Presisjonsflyging:

Kurt Norevik på åttende plass i VM i presisjonsflyging

Bergenseren hadde hele 55 personer bak seg på resultatlisten.

BRA NORSK INNSATS: : Kurt Norevik (til venstre) fra Bergen Aero Klubb kom på åttende plass i VM i presisjonsflyging. (Bilde: Privat)

Kurt Norevik fra Bergen Aeroclub slo til med en imponerende åttende plass under VM i presisjonsflyging i Wien. Totalt var det 63 deltakere fra 15 nasjoner.

- Det var kjempegøy. Jeg har vært med før, men ikke med tilsvarende resultat. Det gikk bra, kanskje bedre enn forventet, sier han til Flynytt.

Dobbelt polsk

Polen og Tsjekkia har sammen med Frankrike dominert idrettsgrenen de siste ti-femten årene. Under årets VM ble det firedobbelt polsk, med Tsjekkia på femte og sjette og Polen på syvende plass. Norevik ble altså beste vest-europeiske deltaker i mesterskapet. 

Det er kanskje ikke tilfeldig, for bergenseren har flere ganger tatt turen østover for å lære av de dyktigste.  

 - Polakkene er de absolutt beste, så jeg har reist over og trent med dem tre ganger. De har vært veldig hjelpsomme og hyggelige, og det har absolutt gitt resultater, sier Norevik. 

Fem dager med konkurranseflyging

VM i presisjonsflyging går over fem dager og innebærer en rekke konkurranser. 

- Det begynner med en "official landing practice", der vi i utgangspunktet tester ut landings- og målingssystemer. Alt måles elektronisk og videofilmes. Hvis det blir dårlig vær og vi ikke får gjennomført landingskonkurransen blir resultatene fra den offisielle treningen stående, sier piloten, som fløy en Cessna 150 under mesterskapet. 

PÅ PALLEN: Ron Stirk fra SørAfrika (sølv), Krzysztof Skretowicz (gull) og Kurt Norevi (bronse). Norevik vant bronse i både både presisjonslandinger og navigasjon..
PÅ PALLEN: Ron Stirk fra SørAfrika (sølv), Krzysztof Skretowicz (gull) og Kurt Norevi (bronse). Norevik vant bronse i både både presisjonslandinger og navigasjon.. Foto: Privat

I Østerrike ble landingskonkurransen unnagjort først. Da kjørte deltakerne først en vanlig motorlanding, der de forsøkte å treffe en strek på rullebanen.

Neste landing var en såkalt idle power-landing, hvor man prøvde å treffe merket uten motorkraft. På tredje forsøk kunne man verken bruke motor eller flaps, mens den fjerde og siste landingen var en motorlanding der deltakerne skulle over et to meter høyt hinder før de forsøkte å treffe merket. 

 - Det var heldigvis fint vær, og selv om det blåste en del under konkurransen var det relativt rolige vindforhold under landingskonkurransen, forteller Norevik, som ble nummer tre på denne delen.  

- 110 prosent konsentrasjon

Deretter fulgte navigasjonsdelen, som strakk seg over tre dager. Deltakerne fløy totalt tre turer, men fikk strøket turen der de oppnår dårligst resultat.

- Vi fikk et kart, der alle vendepunktene var merket opp. Så måtte vi streke opp og ta ut kursene. Vi merket av hvor på kartet vi skulle være hvert minutt. Om vi ikke holdt hastigheten vi hadde oppgitt hele veien, ble det straffeprikker. Det var lagt inn 25 tidsposter. Det var seks-syv på vendepunktene, mens resten var hemmelige tidssjekker vi ikke visste hvor var. Vi fikk tre straffeprikker for hvert sekund vi avvek fra planen, forteller Norevik.

 Deltakerne fikk også utdelt ni fotografier, som var tatt langs ruten.  

- Så måtte vi merke av på kartet hvor de var. Det var også lagt ut 15 merker på bakken, "ground targets", som vi skulle føre inn. Og det var bokstaver på vendepunktene. Markerte vi feil, eller ikke fant bilder eller ground targets, ble det også straffepoeng. Det er 110 prosent konsentrasjon på turen, som gjerne tar en time og 20 minutter. 

- Mange fikk straff

MEDALJE: Kurt Norevik utmerket seg i flere av delkonkurransene under VM i presisjonsflyging..
MEDALJE: Kurt Norevik utmerket seg i flere av delkonkurransene under VM i presisjonsflyging.. Foto: Privat

Det er også andre elementer som kan gi straffepoeng, for eksempel om man flyr for lavt eller svinger mer enn 90 grader på trekket.

- Det var mange som fikk straff for "altitude", de fløy under 500 for. Man skal ikke ligge for høyt, og ikke for lavt. Det er mye å passe på, sier Norevik.

Straks etter landing ble deltakerne møtt av arrangøren, som hentet kartet og GPS-loggen fra turen. 

Tre debutanter

Norevik ble nummer tre også på navigasjonsdelen, men observasjonen gjorde han ble nummer åtte på resultatlisten sammenlagt.

- Jeg hadde glemt å tegne opp en strek, som ga meg ekstra prikker. Det var også noen ting jeg ikke fant underveis, så det gjorde at jeg havnet lenger ned på resultatlisten, forteller Norevik. 

 Han berømmer også de øvrige norske deltakerne. 

- De tre andre var VM-debutanter. De hadde alle en kraftig progresjon under mesterskapet. Vi satser på at den progresjonen fortsetter. 

- Lærer mye

Norevik håper at flere får opp øynene for grenen presisjonsflyging. 

-  Man lærer utrolig mye av det. Jeg har hørt folk si at de har lært mer av tre dager med presisjonstrening enn de har lært siden de fikk flysertifikatet. Jeg fatter ikke at ikke flere holder på med det. Det er kjempegøy! 

Pilotens neste mål er Air Navigation Race i Spania, der Norevik og makker Petter Strømme er regjerende mestere.

- Målet er selvfølgelig å vinne. Spørsmålet er om vi greier det, men vi må jo forsøke å følge opp!

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Convenes Airport Access Advisory Panel

<p>After complaints from members about discriminatory fuel pricing and high ramp fees at airports with only one FBO,...

Aerial Artistry on Display

<p>A contest sponsored by Lightspeed and CloudAhoy is inspiring general aviation pilots to draw in the sky....

First Engine Start For Stratolaunch

<p>Stratolaunch, the massive airplane that is being built by Scaled Composites to deliver satellites to low Earth...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen