Flyt.Clubs Peter Nürnberger (t.v.) forsikrer om at tjenesten har solid juridisk forankring. Nå vil de ekspandere og at markedsandeler fra Skyüber. Til venstre: Flyt.Clubs egen «flight radar» viser flyvingene som tilbys til enhver tid. Tilbudet vokser daglig, og med engelsk portal venter gründerne ny vekst.

Koblingstjenesten Flyt.club har store ambisjoner

Koblingstjenesten Flyt.club kommer snart i engelsk versjon. Dermed intensiveres konkurransen overfor tjenesten Skyüber som også kjemper om de flyveglades gunst.

Publisert Sist oppdatert

(Friedrichshafen) Mens Tyskland har kjeppjaget ÜberPop fra sitt territorium, er gründerne bak Flyt.club skråsikre på at kostnadsdelingstjenesten for privatflyvninger holder juridisk vann. Nå vil de ekspandere videre gjennom en eng-elsk versjon av portalen. 

– Vi har sjekket forretningskonseptet vårt med flere uavhengige jurister, og dommen er klar: Vårt konsept er godt innenfor det nye EASA-regelverket, sier Peter Nürnberger hos Flyt.club og viser også til at de tyske luftfartsmyndighetene – Luftfahrtbundesamt – har publisert en større guide på sin hjemmeside om hvilke vilkår som gjelder for kostnadsdeling. 

Også britiske Civil Aviation Authority og norske Luftfartstilsynet har publisert slike veiledninger.  

– Rammes ikke av profittforbudet

EASA-regelverket er tydelig på at kostnadsdeling er tillatt, og som britisk CAA skriver i sine retningslinjer, er det ikke noe forbud mot annonsering av flyvninger. Men likevel er EASA-regelverket klart på at det ikke skal være noe element av profitt i kostnadsdelingen. 

Slik systemet er lagt opp, vil Flyt.club ha en fortjeneste på disse turene som er direkte avhengig av turens kostnad, noe som ikke ville vært tilfellet om det hadde vært snakk om en ordinær annonse på nett eller avis. 

– Hvordan kan dere være sikre på at dere dermed ikke rammes av forbudet mot profitt?

– Flyt.club tar ingen serviceavgift for flyvningene, men derimot for formidlingen av delingsturene. Serviceavgiften har ingen effekt på delingen av kostnaden som sådan. Med andre ord har Flyt.club et element av profitt i formidlingen, ikke i flyvningen, sier Nürnberger som forklarer at juristene de konfererte med ikke så noe problem med å ta en formidlingsavgift eller la formidlingsbeløpet avhenge av seteprisen.  

– Flygeren betaler det samme

– Når du reserverer et sete på en flyvning som en privatflyger tilbyr på Flight.club, vil du se hvor mye du betaler for flyvningen og hvor mye formidlingen koster, inkludert transaksjonsavgiften for selve betalingen. Det som er relevant for det juridiske rammeverket av flyvningen, er de direkte kostnadene knyttet til turen, antall passasjerer, hva hver person betaler for flyturen og naturligvis hva piloten selv betaler for. Hos Flyt.club betaler aldri flygeren mindre enn passasjerene, opplyser Nürnberger og avslører dermed at de opererer lengre innenfor loven enn dens ytterkant: At flygeren må betale det samme som passasjerene, har nemlig britisk CAA avvist i sin informasjonsguide, IN–2015/029

– De juristene vi har snakket med, mener at å dele kostnadene likt vil være det sikreste valget, basert på hvordan reglene er formulert og hva som egentlig ligger til grunn for dem, sier Nürnberger. 

Populær tjeneste til halv pris

På kort tid har Flyt.club blitt ledende i det tyske markedet for formidling av flyturer, og når Flynytt sjekker finnes det flyvninger så langt sør som Granada og Montenegro – og så langt nord som Danmark. Norge er foreløpig ikke representert, men dette kan fort snu når tjenesten snart også blir tilgjengelig på engelsk. 

Flyt.club kobler sammen privatflyger og flyinteressert mot en serviceavgift på ti prosent av seteprisen. Den konkurrerende tjenesten Skyüber opererer i følge sine hjemmesider på 20 prosent. En annen forskjell mellom de to tjenestene er at Skyüber validerer både flysertifikat, legeattest og luftdyktighetsbevis, mens Flyt.club er en mer tilbaketrukket formidler. 

Begge tjenestene håndterer pengestrømmen på vegne av flygerne. 

Powered by Labrador CMS