F-35:

En norsk F35 på bakken etter en vellykket flyvning over Ørland. Pilotene ble møtt av kong Harald etter den historiske flyvningen.

Norske piloter for første gang i F-35 over Norge

Thomas «Timber» Harlem og Ståle «Steel» Nymoen ble de første nordmennene i cockpit på F-35 i norsk luftrom.

Publisert Sist oppdatert

(Ørland): På fredag ble Norges nye jagerfly feiret med en storslått offisiell mottaksseremoni på Ørland flystasjon.

Stemningen var til å ta og føle på allerede på hurtigbåten ut til Brekstad kai. Flesteparten av passasjerene skulle åpenbart til arrangementet på Ørland, og det var ikke vanskelig å høre hva som var det gjennomgående samtaletemaet.

F-35 utstilt i seremonihangaren.

Luftforsvaret hadde et godt organisert opplegg for å ivareta gjester, presse og «planespottere». Det var ikke akkurat mangel på lange linser. Bussene kjørte på rekke og rad inn på flystasjonen. Overalt kunne man se bevæpnede soldater.

Skrev historie

Innendørsdelen av arrangementet skulle foregå i den såkalte AWACS-hangaren, der en F-16 var utstilt, mens en F-35 foreløpig befant seg bak et stort forheng.

Blant de mange som hadde tatt turen for å delta i markeringen var statsminister Erna Solberg, generalsekretær i NATO Jens Stoltenberg, forsvarsminister Frank Bakke-Jensen, forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen og sjefen for F-35 hos Lockheed Martin, Jeff Babione. Etter en times «mingling» ble alle beordret til den store plassen utenfor hangaren. 

Selv med god bekledning fikk vi kjenne på den isende kalde vinden, men den ble nesten glemt mens vi fikk overvære flere overflyginger av de to nye F-35-flyene, først alene og deretter sammen med to F-16.

F-35-maskinene ble fløyet av Thomas «Timber» Harlem og Ståle «Steel» Nymoen. De skrev historie som de første nordmennene i cockpit på F-35 i norsk luftrom.

Duoen fulgte kong Haralds DA-20 Jet Falcon under innflyvningen til Trøndelag. Kongen først, og flyet parkerte foran folkemengden. Så landet «Timber» og «Steel» og takset inn i hver sin F35.

All oppmerksomhet var rettet mot de to flyene da cockpit-glassene gikk opp og de to pilotene klatret ned hver sin lille stige. Kong Harald gikk dem i møte og hilste hjertelig.

En viktig milepæl

F-35-pilot Oberstloytnant Martin "TINTIN" Tesli intervjues av TV2.

Alle tok plass inne i seremonihangaren igjen, der et av høydepunktene var avdukingen av en skinnende ren F-35 bak forhenget.

Sjef for Luftforsvaret Generalmajor Tonje Skinnarland fortalte om et prosjekt levert «på tid og kost». Statsminister Erna Solberg snakket om «en viktig milepæl» og «forsvar av norsk suverenitet», mens NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg fremhevet Ørland som et nav i Luftforsvaret og F-35 som et ledd i styrking av det transatlantiske samarbeidet.

Det ble alt i alt en veldig flott markering av en historisk begivenhet for Luftforsvaret og Norge som nasjon.

Inntil 52 fly

Det er ganske nøyaktig ni år siden det ble besluttet at dagens F-16 skal erstattes med nye kampfly av typen F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Den første testflygingen av et norsk fly fant sted i Fort Worth i Texas 6. oktober 2015. Fredag 3. november landet de tre første F-35-flyene på Ørland etter en over ni timer lang flytur fra Texas i USA.

Les også: Første nordmann flyr en norsk F-35 på Luftforsvarets bursdag

Norsk F35 tar av fra Forth Worth med kurs for Ørland kl. 06.35 den 3. november.

Frem til 2025 skal Norge anskaffe inntil 52 nye kampfly. 7 er levert og brukes til utdanning på Luke AFB i Arizona, USA, mens vi altså har fått de tre første flyene på norsk jord. Planen er at det skal leveres seks fly til Norge hvert år frem til 2024.

Det er beregnet at investeringskostnadene er på rundt 81 milliarder 2018-kroner. Levetidskostnadene er anslått til over 270 milliarder.

I tiden fremover vil det foregå en omfattende testing og opplæring. Etter planen skal F-35 overta de første oppgavene fra F-16-flåten i 2019. F-16 skal utfases i perioden 2019–2022.

Powered by Labrador CMS