Mørke tall for småflysalget

For første gang siden 2010 falt verdens småflysalg kraftig i fjor sammenliknet med året før. Bransjeorganisasjonen GAMA rapporter om hele seks prosent reduksjon i leveransene av énmotorsfly med stempelmotorer.

Cirrus SR22T er av de få flymodellene som fortsatt holder stand. (Bilde: Lars Brede Grøndahl)

(BRÜSSEL/WASHINGTON DC) Etter finanskrisen i 2007–2008 lå småflymarkedet lenge med brukket rygg, men de siste årene har salget tatt seg opp. 2015 satt imidlertid en brutal stopper for en ellers positiv trend: Fallet ble hele 6,5 prosent for énmotorsfly med stempelmotorer, mens turbopropfly falt med 7,6 prosent i antall leverte enheter. For salget av allmennfly totalt sett er fallet på 4,6 prosent i antall leverte maskiner: På verdensbasis ble det nemlig kun levert 2.267 fly i 2015, sammenliknet med 2.376 i 2014. Dette viser statistikk fra General Aviation Manufacturers Association (GAMA).

Salget av businessjets gikk derimot opp med 1,6 prosent, mens økningen innenfor helikoptre med stempelmotorer er på hele 8,6 prosent. Salget av turbinhelikoptre raste derimot med 8,9 prosent.

– De blandede tallene for 2015 på tvers av sektorene viser et marked som er preget av sterkt fallende inntjening i energisektoren, økonomisk usikkerhet og valutafluktuering i viktige GA-markeder som Brasil, Europa, Russland og Kina, sier GAMA-president og daglig leder Pete Bunce i en pressemelding.

Bunce maner til at Kongressen får fart i arbeidet med å vedta et enklere sertifseringsregime.

– Vi er faktisk ved et viktig veiskille, siden både USA og EU nå reviderer regelverket for sine flysikkerhetsbyråer. Dette kan gi muligheter innenfor områder som kan frigi ressurser, sikre mer effektiv sertifisering og bedre regulering av allmennflyging, sier Bunce.

 

Cirrus fortsatt størst

Går man inn i statistikkens detaljer blir det umiddelbart klart at Cirrus SR22 og SR22T fortsatt er bestselgere innen GA-segmentet med 270 maskiner levert totalt. Det er bare sju maskiner færre enn året før. Nummer to på listen er Cessna 172S med 144 leverte enheter, noe som ikke er verst for en nøyaktig 60 år gammel konstruksjon. Det er likevel en tilbakegang på 11 maskiner sammenliknet med 2014.

På neste plass på listen over salg av énmotorsfly med stempelmotorer kommer Diamond med 75 stk leverte DA40-maskiner, noe som er et kraftig fall fra 136 maskiner i 2015. Piper gjør det noe svakere med PA-28: Kun 45 fly ble levert totalt (PA-28-161 og PA-28-181) – i tillegg kommer 5 stk Piper Arrow PA-28R-201. Totalt er dette seks fly færre enn året før.

På twinsiden leder Diamond med 44 stk DA42 og to leveranser av nykommeren DA62.


LSA sliter også

Den harde medfarten leveransene av småfly har vært utsatt for, gjelder oss til en viss grad for sportsfly i LSA-kategorien, men her er reduksjonen langt mindre påtakelig: Tecnam holder nesten stand med 102 leverte LSA-maskiner mot 108 fly året før. CubCrafters solgte 52 fly i 2015, mot 60 i 2014.

Flightdesign fikk imidlertid hard medfart: Salget ble redusert fra 88 maskiner i 2014 til 59 i 2015.

Salg av mikrofly er ikke med i disse statistikkene.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen