Norske legender:

John Wiese har 31.100 flytimer

Få kan skilte med flere timer i loggbøkene sine. Nå må 79-åringen slutte som Dakota-pilot, men han har ingen planer om å gi seg med flyging.

John Wiese på sesongens siste flytur i LN-WND som han har fløyet 400 timer på de siste 19 årene.
John Wiese på sesongens siste flytur i LN-WND som han har fløyet 400 timer på de siste 19 årene. (Foto: Stig-Rune Håvardstun)

(TORP): John Wiese (79) hadde sine siste timer bak spaken hos Dakota Norway da han søndag 6. oktober fløy LN-WND på sesongens avsluttende medlemsturer.

John har omlag 31.100 flytimer i loggbøkene sine og har ikke hørt om noen som overgår ham.

 - I USA vet jeg om flere som ligger rundt 40.000 timer, og siden det ikke er noe register for dette i Norge, kan jeg ikke være sikker, men jeg har i hvert fall ikke hørt om noe høyere timetall, sier Wiese.

Han fyller 80 år i februar, og ettersom Dakota Norway har satt aldersgrensen for pilotene på 80 år, kan han ikke regne med flere timer i det 77 år gamle flyet som har sitt byggenummer fra 1942, men som rullet ut fullt ferdig fra fabrikken  i Santa Monica i 1943.

De siste 19 årene har Wiese vært blant de mest iherdige pilotene på Dakotaen og han har fått med seg 400 flytimer på «Sølvfuglen» fra Sandefjord, som den ble omtalt som i et NRK-program for noen år siden.

Fra jager til overvåkning

Han startet med seilfly, for så å begynne å fly på Forsvarets Flyskole i 1959. Skjønt, han hadde tjuv-trenet litt med legendariske Alf Gunnestad på Piper Cub i løpet av sommeren 1958.

John ble utdannet som jagerpilot i Forsvaret i 1961. Han fløy blant annet F-86F Sabre.

Men som yngste pilot på skvadronen han tilhørte, ble han beordret til 333 skvadronen for å fly Albatros på grunn av pilotmangel i den delen av Forsvarets virksomhet. Han syntes den gang det var bittert å måtte fly maritime overvåkningsfly i stedet for jagere, og han dimitterte fra Luftforsvaret i 1964. Deretter fløy han Norseman på flottører for Widerøe i Nord-Norge sommeren 1965, før turen gikk til Braathens.

737 timer i 737

I 2017 uttalte Wiese til Øyvind Munch Ellingsen i et intervju for ett av Warbirds of Norways nyhetsmagasiner, at han i alle år har betraktet det å fly som en hobby, mer enn som en jobb.

I så fall har han brukt mye tid på «hobbyen» sin, for han hadde 17.000 timer bak spakene på Braathens Boeing 737-modeller den tiden han jobbet i Braathens fra 1964 til år 2000.

 - Ett år husker jeg særlig godt at jeg hadde logget 737 flytimer på Boeing 737.

Med en lang rik karriere i luften har Wiese mange gode minner å trekke frem.

 - De kjedeligste årene var nok de 35 årene i Braathens, hvor man fløy etter klokka, alt var tilrettelagt hele tiden. De beste minnene har jeg fra Harvarden, både på Flyskolen, og senere som medeier i LN-TEX, sommeren med Norseman på flottører på Finnmarksvidda, Navjajo flyvning i Arktiske strøk (Grønland, Jan Mayen og Svalbard), og sist, men ikke minst de siste 19 sesongene på Dakotaen, med mange fine flyvninger og turer i et hyggelig miljø. Fellesnevneren er nok gamle, gode fly, og helt fritt for skjermer i cockpit. Selv om vi de senere år har jukset litt, og tatt med oss GPSer og Ipader på tur, sier Wiese. 

Peter G. Sundt, som eide Sundt Air, hadde for noen år tilbake planer om å kjøpe en Grumman Albatross, en type Wiese hadde fløyet i Forsvaret. Han var aktuell for å bli med i denne operasjonen, men flyet ble ødelagt i en storm mens det sto i en hangar i USA, og veteranfly-miljøet i Norge ble aldri beriket med denne påtenkte tilveksten.

Fortsetter som seilflysleper

Wiese har fløyet som flyinstruktør og slepeflyger for seilfly på privat basis ved siden av flygerjobbene han har hatt.

 - Gjør du ikke noe annet enn å fly ?

 - Jeg har regnet ut at jeg har cirka tre og et halvt år sammenhengende i luften, så med 60 år i luftfarten betyr det at jeg har vært på bakken i vel femtiseks av dem, smiler Wiese.

 - Hva nå?

 - Jeg har fløyet en del slep for seilflygere og holdt meg oppdatert på flottører når tiden har tillatt det, det akter jeg å fortsette med. Kanskje drar jeg til Canada hvor det ikke er noen aldersgrense for piloter. Jeg synes man burde hatt en medisinsk grense, og ikke en som er basert kun på alder, sier Wiese.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen