G3X Touch: Glasscockpit for alle

Nå er ikke Garmins glasscockpiter forbeholdt eiere av kostbare sertifiserte fly lenger: Med Garmin G3X Touch får eiere av eksperiment- og LSA-fly tilgang tll utrustning som ikke bare matcher glasscockpitklassikeren Garmin G1000. Takket være berøringsskjermer og helt ny interaksjonsdesign, tilbyr G3X Touch en avionikksuite som funksjonsmessig er enda hvassere.

Garmins Jessica Koss demonstrerer de nye mulighetene som G3X Touch byr på. Foto: Aero 2014 (Bilde: Achim Förster)

Nå er ikke Garmins glasscockpiter forbeholdt eiere av kostbare sertifiserte fly lenger: Med Garmin G3X Touch får eiere av eksperiment- og LSA-fly tilgang tll utrustning som ikke bare matcher glasscockpitklassikeren Garmin G1000. Takket være berøringsskjermer og helt ny interaksjonsdesign, tilbyr G3X Touch en avionikksuite som funksjonsmessig er enda hvassere.

Garmin tar for alvor opp kampen med lavprisleverandørene innenfor GA-avionikk når de nå har lansert G3X Touch, samtidig som de går aggresivt ut med et produkt som svarer på den massive konkurransen som avionikkprodusenten har opplevd fra de som leverer programvare til nettbrett. Mens tidligere Garmin-avionikk er kjent for flere lag med undermenyer og multifunksjonstaster, er G3X Touch basert på en langt mer intuitiv kontrollfilosofi. Ved å gjøre betjeningen enklere, ligger det til rette for at flygerne får vesentlig mer ut av sin glasscockpit enn tilfellet har vært for dem som bare sporadisk er ute og flyr med gårsdagens glasscockpitutstyr.

G3X Touch er designet som en sentral enhet i cockpiten med en stor skjerm på 10,6 tommer. Enheten kan kobles til en rekke periferikomponenter, såsom ADHRS-computer, angle-of-attack-probe og autopilot.

Det er Garmins "X Team" som står bak nyvinningen. Dette teamet er dedikert til det store LSA- og eksperimentflymarkedet i USA og jobber med produkter som er beregnet for den ikke-sertifiserte delen av flåten. Imidlertid er det ventet at produktet også vil finne veien til lettere sertifiserte fly: G3X som er forløperen til G3X Touch har allerede blitt godkjent som "hjernen" i et av Tecnams VLA-fly som sågar har tillatelse til å fly VFR-natt.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen