Skapte full nasjonaldagsstemning ved ankomsten

Her er den: Widerøes verdenspremiere!

Det var en stor dag på Flesland i går da Widerøes første Embraer 190-E2 landet. Selskapet blir lanseringskunde for flytypen og dermed historisk. Vi har vært så heldige å få herlige bilder av nykomlingen.

– Både anledningen, stemningen, været og årstiden skapte en real 17. mai-stemning da vi endelig fikk vår første E190-E2, forteller Widerøe til Flynytt i ettermiddag. Foto: Ryan Weyrauch
– Både anledningen, stemningen, været og årstiden skapte en real 17. mai-stemning da vi endelig fikk vår første E190-E2, forteller Widerøe til Flynytt i ettermiddag. Foto: Ryan Weyrauch

Som lanseringskunde for Embraers andregenerasjons jetfly vil Widerøe som første flyselskap i verden – og for første gang i internasjonal luftfartshistorie – ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Ikke rart stemningen var god hos selskapet den 12. april.

– Det var som 17. mai, forteller Widerøe til Flynytt i ettermiddag. Innvielsesturen med spesielt inviterte passasjerer om bord gikk over et Norge som viste seg frem med gnistrende postkort-scener i vårsola.


Lengre ben, men fortsatt regionalt

Mange har allerede satt seg godt inn i hva den splitter nye maskinen har å by på. Embraer-fabrikken i Brasil er nesten legendarisk, og den nye regionaljet-en ser ut til å gjøre full ære på sin opprinnelse.

 

E190-E2 er en 117-seters jetmaskin designet nettopp for korte og middels lange regionale flyvninger av den typen Widerøe bestandig har drevet med. Flyet åpner også for helt nye ruter:
– Så snart vi er fullt operative på et visst antall maskiner – vi har opsjoner på flere fly – vil vi åpne ruter til både München og Hamburg fra Bergen, sier selskapet.

Mye nytt

Noen fester seg ved at E190-E2 ikke har winglets. Dette skyldes ganske enkelt at vingeprofildesignet er helt nytt, og produsenten forteller blant annet om en særlig fleksibel vinge som også skal ha helt nye turbulens-egenskaper.

Også motorene er nye; Pratt & Whitney PW1900G ser umiddelbart digre ut i forhold til flyet de sitter på. Det er akkurat som det skal være, for alt ved denne motoren handler om redusert bruk av drivstoff og et luftsultent "gap".

 

Med 17,3 prosent lavere forbruk enn tilsvarende fly, og et smartere fly by wire-system levert av Moog, er E190-E2 klart best på drivstoff-effektivitet innenfor sin klasse. Det gjør maskinen til et «grønt» fly med betydelig reduserte utslipp.

Treningen er i gang

Widerøe har hatt mye mannskap i Brasil over tid, for opplæring på flytypen. LN-WEA, som altså ankom Flesland i går, er det første av tre fly. De to neste kommer i henholdsvis mai og juni (fulgt av flere senere), og denne første maskinen skal blant annet brukes mye til utsjekker og annen opplæring.

– I tillegg til opplæringsprogrammene vi har hatt i Brasil, har vi nå fått både brasilianske og norske instruktører til Bergen. Dette blir flyets hovedbase inntil videre, opplyser Widerøe.

 

En stor takk til Ryan Weyrauch for flotte bilder.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Stratolaunch Unveils “Family” Of Launch Vehicles

With their giant satellite-launching high-altitude plane now preparing for first flight, Stratolaunch announced on...

EASA Approves Simpler GA Training Rules

Flight schools in Europe that focus on training private pilots now can operate under simplified rules released by...

Garmin Sues uAvionix Over ADS-B Patent (Updated)

Garmin has filed a lawsuit in a federal court in Montana, where uAvionix is based, accusing that company of using...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen