Elektrisk flyging:

Bak i E-Fan X finner vi en norskutviklet gassturbin. Den driver en 2,5 megawatt generator. Foto: Airbus

Har bygget testsenter i Trondheim: Nær gjennombrudd for motorgigant

I en tid hvor begrepet «flyskam» har fått sin plass i samfunnsdebatten jobber flyselskapene på spreng for at luftfarten skal bli grønnere. Den slagkraftige trioen Rolls-Royce, Airbus og Siemens har gått sammen for å få dette til.

Publisert

Det kanskje ikke alle vet er at de i Trøndelag holder på å gjøre denne visjonen mulig.

Nærmer seg gjennombrudd

Administrerende direktør Sigurd Øvrebø i Rolls Royce Electrical Norway kan fortelle at de nærmer seg et gjennombrudd for produktutviklingen.

– Vi har begynt testingen av den første versjonen av generatoren, motoren og kraftelektronikken. Dette er det vi kaller Mark 1, som demonstrerer at teknologien virker. Vi har bygget et testsenter i Trondheim, der vi kan kjøre hele E Fan X-systemet elektrisk om kort tid, sier han til Flynytt. 

Rolls-Royce Electrical Norway springer ut av trønderbedriften SmartMotor, som ble kjøpt opp av Rolls-Royce Marine i 2013. De leverer en generator med effekt på 2,5 megawatt og en frekvensomformer.

"Norsk" generator

Generatoren er koblet på en gassturbin, og genererer kraft til å drive en 2 megawatt elektromotor i dette tilfellet. Sammen med gassturbinen utgjør den et kraftverk som installeres om bord i flyet.

Riktignok er det kun flyets generator som utvikles i Trondheim. Når de får bekreftet at generatoren fungerer blir neste steg å sende den til Bristol for montering i testflyet.

I første omgang er det en BAE 146 som skal være testfly for prosjektet. Maskinen har originalt fire gassturbiner, og på E-Fan X byttes en av disse med en elmotor.

Kan komme på markedet innen fristen

Spesielt Widerøe har vært frempå for å få implementert elektriske fly om få år.

Selskapet har en aldrende flåte som opererer på kortbanenettet og må om ikke lenge se etter nye alternativer, som det nesten ikke eksisterer på markedet.

Widerøe-sjef Stein Nilsen har uttalt at de begynner å få dårlig tid, og at de gjerne hadde sett nye fly om en fem-seks år, som kan erstatte aldrende maskiner.

Øvrebø forteller at dette er et området der prosjektet de holder på med kan vise seg å bli en hjelpende hånd.

– E Fan X har en målsetning om å fly det modifiserte flyet i 2020. Planen er å fly utstyret i omkring ett år for å bygge erfaring med megawatt elektrisk fremdrift.

Det vil imidlertid ta lenger tid før man ser kommersielle fly. Et 50 seters fly kan antageligvis komme på markedet om fem år ved ombygging, og omkring seks til ti år for et nytt design.   

– Det er veldig positivt at Widerøe har ambisjoner om lav- og nullutslipp på kortbanenettet. Hvis utviklingen skal akselerere trenger leverandørindustrien sterke signaler fra flyselskap og myndigheter. Dynamikken i markedet, og mellom markedsaktørene, endres når nasjonale krav blir førende for teknologi utviklingen, forteller Øvrebø.

Elektrifisering av småfly også på programmet

Øvrebø forteller at Rolls-Royce også jobber en del med å elektrifisere småfly.

  – Nå i sommer har Rolls-Royce kjøpt opp flysatsingen til Siemens som heter eAviation. Dette har ikke vi i Trondheim noe med, men det handler om mye av det samme.

Målet er å utvikle en elektrisk motor som kan erstatte gamle motorer som forurenser. Allerede har det blitt tatt imot ordre på motorer og prosjektet er inne i siste testfase.

Skulle man altså velge å gå for en elektrisk motor i småflyet sitt er det også en rekke fordeler man ikke får fra de tradisjonelle motorløsningene. Lavere drifts- og drivstoffkostnader og et mye mindre støyende fly er de absolutte fordelene som oftest trekkes frem med  denne nye teknologien.

Kilder: Teknisk Ukeblad, Rolls Royce

Powered by Labrador CMS