ELFLYGING:

Håvard (16) vant elflytur!

Det kan lønne seg å følge Flynytt på Facebook. Håvard Langeland stakk av med hoved-premien i fjorårets julekalender: En tur med Norges første elektriske motorfly.

FREMTIDIG FLYGER: Håvard Langeland fra Bergen drømmer om en karriere i luften. Flyinteressen ble ikke akkurat mindre av å få en tur med Pipistrel Alpha Electro.
FREMTIDIG FLYGER: Håvard Langeland fra Bergen drømmer om en karriere i luften. Flyinteressen ble ikke akkurat mindre av å få en tur med Pipistrel Alpha Electro.

– Er du klar for å fly elektrisk? spør pilot Helge Storflor.

Håvard Langeland bare gliser.

Han er kanskje ung, men han er allerede i full gang med å peile seg inn på flygeryrket.

– Min flyinteresse ble trigget av en hel dag i cockpiten på en Norwegian Boeing 737. Jeg vil bli flyger og ha verdens beste utsikt. Det er SÅ fascinerende, sier han.

Norges første elfly

Nå befinner 16-åringen seg på Kjeller, der han skal få en tur i Norges første elektriske motorfly, en Pipistrel Alpha Electro med registreringen LN-ELA.

VETERAN OG EL-DEBUTANT: Verdens første sertifiserte elflyger, Helge Storflor, tok med Håvard Langeland på sin aller første tur i elfly. Det ble en stor opplevelse. Foto: Per Julius Helweg

Flyinteresserte Langeland var nemlig en av mange som deltok i Flynytts julekalender på Facebook. Bergenseren var den heldige som ble trukket ut og sikret seg en tur i elfly. Etter å ha tatt turen over fjellene i en Boeing 737 kan han nå ta premien i nærmere øyesyn på Kjeller.

Storflor er ikke yrkesflyger, men han er nesten det vi kan kalle en profesjonell småflyger. Han kan fly alt av veteranmaskiner. Nettopp derfor ville Luftfartstilsynet at han skulle være den første til å sjekkes ut på elektrisk fly i Norge, og dermed lære andre å fly den.

Nå skal Storflor få oppgaven med å nær sagt være premien.

Flyr VFR på simulator

– Har du fløyet noe før? undrer Flynytt.

– Vel, jeg har spilt Flysimulator FS X, og dessuten så heldig å kjenne en som er flyger i Norwegian. Jeg har også vært mye på Flesland flyplass og tatt bilder.

Langeland vurderer nå å bli medlem av en flyklubb. Kanskje ikke så rart, når han nå røper hva han liker mest med sin online-flyging:

– I motsetning til alle de i sim-miljøet som liker å møtes online på nett og fly langturer IFR, liker jeg å kose meg VFR.

Og det er nettopp det som nå skal skje.

Storflor gjør siste walk-around av LN-ELA og hjelper Håvard til å sette seg godt i venstresetet.

Drømmer om pilotkarriere

Langeland drømmer om en yrkeskarriere i luften.

– Førstevalget mitt er Luftforsvaret. De har en god utdannelse gratis. Alternativt søker jeg Universitet i Tromsø (UIT) i Tromsø med flysertifikat som bachelor, sier han.

16-åringen vurderer også OSM Aviation i Arendal, flyskolen som nettopp har bestilt 60 elektriske fly.

Bergenseren har allerede begynt forberedelsene.

scxz<– Jeg tar de nødvendige matematikk og fysikkfagene jeg må for dette studiet, sier han.

 Timepris på 15 kroner

Firepunktsbeltet er strammet, og Langeland røper at elektrisk fly faktisk har lenge vært på radaren hans.

– Jeg så jomfruturen til LN-ELA på nettet.

Nå har Langeland altså verdens første sertifiserte elflyger ved siden av seg.

– Ja, da er vi klare for takeoff, smiler Storflor og skryter:  – Til en timepris av hele femten kroner.

Etter en enkel oppstart vinker de og takser ut på rullebane 30 i kveldssolen. Kort tid etter suser LN-ELA forbi og stikker til himmels uten lyd eller utslipp.

NORGES FØRSTE: LN-ELA er Norges første elektriske motorfly. Timeprisen ligger på om lag 15 kroner.030. Foto: Per Julius Helweg  

 

En drøy halvtime senere lander de, og bergenseren er strålende fornøyd.

– Det var fantastisk! Vi fløy over hovedstaden, Oslofjorden og Aker brygge. Jeg fikk fly selv!

Flynytts utsendte er nysgjerrig, og greier ikke å dy seg fra å stille det noe ladete spørsmålet:

– Har flyinteressen blitt større eller mindre etter denne flypremien?

– Den har jo bare blitt større..!

P.S. Du kan følge Flynytt på Facebook HER

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen