LUFTSPORT:

Her er planene for det nye luftsportssenteret på Krokstad

Målet er at utøverne i løpet av tre til fem år kan ta i bruk et nytt luftsportsanlegg som huser alle seksjonene i NLF.

NYTT LUFTSPORTANLEGG: Slik ser man for seg at luftsportanlegget skal se ut. Til venstre er rullebanen på 1000 meter. Den mindre rullebanen til høyre er tiltenkt modellfly. Det er også planlagt et eget hoppfelt. (Bilde: NLF)

- Luftsport for alle, det er vår visjon. Skal vi lykkes med det må vi ha et hovedanlegg for norsk luftsport.  

STORE PLANER:  Målet er at utøverne i løpet av tre til fem år kan ta i bruk et nytt luftsportssenter. Forprosjektet er finansiert av ”Fornebu-potten” som Avinor AS forvalter. 
STORE PLANER: Målet er at utøverne i løpet av tre til fem år kan ta i bruk et nytt luftsportssenter. Forprosjektet er finansiert av ”Fornebu-potten” som Avinor AS forvalter.  Foto: NLF

Det sa generalsekretær i Norges Luftsportforbund (NLF), John Eirik Laupsa, under et åpent møte om det foreslåtte luftsportsanlegget i Sørum kommune som fant sted på tirsdag.

Over 50 personer var møtt opp for å drøfte planene om å etablere et luftsportssenter på Krogstad.

- Vi er luftfartens grunnskole. Dersom norsk ungdom skal kunne ha en fremtid i luftfarten er det viktig at de kan komme til, og utøve, luftsport i ung alder. Da trenger vi et sted å være, fortalte Laupsa.

Uforutsigbar situasjon

Allerede da det ble klart at Fornebu skulle avvikles som småflyplass begynte letingen etter en alternativ flyplass sentralt på Østlandet. Oppgaven ble så krevende at Samferdselsdepartementet ga den opp i 1998, med Stortingets velsignelse.

Bevilgningen på 50 millioner kroner (”Fornebu-potten”) som var avsatt til ny småflyplass ble isteden fordelt til oppgradering av eksisterende flyplasser for allmennflyformål, blant annet Gardermoen, Kjeller, Notodden, Rakkestad, Jarlsberg og Rygge.   

STOR SAK: Aftenpostens forside 13. september 1998 var viet allmennflymiljøet på Fornebus vanskelige situasjon.
STOR SAK: Aftenpostens forside 13. september 1998 var viet allmennflymiljøet på Fornebus vanskelige situasjon. Foto: Aftenposten

Likevel har situasjonen for allmennflygerne på Østlandet vært uforutsigbar siden Fornebu ble nedlagt i 1998.

Per i dag er situasjonen for pilotene på Rygge fremdeles uavklart, mens både Hokksund, Hamar – Stafsberg og Norges største småflyplass Kjeller lever usikre liv.

- Stortinget lovet en ny base for allmennflyging, men man lyktes ikke i å finne en kommune som var villig til å huse denne trafikken. I 13. time endte det opp på Kjeller. Stortingets opprinnelige forutsetning har egentlig aldri blitt oppfylt, sa prosjektleder Nic Nilsen under møtet. 

Luftsportssenter i 2020?

Målet er at utøverne i løpet av tre til fem år kan ta i bruk et nytt luftsportsenter som huser alle seksjonene i NLF: Ballong, seilfly, mikrofly, motorfly, fallskjerm, modellfly, hang-, para- og speedgliding. 

OMRÅDET: Arealet som er tiltenkt luftportsenteret på Krokstad i Sørum kommune ligger 38 kilometer fra Oslo S.
OMRÅDET: Arealet som er tiltenkt luftportsenteret på Krokstad i Sørum kommune ligger 38 kilometer fra Oslo S. Foto: NLF

- Krokstad ligger særdeles godt til. Det er ikke veldig tett på bebyggelse, og det er i særdeles akseptabel avstand fra oslogryta, der mange sogner til og bor, sa Laupsa.

Det er 38 kilometer fra Oslo sentrum til stedet det nye anlegget er planlagt og ni kilometer fra jernbanestasjonen på Fetsund.

Rullebaner, hoppefelt og hangarplass til 100 fly

Skisseprosjektet startet i fjor høst. Planen for det nye senteret inkluderer blant annet:

  • Rullebane på 1000 meter * 18 meter
  • Egen modellflybane
  • Et eget hoppfelt for fallskjermutøvere
  • Dedikert plass til publikum med muligheter for servering
  • Areal for hangarplass til over 100 fly
  • Utstyrt for visuell flyging dag og natt
  • På sikt muligheter for kontoret
KROKSTAD: Krokstad ligger i Sørum kommune, ikke langt fra kommunegrensen til Fet.
KROKSTAD: Krokstad ligger i Sørum kommune, ikke langt fra kommunegrensen til Fet. Foto: NLF

Et forprosjekt er nå i gang og skal danne grunnlag for høringsprosesser i tilknytning til kommuneplan og reguleringsplan, dersom forprosjektet viser at visjonen er realistisk. Til forprosjektet hører også en konsekvensutredning, som blant annet tar for seg støy, friluftsliv, trafikksikkerhet og forurensningsfare. 

Forprosjektet er finansiert av ”Fornebu-potten” som Avinor AS forvalter. Allmennflyorganisasjonene AOPA Norway, EAA Chapter 573 og Norges Luftsportforbund ga finansieringen sin enstemmige tilslutning.

- Ikke et alternativ til Kjeller

TIDSLINJEN: Skisseprosjektet er nå avsluttet og man er inne i fasen som er kalt
TIDSLINJEN: Skisseprosjektet er nå avsluttet og man er inne i fasen som er kalt "forprosjekt og regulering". Foto: NLF

Dersom det blir vedtatt å etablere luftsportssenteret på Sørum håper man å kunne starte byggeprosessen i 2019.

- Vi har absolutt tro på at dette kan gå veien, sier generalsekretær John Eirik Laupsa til Flynytt.

- Jeg opplever at realismen øker etter hvert som prosjektet skrider frem. Vi hadde ikke valgt å legge så mye arbeid i det om det ikke var reelle muligheter. 

- Betyr det at NLF har gitt opp å redde Kjeller flyplass?

- Nei, aldeles ikke. Dette er ikke et alternativ til Kjeller, men en tilleggsplan. Sannsynligheten for at Kjeller blir fremtidens base for allmennflyging er såpass begrenset at det ville vært uforsvarlig å ikke jobbe med en tilleggsplan, sier Laupsa, og utdyper:

POSITIV: Generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, har stor tro på et nytt allmennflyanlegg i Sørum.
POSITIV: Generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, har stor tro på et nytt allmennflyanlegg i Sørum. Foto: Roger Holm

- Man har gått inn for at bevaringen av det historiske er det høyest prioriterte for Kjeller. Vi er nødt til å tenke fremover og ikke satse alt på en hest. Dette har også en sammenheng med at denne type prosesser tar tid. Vi er i alle fall ikke for tidlig ute. 

- Men tar ikke arbeidet med et nytt luftsportsanlegg ressurser fra arbeidet med å redde Kjeller flyplass?

- Det brukes ressurser til begge deler. Kjeller er ikke nedprioritert. Dette er ikke et enten eller, dette er et både og. Om ikke vi jobber på denne måten er sannsynligheten for at det blir verken/eller for stor. 

NLF har opprettet nettsiden luftsportssenteret.no, der man kan lese mer om prosjektet. 

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Convenes Airport Access Advisory Panel

<p>After complaints from members about discriminatory fuel pricing and high ramp fees at airports with only one FBO,...

Aerial Artistry on Display

<p>A contest sponsored by Lightspeed and CloudAhoy is inspiring general aviation pilots to draw in the sky....

First Engine Start For Stratolaunch

<p>Stratolaunch, the massive airplane that is being built by Scaled Composites to deliver satellites to low Earth...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen