AIRPARKS:

Når garasjen blir en flyhangar

Drømmer du om å kjøpe hus med tilhørende rullebane? Ikke alle lar det bli med fantasien.

AIRPARKS:

Hadde det ikke vært deilig å kunne fly til jobben? Eller å spare deg en lang biltur når luftlinjen til hytta er halvparten så lang som landeveien? Det høres ut som ren fantasi, men det finnes faktisk noen gründere der ute som har gjort drømmen til virkelighet. Det betyr at du og jeg kan kjøpe hus med en tilhørende rullebane bare et steinkast unna.

FLY I HAGEN: Hvem har vel ikke drømt om å ha et fly i garasjen? Flytter du til en flypark kan bil og fly leve i skjønn forening på tomten din.
FLY I HAGEN: Hvem har vel ikke drømt om å ha et fly i garasjen? Flytter du til en flypark kan bil og fly leve i skjønn forening på tomten din. Foto: Ivar Christian Skaugstad

I USA kalles disse eiendommene «air park», eller «flypark» om du vil. Det finnes ingen mal for denne typen flyparker, men de har flere ting til felles. Alle har en rullebane, taksebane og hangarer tilknyttet eiendommene. Dermed kan du uhindret rulle fra huset ditt til rullebanen et kort stykke unna.

Et land som har et godt utvalg av slike «air parks», eller «fly-in communities» som de også kalles, er USA. Flynytt har besøkt to av disse.

  • Spruce Creek: Et flyparadis i Florida

Spruce Creek fly-in community er verdens største flypark, idyllisk plassert på østkysten av solfylte Florida. Nærmeste by er Daytona Beach, som ligger en halvtimes kjøretur nordover. Her har flyentusiaster levd ut drømmen om å ha hangar i hagen siden tidlig på 1970-tallet.

SPRUCE CREEK: I flyparken Spruce Creek er det rundt 1300 boliger og i underkant av 600 fly.
SPRUCE CREEK: I flyparken Spruce Creek er det rundt 1300 boliger og i underkant av 600 fly. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Før undertegnede reiste til USA tok jeg kontakt med Lenny Ohlsson, som driver Spruce Creek Fly-In Realty sammen med sin kone Pat. Etter en rask kjøretur fra Daytona Beach møter jeg Lenny utenfor kontoret hans, som ligger midt på flyplassen.

Når man ferdes i området dukker det stadig opp påbudsskilt som lyder «Aircrafts has The right of way». Her er det bare å lytte etter flydur!

TOMMEL OPP: Artikkelforfatter (t.v) og Lenny Ohlsson etter retur fra dagens gaggle flight i hans Waco UPF-7.
TOMMEL OPP: Artikkelforfatter (t.v) og Lenny Ohlsson etter retur fra dagens gaggle flight i hans Waco UPF-7. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Lenny er en stolt forretnings- og flyeier. I hangaren har han sin flygende stolthet, en Waco UPF-7.

– Med dette flyet har jeg besøkt de fleste amerikanske statene, og også vært en tur til Alaska, forteller han.

700 hangarer

Totalt bor det nesten 5000 personer i Spruce Creek, fordelt på 1300 boliger. Området rommer så mange som 700 hangarer.

Flyparken har et utrolig utvalg av forskjellige typer hus i alle størrelser. En av boligene  har en utvendig fasade som minner om en liten terminalbygning.

Tomten har også et kontrolltårn og en hangar. Skuespilleren John Travolta er blant personene som har latt seg friste til å flytte til Spruce Creek. Han flyttet derfra da  han gikk til innkjøp av en Boeing 707. Selv om rullebanen i Spruce Creek er 1200 meter lang finnes det grenser for hvor store fly man kan ta imot her.

Til tross for flymaskinene åpenbart spiller hovedrollen i Spruce Creek, kan Lenny fortelle at det ikke bare handler om fly.

– Også familier uten flyinteresse er velkommen til å flytte hit, sier han.

Området er stort, og bare 150 hus har direkte takseforbindelse til flystripen. De resterende husene er spredt rundt om i egne tema ut fra hva du liker å gjøre på fritiden. Er du for eksempel glad i golf, kan du flytte til «golfområdet», tennisspillere kan bosette seg i nærheten av tennisbanen.

 Ukentlig fly-in

SOSIALT: I Spruce Creek har de en såkalt «gaggle flight» hver lørdag. Da flyr gjengen av gårde for å spise lunch på en annen flyplass.
SOSIALT: I Spruce Creek har de en såkalt «gaggle flight» hver lørdag. Da flyr gjengen av gårde for å spise lunch på en annen flyplass. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Det er lørdag morgen og tid for ukas «Gaggle flight». En «gaggle flight» er i korte trekk en gruppe med forskjellige flymaskiner som flyr sammen, ofte i formasjon, for å spise frokost eller lunsj på en annen flyplass enn hjemmeflyplassen. For en norsk pilot høres dette kanskje ut som årets happening, men Lenny kan fortelle at dette er noe de gjør hver lørdag.

Alle er velkommen til å delta, alt som kreves er at du møter på morgen-briefen klokken 08:00. I dag er det en relativt liten gruppe fly som skal til Titusville, drøye 20 (!) flymaskiner tar av i jevnt tempo, enkelte i three-ship formasjon med røykeffekter.

Blant flyene som ofte er å se i luften over Spruce Creek er dobbeltdekkere, Beech Bonanza og Cessna 172. Det er som et mellomstort norsk flyshow, men for denne gjengen er dette bare en hvilken som helst lørdag. 

  • Heaven’s landing: Friluftspilotens eldorado

USJENERT: Heaven’s Landing ligger i naturskjønne og usjenerte omgivelser. Det er 16 boliger der, men hele 300 tomter.
USJENERT: Heaven’s Landing ligger i naturskjønne og usjenerte omgivelser. Det er 16 boliger der, men hele 300 tomter. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Heaven’s Landing ligger i de grønne og frodige fjellene helt nordøst i Georgia. Ved første øyekast virker stedet øde, men egentlig ligger flyparken svært så sentralt. Clayton er navnet på den nærmeste byen, den ligger drøye 20 minutter kjøring østover. For den glade friluftspiloten er Heaven’s Landing himmel på jord.

Man får følelsen av at Heaven’s Landing og Clayton ligger midt ute i ødemarken, dog er dette en sannhet med modifikasjoner.  Sjarmen med stedet er at man sitter med en følelse av at man er langt borte fra storbystresset, samtidig som man har alle nødvendige fasiliteter overraskende nært.  Clayton har bare rundt 2000 innbyggere.

Storbyen Atlanta ligger så vidt to timers kjøring fra Heaven’s Landing. Den internasjonale flyplassen i Atlanta når du på drøye 2 timer og 15 minutter.

Vil bringe naturen nærmere

SJEFEN: Mike Chiochetti er grunnleggeren av Heaven’s Landing.
SJEFEN: Mike Chiochetti er grunnleggeren av Heaven’s Landing. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Grunnleggeren av Heaven’s Landing, Mike Ciochetti, har tilbudt seg å hente meg i Daytona Beach. Distansen i luftlinje er 365 nm, eller 674 km om du vil, og flytiden er i overkant av to timer.

Mike forteller at han har som ambisjon å bringe naturen og kulturen i Georgia nært på huseierne i Heaven’s landing.

– Samtidig ønsker jeg å gjøre stedet tilgjengelig fra luften enten man reiser mye i jobben eller bare ønsker å benytte stedet som et «get away», sier han.

Etter hvert som vi forlater Florida med nesen nordover kan man se naturen og terrenget begynne å forandre seg til det mer grønne og frodige. Idet vi flyr innover fjellene og skogene som huser Heaven’s Landing forstår jeg hvor vakkert dette stedet faktisk er. Ordene ”wow” og ”amazing” ble gjentatt et titalls ganger på innflygingen til bane 05 på Heaven’s Landing.

Hangarer i to etasjer

Naturen minner faktisk om den hjemme i Norge. Heaven’s Landing ligger i relativt kupert terreng, dette gjør at rullebanen er ”sloped”, og taksebanen ligger på et høyere nivå enn rullebanen. Mikes hangar ligger nærmere syv meter over rullebanenivå.

Denne flyparken har gjort det beste ut av utfordringen terrenget byr på. Hangarene er unike ved at de er bygget i to etasjer. Den nederste hangaren har direkte tilgang til flyoppstillingsplassen, men skal man inn i hangaren i etasjen over er man nødt til å takse i en slak oppoverbakke til man kommer på samme høyde som hangarporten.

KOSELIG: Slik er Mikes hangar sett fra innsiden.
KOSELIG: Slik er Mikes hangar sett fra innsiden. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Det er uproblematisk og fascinerende. Faktisk står det en Cessna Citation i nabohangaren, noe som vitner om tilgjengeligheten av forskjellige typer fly her oppe.

En  Dassault Falcon 50 er akkurat i gang med å starte motorene. Det er rett og slett en unik opplevelse å se en så stor flymaskin ta av fra en så liten flyplass, uten å måtte stå på utsiden av gjerdet for å ”spotte”.

De fleste hangarene her er huset av experimental og kit-planes, men det finnes også en håndfull Cessnaer av forskjellig størrelse, Beech Bonanza, Beechcraft King Air 200 og Cessna Citation.

Her på Heaven’s Landing er det helt greit å ta med campingstolen og kjølebagen med innhold ned til enden av flystripa for å iaktta flymaskinene på nært hold. De som ferdes her har da også som regel god innsikt hvordan man skal ferdes rundt fly. 

Møte med huseierne

FLYMENN: Gary Schmitt (t.v) og Troy Woodland (t.h) fra Just Aircraft LLC.
FLYMENN: Gary Schmitt (t.v) og Troy Woodland (t.h) fra Just Aircraft LLC. Foto: Ivar Christian Skaugstad

Neste dag skulle vi møte to av huseierne på Heaven’s Landing. Da vi ankom flyparken hadde Troy Woodland og Gary Schmitt fra Just Aircraft LLC. tatt turen i sine to Highlanders. Det ble en imponerende presentasjon av STOL-egenskapene til flyene, samt en liten prøvetur oppe i det blå. Rett og slett en fantastisk artig og tilgivende flymaskin på alle måter. Etter en kort prat ble mye av konsentrasjonen min fokusert på en Beechcraft King Air B200 som var på vei ut av en av hangarene. Flyet tilhørte en av huseierne ved Lake Burton, som leide hangar her oppe. I anledning memorial weekend hadde han fløyet venner og bekjente opp for å tilbringe helgen sammen.

Etter en kjapp foto session gikk vi opp til en av de andre hangarene hvor Douglas W. Johnson hadde tatt ut sin Lancair IV-P fra hangaren. Han kunne fortelle at han hadde kjøpt tomt og bygget hus her relativt tidlig etter åpningen. Til hverdags jobber han i Jacksonville, Florida, men tar ofte turen opp hit med sin kone for å koble av, mye på samme måte som vi nordmenn drar på hytta.

Opp en liten bakke og noen hangarer lenger borte møter vi Jeff S. Green og hans familie. De sitter i hangaråpningen å nyter finværet og utsikten utover flyparken. Jeff driver til vanlig ett firma som monterer rullebanebelysning på flyplasser, men så ofte som mulig flyr han familien opp i sin gule Beech Bonanza Aerobatic for å nyte tilværelsen. Familien Green er alle friluftsentusiaster, og de kan fortelle at de ofte flyr hit opp, parkerer flyet i hangaren, for så å ta sekken på ryggen for noen dagers campingtur i naturreservatet som omringer Heaven’s Landing.

Rømte kyr ga flystripe

Heaven’s Landing er et relativt nytt prosjekt. Selve området hvor rullebanen ligger i dag ble oppdaget av Mike selv i 1992, etter at en flokk med kyrne hans rømte fra inngjerdingen noen kilometer lengre ned i dalen. Han så med en gang potensialet for en flystripe på dette landområdet.

VAKKER NATUR: Lake Burton ligger i fantastiske omgivelser med eiendommer helt ned til vannkanten.
VAKKER NATUR: Lake Burton ligger i fantastiske omgivelser med eiendommer helt ned til vannkanten. Foto: Ivar Christian Skaugstad

I 1999 var finansieringen i orden, og oppkjøp av området ble gjort. I utgangspunktet var landingsstripen tiltenkt ham selv og familien slik at han kunne pendle til og fra jobb med sitt eget fly. De neste årene skulle by på økonomiske utfordringer i det amerikanske markedet, noe som gjorde at Mike bestemte seg for å åpne området for utbygging av en ”airpark” for å finansiere drømmen.

Den offisielle åpningen fant sted i oktober 2003 da selve infrastrukturen med hangarer og rullebane stod klart. Siden åpningen er det blitt solgt 164 tomter av totalt rundt 300. 16 hus er blitt bygget på området. Det foreligger også planer om å bygge leiligheter i nær beliggenhet til rullebanen og hangarene. 

Midt i nasjonalparken

Heaven’s landing ligger midt i en nasjonalpark. Dette gjør at området er strengt regulert, på godt og vondt. Det å bo i en nasjonalpark er ganske unikt i seg selv, rett utenfor husdøren kan du finne uendelige friluftsmuligheter. Rundt flyparken ligger det mange mil med skogstier og veier hvor man kan ta bena fatt. Man kan også ta en formiddagstur på hesteryggen.

Om man heller foretrekker en rolig dag med fiske, finnes det elver, vann og innsjøer en liten kjøretur unna. Hva gjelder temperaturene så ligger de i snitt på behagelige 26 grader på sommeren, og vil på vinterstid holde seg rett i overkant av nulltallet.

Det er ikke til å nekte for at tankene vendte til eget fly og hus på Heaven’s Landing den kvelden...  

Hittil foreligger det ingen konkrete planer om å lage en flypark på norsk jord. Skulle du føle deg fristet er nok det enkleste alternativet å flytte over grensen til Siljan Airpark i Midt-Sverige.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Convenes Airport Access Advisory Panel

<p>After complaints from members about discriminatory fuel pricing and high ramp fees at airports with only one FBO,...

Aerial Artistry on Display

<p>A contest sponsored by Lightspeed and CloudAhoy is inspiring general aviation pilots to draw in the sky....

First Engine Start For Stratolaunch

<p>Stratolaunch, the massive airplane that is being built by Scaled Composites to deliver satellites to low Earth...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen