Lanserer Piper Archer DX med diesel

Første Piper med dieselmotor, Piper DX med 155-hestekrefter Centurion 2.0S, ble i dag ble lansert på GA-messen Aero Friedrichshafen i Tyskland.

Piper lanserer diesel til klassiske PA-28. Foto: Frank Herzog (Bilde: Frank Herzog)

Første Piper Archer med dieselmotor, Piper DX med 155-hestekrefter Centurion 2.0S, ble i dag ble lansert på GA-messen Aero Friedrichshafen i Tyskland.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

Archer DX får en konstant-speed propell og er utviklet primært for flygetrening utenfor USA.

- Archer DX er en milepæl for Piper og Continental. Vi ønsker igjen å kunne levere de beste maskinene til utdanning av piloter, et marked som har vært et stort satsingsområde for Piper i mange år, sier konsernsjef Simon Caldecott i Piper Aircraft.

Piper leverer fortsatt alle fly i metall etter å ha gjort undersøkelser blant flyskoler. Småskader ved skoleflygning viser seg å være enklest og raskest å reparere hvis flyene er bygget i metall, og ikke karbon og kompositt, mener den tradisjonsrike flyprodusenten.

Archer DX vil bety en reduksjon i operasjonskostnader på 31 prosent, sammenlignet med andre fireseters flymaskiner med bensinmotorer.

Archer DX skal produseres ved Pipers hovedanlegg i Vero Beach i Florida. Leveransene er ventet å starte tidlig i 2015 på en utsalgspris på ca 2,4 mill. kroner.

Prisene vil være 18 prosent lavere enn andre sammenlignbare fireseters skolefly med dieselmotorer.

- Flyskoler vil dermed for samme prisen kunne kjøpe fem Archer DX, sammenlignet med bare fire skolefly fra andre flyleverandører, hevder Caldecott.

files/content/news/IMG-5350.JPGEuropeiske myndigheter har godkjent et supplerende typesertifikat (STC) for å installere Continental dieselmotorer i Piper Archer fly. Dieselmotorene er en videreutvikling av Thielerts Centurion-motor, som tidligere leverte motorer til blant annet Diamond Aircraft i Østerrike.

Archer DX vil fly over hele Europa denne våren, og først komme til USA i løpet av sommeren.

– Milepælen for Piper og Continental er samtidig en videreføring av Pipers strategi om å kunne levere flere drivstoffløsninger til våre kunder, forteller Caldecott.

Den nye flymotoren vil sikre at fremtidige eiere og operatører av Piper får tilgang til forsyning av drivstoff etterhvert som avgas blir vanskeligere å få tak i.

Testflygning av Piper Archer DX er blitt gjennomført ved Pipers avdelinger i Tyskland, med første flygning av prototypen i februar.

Centurion 2.0S er sertifisert for bruk av Jet-A1, eller en dieselblanding av parafinbasert drivstoff.

Den modifiserte flyet vil få en 114 kts marsjfart på 70 prosent utnyttelse, brenner 5.8 gallons per time (GPH) og leveres med Garmin G1000 som standard.

Piper hevder at diesel-prototypen viser seg å være langt stillere inne og ute enn tradisjonelle 180-hk Lycoming modeller, samtidig som rekkevidde og ytelser vil være langt bedre.

Piper vil fortsette å levere Archer med Lycomings bensinmotor side om side med dieselmotorer fra Continental. Selskapet planlegger å tilby et ettermonteringprogram av dieselmotorer i eksisterende Archer med G1000.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen