Flymaskiner:

Kun laminær luftstrøm. Når hjulene tas opp, forsvinner de bokstavelig talt inn i kroppen og det finnes ikke noe tegn på at flyet i det hele tatt er utstyrt med understell. Foto: Otto Aviation Group

Har gjennomført over 30 flyvninger «i det skjulte»

Celera 500L: Baklengs inn i fremtiden?

Publisert

Celera 500L er et eggformet fly med et merkelig utseende som vil være med på å endre måten vi flyr på i fremtiden. Utseendemessig ser det ut som et luftskip eller en pistolkule, eller noe som en fire-åring kunne ha tegnet, og hele greia dyttes gjennom luften av en tolvsylindret stempelmotor. Ja, du leste riktig.

Stempelmotor – går vi nå baklengs inn i fremtiden?

Utrolig nok har dette eksperimentelle flyet fullført 31 flyvninger så langt mer eller mindre i det skjulte. Produsenten lover ytelser, økonomi og et utslippsnivå som nesten ikke er av denne verden. Hvordan er det mulig?

Otto Aviation Group

Otto Aviation Group ble dannet av amerikanske William Otto Sr. i 2008 spesielt for å utvikle Celera 500L. Otto har bakgrunn som forsker og arbeidet i mange år med taktiske atomvåpen, rakettmotorer og aerodynamikk.

I 1974 grunnla han selskapet Otto Laboratories. Som grunnlegger og president reiste han mye over hele verden, og det var denne omfattende reisevirksomheten som ga ham et helt nytt syn på privatflyging. Hva om det var mulig å gi reisende tilgang til fleksibiliteten og komforten i et privatfly til prisen av en flybillett?

Vi kan gjerne kalle det et egg med vinger, men poenget er at kroppen er formet slik at den gir minst mulig motstand og at luftstrømmen rundt den er mest mulig laminær til enhver tid. Haleflatene er runde, og plassert noe ukonvensjonelt, og flyets hale ser ut som den hører til et fly fra 1930-tallet. Foto: Otto Aviation Group.

-  Vårt mål er å skape et privatfly som gjør det mulig å fly direkte mellom «city-pairs» i USA i hastigheter og med kostnader som kan sammenlignes med kommersiell flytrafikk, sier William Otto Sr., i dag styreformann og sjefsforsker i Otto Aviation Group, i en pressemelding.

– I mange tilfeller vil enkeltpersoner og familier være i stand til å leie Celera 500L til priser som kan sammenlignes med kommersielle flybilletter, men med den ekstra bekvemmeligheten som privat flyging utgjør. Vi tror at når prisen på en privat flyreise er konkurransedyktig med kommersiell flytrafikk, vil dette resultere i en enorm markedsmulighet, avslutter han.

Den første testversjonen av Celera 500L ble observert på en flyplass i California i 2017. I løpet av 2019 fulgte tester på bakken og de første flyvningene. Sertifisering og de første leveringer er planlagt i 2023-2025.

Celera 500L – svaret ligger i utformingen

Vi kan gjerne kalle det et egg med vinger, men poenget er at kroppen er formet slik at den gir minst mulig motstand og at luftstrømmen rundt den er mest mulig laminær til enhver tid.

Det ser vi blant annet tydelig når hjulene tas opp, de forsvinner bokstavelig talt inn i kroppen, og det finnes ikke noe tegn på at Celera 500L i det hele tatt er utstyrt med hjulunderstell når flyet er i denne konfigurasjonen.

Otto Aviation hevder at luftmotstanden rundt Celera er redusert med 59 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fly av tilsvarende størrelse. Det er et imponerende tall, men hvor realistisk det er vil fremtiden vise. De hevder videre at når flyet kommer i produksjon vil det ha en transkontinental rekkevidde på 4500 nautiske mil, en hastighet på 390 knop sant mye lavere driftskostnader og drivstoff-forbruk enn et konvensjonelt middels stort forretningsfly. Flyets kabin er rundt ti prosent større enn Beech King Air 350 og har plass til seks store «førsteklasses» seter samt et toalett.

I kabinen er det «ståhøyde» og seks «førsteklasseseter». Foto: Otto Aviation Group.

På grunn av kravet til laminær luftstrøm over hele konstruksjonen, har Celera 500L en original utforming av neseparti og cockpit, og et noe underlig sirkulært tverrsnitt med små vinger hvor det ikke er plass til drivstofftanker. Det får en jo til å fundere på forholdet mellom kreftene på vingen og den vekt som kroppen utgjør. Haleflatene er runde, og plassert noe ukonvensjonelt, og flyets hale ser ut som den hører til et fly fra 1930-tallet.

I bunn og grunn ser flyets bakre deler ut som akterspeilet på en undervannsbåt, hvis nå en ubåt kan sies å ha akterspeil. Motoren sitter bakerst og flyet skyves frem av en fem-bladet propell. Men hvorfor en stempelmotor? Hvorfor ikke turboprop eller jet?

Introduserer RED A03 V12 diesel motor

Motoren som er valgt er fra det tyske selskapet Raikhlin Aircraft Engine Development (RED).

RED A03 er en V12 væskekjølt turbomotor som er sertifisert av amerikanske og europeiske luftfartsmyndigheter. Den har digital motorkontroll (FADEC) og bruker JET A1 eller biodiesel.

Montert i Celera 500L gir motoren 550 + hestekrefter ved avgang, og har, i henhold til produsenten meget gode ytelser i høyden helt opp til flygenivå 500.

Blant YouTubere hviskes det om enda høyere, uten at Flynytt har klart å verifisere denne opplysningen.

Svaret på hvorfor RED A03 er valgt er først og fremst dens pris, drivstofføkonomi og utslippsnivå. Med RED A03 montert vil Celera 500L fly 14 til 20 nautiske mil per liter drivstoff og ha en driftskostnad på USD 328 per time. Det er rundt NOK 3000 i dagens kurs.

Modell av Celera 500L. Foto: Otto Aviation Group.

Otto Aviation Group sier i en pressemelding at motoren vil redusere karbonutslippene med mer enn 80 prosent sammenlignet med et tilsvarende forretningsfly – og 40 prosent sammenlignet med nye kommersielle trafikkfly. Det betyr utslippsnivåer som allerede er 30 prosent lavere enn de målene FAA og ICAO har satt for fly som settes i trafikk i etter år 2031.

Et helt unikt aspekt ved Celera 500L er flyets 22:1 glideforhold, uten tvil ganske nyttig om motoren stopper underveis.

En dag

En dag vil det forhåpentlig komme en produksjonsversjon med vinduer, som prototypen mangler, og siden flyet har vært utviklet i stor hemmelighet, flere opplysninger om ytelsene enn det som nå er offentlig.

Ideen er kjempegod, og det er et positivt tegn at konstruksjonen har fløyet og ikke bare er et produkt av noens skrivebordsfantasi, men det er fremdeles en lang vei å gå.

Vi får vi se om flyet holder det som det lover. I så fall vil det bli ganske spennende.

Du kan lese mer på ottoaviation.com og red-aviation.com, og det ligger også en del interessante videoer på YouTube.

 

Powered by Labrador CMS