvor stor rabatt Norwegian har fått.

– Men de har fått en god deal, medgir Enders overfor ABC Nyheter.

Kjempeordren vil kunne tørke ut markedet for nye fly i en viss periode, og Norwegians helgardering kan derfor vise seg å bli svært lukrativ siden de kan selge sterkt rabatterte fly til et potensielt anstrengt flymarked.

Foto over: Konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, går aggresivt ut gjennom dette gigantkjøpet av fly, men han har helgardert seg ved å sikre seg både A320neo og 737 MAX8. Dermed vil han i motsetning til de selskapene som bare har satset på én flytype være lite sårbar dersom forsinkelser eller produksjonsvanskeligheter skulle ramme én av typene. Foto: Norwegian

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen