Fredag besegles Kjellers skjebne

Fredag kommer Forsvarsdepartementets innstilling til Stortinget om Forsvarssjefens langtidsplan. Der er Kjeller nevnt, men med hva, er foreløpig ukjent.

(Bilde: Martin Nilsen)
(KJELLER) Statssekretær Øystein Bøe, i Forsvarsdepartementet var sammen med riksantikvar Jørn Holme, ordfører Ole Jacob Flæten (Ap) i Skedsmo kommune, sjefen for FAKT (Forsvarets avdeling for kultur og tradisjon), plasskommandatene på Kjeller, og Forsvarsmuseenes nye direktør Erling Kjærnes (tidligere direktør for Luftfartsmuseet i Bodø), hedersgjester i Norseman under Flydagen 2016. Finn Terje Skyrud i Kjeller Flyhistoriske Kulturpark fyrte opp den nylakkerte Norseman-maskinen, og tok gjestene med på en åpningsflygning.
 
Om sjarmoffensiven hadde noen virkning, gjenstår altså å se – til fredag, men både riksantikvar Jørn Holme og ordfører Ole Jacob Flæten ga overfor Flynytt uttrykk for at briefingen de fikk på Kjeller og flyturen var med på å synliggjøre de spennende alternativene som ligger i Mulighetsstudien for Kjellers fremtid som var ferdig på nyåret.
 

La seg i selen

Statssekretær Bøe ble lørdag fløyet inn med Tiger Moth til jubileumsfesten som AIM Norway holdt dagen før flydagen - en markering av at det statseide selskapets forgjenger, Kjeller Flyfabrikk, ble etablert i.
 
– Så arrangørene har tydligvis lagt seg i selen for politikerne, men endrer det noe på realitetene for mulighetene for Kjeller som fremtidig flyplass?
 
– De har vel ikke lagt seg i selen for politikerne, det har lagt seg i selen for å lage en fantastisk flydag, og et fantastisk jubileum for AIM som er viktig, men behovet for Kjeller som flyplass er knyttet til AIM og vedlikehold av F 16, så hva fremtiden vil bringe for Kjeller, kan jeg ikke si noe om nå. Vi må vente på langtidsplanen som kommer på fredag. Det vil stå noe om Kjeller der, var alt statsskretæren ville si til Flynytt.
 

En riktig fulltreffer

Flydagen ble for øvrig en fulltreffer, hva vær, program, publikumsoppslutning og stemning angikk.
 
Stevneleder Christian Falck ville overfor Flynytt ikke antyde hva publikumstallet kunne ha vært, men Romerikes Blad antydet 10.000 tilskuere. Vanskelg å vite siden dette som Falck sier er «verdens eneste gratis flystevne» med et slikt program, og noe billettall finnes dermed ikke.
 
– Gjester – Riksantikvar, Forsvarsdepartementet og ordfører – folk sentrale i å bestemme Kjellers fremtid – hva kan invitasjonen av dem ha betydd ?
 
– Vi tror det er viktig å få markedsført Kjeller og gjort det offisielle Norge oppmerksom på hvilket kulturminne som ligger her. I Norge er det fokus på å ta vare på historie, det er offentlige midler til å ta vare på biler, båter, tog med videre, mens fly har vært stemoderlig behandlet. Vi håper at med Riksantikvaren og det museale Norge på banen tydliggjøres at det er veldig viktig å ta vare på Kjeller.
 
– En investering for fremtiden?
 
–  Ja, vi håper og vi tror det, og vi har også inntrykk av at gjestene våre var veldig fornøyd, sa Falck etter stevnet.
Statssekretær Øystein Bøe i Forsvarsdepartementet trivdes stort både i Tiger Moth og i Norseman. (Bilde: Martin Nilsen)
Jørn Holme var henrykt over å ha fløyet i et fly fra 2. verdenskrig. (Bilde: Martin Nilsen)
De fikk det store overblikket, fra venstre ordfører Ole Jacob Flæten, sjef for Forsvarsmuseet Erling Kjærnes, plasskommandant på Kjeller Rune Sommer, sjef for FAKT, Ole Asbjørn Fauske, riksantikvar Jørn Holme og pilot Finn Terje Skyrud. (Bilde: Martin Nilsen)
Norseman med prominente pax tar av før åpningen av Flydagen 2016. (Bilde: Martin Nilsen)
Ordfører Ole Jacob Flæten og Riksantikvar Jørn Holme var begge opptatt av å lete etter de gode mulighetene og kombinasjonene i bruken av Kjeller i fremtiden. (Bilde: Martin Nilsen)

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen