BARNEFRI SONE: Det indiske flyselskapet IndiGo innfører «stillesoner».

Nok et flyselskap innfører barnefri sone

- Diskriminering.

Publisert Sist oppdatert

 Det indiske lavprisselskapet IndiGo innfører barnefrie soner på sine flyvninger.

Selskapet, som er Indias største basert på antall reisende, nekter barn under 12 år å sitte på de fire første radene og på radene 11-14 (nødutgang).

Dette er seter med bedre plass og høyere komfort. Vel å merke forbyr de fleste flyselskap barn å sitte ved nødutgangen av sikkerhetshensyn. 

- Diskriminering

Avgjørelsen om å innføre såkalte "stillesoner" har vekket sterke reaksjoner.

- Dette er diskriminering. Det betyr at man ikke kan be om mer benplass når man reiser med barn, uttaler en passasjer til Hindustan Times.

Andre opplyser at de med glede betaler ekstra for å få sitte i en barnefri sone.

Selskapet har selv uttalt at de velger å begrense tilgangen til disse seteradene av hensyn til personer på jobbreise, som ønsker å bruke tiden i luften til å arbeide. 

Flere selskaper har begrensninger

IndiGo er ikke det første selskapet til å innføre barnefrie soner. 

AirAsia X, Scoot Airlines og Malaysia Airlines har restriksjoner på hvor barn kan sitte på sine flyvninger. 

I Norge forsøkte Star Tour barnefrie soner på flyene til Thailand vinteren 07/08, men betalingsviljen var så liten at det ble med én sesong.

1 av 3 nordmenn ønsker barnefrie soner

Det er en velkjent sak at mange ergrer seg over unge medpassasjerer når de er ute og flyr.

En undersøkelse fra 2014 viser at en av tre nordmenn kan tenke seg barnefrie soner på flyet, ifølge VG. 20 prosent av respondentene kunne tenke seg å betale ekstra for å sitte i en sone uten barn.

Undersøkelsen viste også at menn er mindre villige enn kvinner til å betale for å få sitte i en barnefri del av flyet. De minst betalingsvillige var menn over 65.

Både SAS og Norwegian avkreftet at de ville innføre barnefrie soner da de ble konfrontert med resultatene av undersøkelsen.

- Hos Norwegian er alle velkommen. Vi har ingen planer om å soneinndele flyene våre, sa Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til ABC Nyheter.

Powered by Labrador CMS