Sola Airshow:

Første møte med Sea Kings etterkommer

Det nyeste medlemmet av den norske redningsfamilien fikk flottet seg for publikum på Sola Airshow.

HELT FERSK: En splitter ny AgustaWestland AW101 besøkte Sola Airshow i helgen. Med sine talløse oppgraderinger fra forgjengeren vil det første av totalt 16 nye fartøy bringe redningstjenesten inn i fremtiden. (Bilde: Axel Munthe-Kaas Hærland)

 

De som kom til Stavanger og Sola Airshow i helgen for å oppleve Sea Kings etterkommer trengte ikke lete lenge.

Malingen hadde knapt tørket på det 23 meter lange AgustaWestland AW101, men uansett hvor du sto på feltet kunne man skimte redningstjenestens karakteristiske farger.

Dette er første gang helikopteret har krysset over i norskt luftrom, og med sine talløse oppgraderinger fra forgjengeren vil det første av totalt 16 nye fartøy bringe redningstjenesten inn i fremtiden. 

Publikumsmagnet

- Det er utrolig gøy å kunne vise frem helikopteret til andre enn bare teknikere og fagfolk!

STORT VOLUM: AW101 måler 183 cm under taket, og har et volum på hele 29 kubikkmeter.
STORT VOLUM: AW101 måler 183 cm under taket, og har et volum på hele 29 kubikkmeter. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Geoff Russel, mediesjef i britiske Leonardo Helicopters, kjenner humøret stige. Solen er i ferd med å løse opp morgentåken rundt Sola flystasjon, og dagens første besøkende har samlet seg rundt.

- Redningstjenesten er en enormt viktig funksjon for et langstrakt og værhardt land som Norge, sier han.

- Det er noe ekstra spesielt for folk å oppleve noe på nært hold som kan bety forskjellen mellom liv og død.

- Det mest avanserte redningshelikopteret på kloden 

Mens AW101 mottar beundrende blikk ved hovedinngangen til Sola flyshow, hundre meter bortenfor, er forgjengeren i ferd med å lande.

Westland Sea King MK43B-helikopteret er fortsatt et mektig syn der det henger som en hvit og signalrød humle over tilskuerne, men etter 44 års tjeneste er det modent for utskiftning.

Når flåten på 12 fartøy ble anskaffet på slutten av 60-tallet og utover ble de kjøpt “off the shelf”, slik Russel ordlegger det, men denne gangen er det annerledes. 

- Disse utgavene av AW101 er spesielt modifisert og utstyrt for norske forhold. Dette vil gjøre det mulig å utføre operasjoner i vær og vind som tidligere satte Sea King på bakken. Enten det flyr i minus 40 minusgrader eller pluss femti vil helikopteret prestere, forteller han. 

Oppgraderingene fra forgjengeren er mange, men ikke alltid synlige. Rotorene har elektriske systemer for avising, redningsheisen trekker inn tre ganger så raskt sammenlignet med forgjengeren og maksvekten for helikopteret er doblet - for å nevne noen.

DOBLET MAKSVEKT: Rotorene og kranene har elektriske systemer for avising, redningsheisen trekker inn tre ganger så raskt sammenlignet med forgjengeren og maksvekten for helikopteret er doblet.
DOBLET MAKSVEKT: Rotorene og kranene har elektriske systemer for avising, redningsheisen trekker inn tre ganger så raskt sammenlignet med forgjengeren og maksvekten for helikopteret er doblet. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

- Listen er lang og kompleks, sier Russel. - Det vil ikke være kontroversielt å si at dette er det mest teknisk avanserte redningshelikopteret på kloden.

 - En flygende telefonmast

 - Oppgraderingen kommer til å gjøre en stor forskjell for mange mennesker.

Gunnar Rønningen er konsulent for Leonardo Helicopters, og sier nordmenn kan føle seg både tryggere og bedre dekket i årene som kommer.

 - Sikkerheten har fått en stor oppgradering. Tre motorer sørger for at helikopteret holder seg flyvende og operasjonelt selv om en skulle streike, rekkevidden og løftekapasiteten er større enn noen av konkurrentene og alle systemer er integrerte og samkjørte. Jeg har en egen plass i hjertet mitt for Sea King, men dette er på alle måter en bedre maskin, sier han.

Særlig radaren - type “Osprey 30” - holder Rønningen frem som

AW101

- Lengde: 22,83 m

- Høyde: 6,66 m

- Rotordiameter: 18,60 m

- Motorer: (3 x CT7-8E)

- Takeoff-kraft: 3 x 1 884 kW (3 x 2 527 shp)

- Maksimal avgangsvekt: 16.000 kg

- Tomvekt: >5500 kg

- Maksimal marsjhastighet: 150 knop (277 km/t)

- Makshøyde: 15.000 fot

- Hover IGE: 10.850 fot

- Standard drivstofftanker: 5135 l

- Liten/stor ekstratank: 649/1389 l

- Maks rekkevidde tre motorer: 735 nm

- Maks rekkevidde to motorer: 810 nm, 6 t 50 min utholdenhet

- Klatreevne: 8,5 m/s (1680 ft/min)

spesiell. Denne benytter tre flate antennepaneler som sikrer 360 graders dekning. I tillegg er AW101 utstyrt med lokaliseringssystem for mobiltelefoner, som plukker opp signaler selv når brukeren ikke har dekning. 

- Helikopteret blir i prinsippet en flygende telefonmast, sier Rønningen.

 Volum på 29 kubikkmeter

Videre viser han Flynytt rundt i cockpiten, hvor det første man legger merke til er plassen. AW101 måler 183 cm under taket, og har et volum på hele 29 kubikkmeter. For mannskapet er det avgjørende å kunne strekke på beina i en maskin som kan fly uavbrutt i drøye syv timer, forklarer Rønningen.

- Alt av interiør er modulbasert og må kunne tilpasses en rekke ulike situasjoner. Ifølge regjeringens krav må det kunne assistere politi og forsvar i krisesituasjoner, og kunne brukes til brannslokking i fartøyer og innstalasjoner til sjøs. AW101 har allerede over 100 000 flytimer bak seg, og har tjenestegjort i land som Portugal, Danmark og Storbrittania.

HELIKOPTERTEAM: Fra venstre: Gunnar Rønningen (konsulent), Andy Cotton (flight test engineer) og Andy Strachan (chief test pilot).
HELIKOPTERTEAM: Fra venstre: Gunnar Rønningen (konsulent), Andy Cotton (flight test engineer) og Andy Strachan (chief test pilot).

Helikopteret som får beundrende blikk på Sola Airshow er nummer tre av fire i produksjon for Norge, men etter planen skal flåten telle 16 fartøy innen 2020. Med ny teknologi kreves nye kunnskaper, og denne uken begynner første trening av norske instruktører i Storbritannia. “Training the trainers”, kaller Geoff Russel det.

 - Målet er at all opplæringen etterhvert skal foregå i Norge, av norske instruktører. Vi har blant annet installert en egen flysimulator her på Sola som vil bli flittig brukt i tiden som kommer, avslutter han. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen