LYNX:

Lynx farvel

Etter 37 år og til sammen 77 958 flytimer ble Lynx-helikopteret pensjonert av det danske forsvaret.

HAR TAKKET FOR SEG: Det danske forsvaret har valgt å pensjonere sine Lynx-helikoptre. Flyet hadde vært i operativ tjeneste siden 1977.
HAR TAKKET FOR SEG: Det danske forsvaret har valgt å pensjonere sine Lynx-helikoptre. Flyet hadde vært i operativ tjeneste siden 1977.

Den 15. desember 2017 var det slutt.

Etter 37 år og til sammen 77 958 flytimer ble Lynx-helikopteret pensjonert av det danske forsvaret.

Lynx Mk. 90B

Lengde: 15,24 m
Høyde: 3,67 m
Rotordiameter: 12,80 m
Fart: 120 knop(ca. 222 km/t), toppfart: 167 knop (ca. 309 km/t)
Rekkevidde: 384 sømil (711 km)
Besetning: 2-3 mann
Bevæpning: 12,7 mm tungt maskingevær

Kilde: Det danske forsvaret

Formasjonsflyvning

For å markere begivenheten ble det foretatt en kortere formasjonsflyvning - været satte en stopper for en lengre tur. 

På bildet øverst i saken er Lynx-helikopteret fortografert i solskinn over Storebælt mellom de danske øyene Fyn og Sjælland.

Westland Lynx er laget i en marine- og en hærvariant. Totalt er det bygget rundt 430 eksemplar av Navy og Army Lynx.

Også brukt i Norge

Det norske luftforsvaret har også benyttet Lynx.

Det var primært Kystvakten som brukte disse helikoptrene fra de gjorde sin inntreden i 1983. I 2001 ble det bestemt at man skulle kjøpe åtte NH90 for å erstatte Luftforsvarets/Kystvaktens seks Lynx-maskiner.

I desember 2014 hadde Lynx-helikopteret sitt siste operative oppdrag med Kystvakten.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen