FLYFEST:

Full folkefest under Flydagen på Kjeller

Årets flydag samlet rundt 15 000 store og små, unge og gamle på landets eldste flyplass.

Flott formasjonsflyging under Flydagen på Kjeller. (Bilde: Tom Hauglie)

Stemningen var som alltid god da veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb (NRFV), i samarbeid med resten av flymiljøet, arrangerte det årlige flystevnet på Kjeller. 

Hybridelektrisk amfibiefly

Flydagen er luftfartens svar på 17. mai. Blant høydepunktene var Moth DH60 125, gjenoppbygget på Kjeller de siste elleve årene i regi av Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF). 

 

Tomas Brødreskift i prototypen av det norske hybridelektriske amfibieflyet P2 Xcursion fra Equator Aircraft.
Tomas Brødreskift i prototypen av det norske hybridelektriske amfibieflyet P2 Xcursion fra Equator Aircraft. Foto: Kristian Kierulf

En annen attraksjon var det nye norske hybridelektriske amfibieflyet P2 Xcursion fra Equator Aircraft, som ble vist frem statisk midt blant publikum.

MiG-15 UTI debuterte i luften over Kjeller, fløyet av Kenneth Aarkvisla i Flyvåpnets Historiske Skvadron.

 

- Opplevelser som setter spor

Anniken Huitfeldt (Ap), som leder Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, fikk æren av å åpne den 29. Flydagen på rad.

Ap-politiker Anniken Huitfeldt fikk seg en tur i Dakotaen.
Ap-politiker Anniken Huitfeldt fikk seg en tur i Dakotaen. Foto: Lars Brede Grøndahl

Etter en tur innom cockpit til enseters Vampire FB.52 PX-K LN-DHY, fikk hun oppleve en tur med DC3 Dakota­ Norway over Kjeller og Oslo.

– Hun fikk være med på en tidsreise. Det er en flott tur i DC3 over Oslo, lavt over terrenget, i en historisk flymaskin. Det er opplevelser som setter spor, forteller Finn Terje Skyrud, som leder Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK) og flyr som kaptein i SAS.

– Tilbakemeldingen fra politikerne som kom til Flydagen var enstemmig; luftfartshistoriske kulturverdier på Kjeller må tas vare på.  

Imponerende flypark

Jagerflypilot Pär Cederqvist i Spitfire Mk.XVI RW386 med Rolls-Royce Packard Merlin-motor på 1580 hk. 4) Four-ship Yellow Sparrows fra Luftforsvarets Flygeskole med Dag ‘Surf’ Simastuen i lead.
Jagerflypilot Pär Cederqvist i Spitfire Mk.XVI RW386 med Rolls-Royce Packard Merlin-motor på 1580 hk. 4) Four-ship Yellow Sparrows fra Luftforsvarets Flygeskole med Dag ‘Surf’ Simastuen i lead. Foto: Martin Bunæs

Da speaker Tommy Steine stilte spørsmål til folke­havet om de ville bevare flyplassen, var da også oppslutningen 100 prosent. Alle strakk hendene i været i et rungende ja til Kjeller som flyplass også i framtiden. Flyplassen ble etablert allerede i 1912, og kan i år feire 105 år. 

– Vi har løftet denne saken til Stortinget fordi vi mener at det er et nasjonalt ansvar å ta vare på flyhistorien og Kjeller som kulturminne, sier Skyrud.

Noorduyn Norseman.
Noorduyn Norseman. Foto: Tom Hauglie

Blant andre flotte maskiner som var å se i luften over Kjeller på Flydagen 21. mai var Boeing Stearman, Noorduyn Norseman, Tiger Moth, Chipmunk, Fairchild Cornell, Piper Cub, Harvard, Cessna Bird Dog, Spitfire, Saab Safir og Saab Safari. 

Vampire.
Vampire. Foto: Tom Hauglie

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen