Vintage Air Rally:

Håvard Dale og Kim-André Vågene vil gjøre noe ingen nordmenn har gjort før dem

De to pilotene konkurrerer om å representere Norge under Vintage Air Rally 2018, der ferden går fra Argentina til USA i veteranfly.

DRØMMER OM VINTAGE RALLY: Håvard Dale (t.v.) og Kim-André Vågene vil fly fra  fra verdens sørligste flyplass i Ushuaia i Argentina til Florida i USA i en Saab Safir.
DRØMMER OM VINTAGE RALLY: Håvard Dale (t.v.) og Kim-André Vågene vil fly fra fra verdens sørligste flyplass i Ushuaia i Argentina til Florida i USA i en Saab Safir. (Bilde: Privat)

Det kan være vi finner to norske navn på startlisten når Vintage Air Rally 2018 går av stabelen i mars.

Håvard Dale og Kim-André Vågene drømmer om å få delta i det seks uker lange rallyet som starter fra verdens sørligste flyplass i Ushuaia i Argentina og ender opp i Florida i USA. 

Klar for nye utfordringer

Ideen om å delta selv dukket opp da Dale fulgte det forrige Vintage Air Rally'et, som krysset det afrikanske kontinentet i 2017.

- Da etablerte man en drøm om å delta på noe lignende i fremtiden. Da muligheten dukket opp ble Kim-André Vågene, venn og kollega, forespurt om han ønsket å bli med. Det var kun et svar, "Ja, klart det!" 

Dale, som til daglig jobber som flytekniker i CHC Helikopter Service, har fløyet siden han var guttunge. Han kjente på lysten til  å gjøre noe annerledes, å støte på nye utfordringer man må overkomme.

Vil delta med Saab Safir

EN LUFTENS MANN: Håvard Dale er en kjent skikkelse i flymiljøet i Bergen. Han har fløyet nærmest så lenge han kan huske.
EN LUFTENS MANN: Håvard Dale er en kjent skikkelse i flymiljøet i Bergen. Han har fløyet nærmest så lenge han kan huske. Foto: Privat

For å få delta i Vintage Air Rally er et av kravene at flyet er "av den eldre skole". 

- Man tar flygingen litt tilbake til basicen, der det enkle er ofte det beste. I tillegg får man oppleve kameratskapet rundt flygingen i en annen dimensjon og sette aktiviteten på kartet. Det er uendelig med grunner til at vi ønsker å delta, der de fleste bunner i lidenskap for flyging og spesielt fra pionértiden, sier Dale.

Flyet de norske representantene ønsker å delta med er en Saab Safir (LN-LMY).

- Det er en 1953 modell, som jeg kjøpte i 2015 av Jan Olaussen. Han hadde kjøpt maskinen av Forsvaret i 1982 under en auksjon på Værnes. Han fløy den frem til 1985, for deretter å lagre den i over 30 år til vi kom og kjøpte den. Nå fremstår flyet i meget god teknisk stand og blir et av klubbflyene til nystartede Flesland Flystasjon Flyklubb.

Konkurrerer i sosiale medier

For å få delta i Vintage Air Rally må deltakerne blant annet vise at de evner å skape blest om Vintage Air Rally. De norske deltakerne har sendt inn en video som er publisert på rallyets facebookside.

VENNER OG KOLLEGER: Dale og Vågene er allerede godt i gang med forberedelsene til Vintage Air Rally, der de konkurrerer om en av plassene.
VENNER OG KOLLEGER: Dale og Vågene er allerede godt i gang med forberedelsene til Vintage Air Rally, der de konkurrerer om en av plassene. Foto: Privat

Responsen videoen får kan være med på å avgjøre om Dale og Vågene om fire måneder setter kursen mot Argentina.

Andre kriterier deltakerne vurderes etter er personlig erfaring og bakgrunn, på bakken og i lufte, og flytypen og flyets historie.

Allerede på onsdag får deltakerne som fremdeles er aktuelle beskjed fra arrangøren om at de er "shortlistet". 

Mange forberedelser

- Hvilke forberedelser har dere gjort så langt?

- Vi har vurdert om vi evner utfordringen uten å sette oss eller andre i fare. Det har vi ikke funnet svar på ennå, sier Dale og ler, før han legger til:

- Vi har flyet klart, vi har forberedt familiene og vi har startet prosessen med arbeidsgiver CHC Helikopter Service, der vi begge jobber. Vi har også funnet ut av vi jobber svært godt i lag, pluss noen andre ting som foreløpig er unntatt offentligheten.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Stratolaunch Unveils “Family” Of Launch Vehicles

With their giant satellite-launching high-altitude plane now preparing for first flight, Stratolaunch announced on...

EASA Approves Simpler GA Training Rules

Flight schools in Europe that focus on training private pilots now can operate under simplified rules released by...

Garmin Sues uAvionix Over ADS-B Patent (Updated)

Garmin has filed a lawsuit in a federal court in Montana, where uAvionix is based, accusing that company of using...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen