FLYSHOW:

Full rulle på Telemark Airshow

Den første helgen i september gikk Telemark Airshow av stabelen. Arrangementet satte publikumsrekord med nesten 12 000 besøkende.

TELEMARK AIRSHOW: For andre gang ble Notodden Airshow avholdt på Tuven flyplass. Arrangøren er allerede i gang med å planlegge neste års treårsjubileum. (Bilde: Lise Grønskar)

 Tuven flyplass på Notodden yret av folkeliv allerede få minutter etter at dørene åpnet klokken ti søndag 3. september. På bakken kunne publikum nyte et statisk display bestående av blant annet Piper Cub, Harvard,  Broussard De Havilland DHC-2 Beaver og Rolladen Schneider LS4.

VETERANKLUBB: Fallskjermhoppere fra Veteranenes Fallskjerm klubb var blant dem som underholdt publikum på Notodden.
VETERANKLUBB: Fallskjermhoppere fra Veteranenes Fallskjerm klubb var blant dem som underholdt publikum på Notodden. Foto: Espen Bakketun

I luften var T-28, Yak-52, Pitts, Boeing Stearman og SAAB Viggen blant de store høydepunktene. Spesielt gledelig var det å se at Russian Warbirds of Norway er tilbake for fullt etter den tragiske brannen på Geiteryggen i fjor høst. De var til stede med både Antonov An-2, Yak 52 og L-29.

 - Viggen var høydepunktet

Fallskjermhopperne i Veteranenes fallskjermklubb fikk æren av å åpne ballet før en rekke luftakrobater inntok himmelen.

- Det er helt utrolig at vi klarte å sette publikumsrekord. Jeg er strålende fornøyd. Det er noen hundre arbeidstimer som er lagt ned her, og vi kom oss i mål. Vi har rundt 70 frivillige i sving, og alle leverte til de grader, sier stevneleder og SAS flyger Magne Solberg.

RUSSIAN WARBIRDS: Antonov An-2 og Yak-52 i formasjon over Tuven.
RUSSIAN WARBIRDS: Antonov An-2 og Yak-52 i formasjon over Tuven. Foto: Jan Erik Arud

Flynytt prater med ham etter at han har fått sovet ordentlig ut etter å ha døgnet hele helgen. Hodet er allerede fullt av tanker om hvordan man kan gjøre Telemark Airshow enda bedre.

- Vi satser på å få Forsvaret til Notodden i 2018, de hadde ikke anledning i år. Vi holder også kontakten med svenskene, så man skal ikke se bort fra at det kommer mer fra den fronten. Det hadde vært kult å få en svensk jager utstilt statisk også.

Solberg trekker frem nettopp SAAB Viggen som helgens store høydepunkt. Han trakk et lettet sukk da den svenske jageren hadde fullført avslutningsnummeret sitt helt etter planen.

HØYDEPUNKT: For mange var dagens store høydepunkt SAAB Viggen, som vartet opp med pyroshow.
HØYDEPUNKT: For mange var dagens store høydepunkt SAAB Viggen, som vartet opp med pyroshow. Foto: Lise Grønskar

- Når man har et stort pyroteknisk innslag er det mye som skal klaffe. Maskinen fløy inn fra Sverige, så vi var avhengig av at vi holdt tidsskjemaet. Da det var unnagjort sank skuldrene fra et par tusen fot til sea level, sier han.

Vil sette Notodden på kartet

Stevnelederen forteller at de ikke har ambisjoner om å bli større, men at de hele tiden jobber for å bli bedre.

SAAB SAFIR: Sola Flyklubb hadde tatt turen til Notodden med LN-SAP og LN-SAO.
SAAB SAFIR: Sola Flyklubb hadde tatt turen til Notodden med LN-SAP og LN-SAO. Foto: Espen Bakketun

- Det er som vi sa i for, det er ikke om å gjøre å ha et større program. Vi greier ikke å få presset inn flere innslag. Hovedfokuset er å jobbe videre med organiseringen. Skoen trykker på kapasitet, vi ønsker en best mulig opplevelse for de som kommer og ser på. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra publikum med forslag til forbedringer, sier Solberg.

Telemark Airshow tar ikke inngangspenger. Hjulene går ifølge Solberg rundt ved hjelp av frivillig innsats, sponsorer, parkeringspenger og salg av programmer, mat og drikke.

- I fjor gikk vi i pluss, og vi satser på at vi gjør det i år også. Slik situasjonen er nå leier vi inn en del utstyr, men vi håper etter hvert å kunne kjøpe vårt eget.

Solberg legger ikke skjul på at ambisjonene er høye. Målet er å sette ny publikumsrekord neste år også.

- Vi ønsker å sette Notodden på kartet som flyby. Vi har et voksende og levende veteranflymiljø her, og nå er det mye som skjer på flyplass også. Det er planlagt både flyskole og utvidelse av flyplassen. Det vil i så fall gjøre det mulig for oss å invitere fly som krever lengre rullebane.

F35 og Starfighter

Blant de store drømmene for neste år er å få en F35 til Notodden. Solberg trekker også frem Bodøs store stolthet, Starfighteren, som et yndet objekt.

- Vi drømmer om å klare å få den til å komme å fly et display for oss. Det hadde også vært kjempemoro å få en Herkules på stripa. Og kanskje en 737-oppvisning? Norwegian var jo på Sola Airshow, så da håper jeg å klare å få SAS til å komme til Notodden.

Showet blir til neste år, i likhet med de to foregående årene, avholdt den første helgen i september.

- Ser man på statistikken har man gode odds for fint vær den datoen. Vi har i hvert fall bestilt finværet til neste år.

Og treffer man like godt som i år, skal man ikke klage. Flynytt registrerte de første regndråpene bare sekunder etter at SAAB Viggen hadde forsvunnet i horisonten og Airshowet var over.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen