Telemark Airshow

Forlenget rullebane ga ny «rosin i pølsa»

Med ny rullebane på 1780 meter satte Telemark Airshow nok en gang ny publikumsrekord.

Blinkskudd av en F-16. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Saab Tunnan tok turen fr Sverige. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Mange var glade for å se Dakota Norways DC-3 tilbake i Norge etter et ufrivillig bakkeopphold i England. (Bilde: Grzegorz Kozak)
DA20 Jet Falcon (Bilde: Grzegorz Kozak)
Extra 300 (Bilde: Grzegorz Kozak)
A-26 Invader (Bilde: Grzegorz Kozak)
DC-3 (Bilde: Grzegorz Kozak)
F-16. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Biltemas Mustang. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Biltemas Spitfire (Bilde: Grzegorz Kozak)
Mustang og Spitfire i formasjon. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Yellow Sparrows i sine Saab Safaris. (Bilde: Grzegorz Kozak)
Bücker Jungmann. (Bilde: Grzegorz Kozak)
F-16 (Bilde: Grzegorz Kozak)

(NOTODDEN): Telemark Airshow startet søndag 1. september med å åpne den forlengede rullebanen som nå er på 1780 meter.

Bare minutter senere landet to F-16 på banen i nordenden av Heddalsvannet, og TAS 2019 hadde dermed en ny rosin i pølsa - F-16 på nært hold.

Se bildeserie øverst i saken.

Stevneleder Magne Solberg er meget tilfreds med at man i flyshowets  fjerde år, kunne by publikum på nærkontakt med de mektige flyene, selv om etterfølgeren F35 aldri dukket opp over Notodden.

Truende skyer i morgentimene sprakk raskt opp og overøste etter hvert Telemark Airshow 2019 med det flotteste vær, på tross av et dystert værvarsel.

Men godværet kom sent, og hindret dessverre en del av de påmeldte flyene å kunne ta seg fram til Heddalen og den forlengede flystripa i nordenden av Heddalsvannet.

Banen er forlenget med 300 meter i sydenden, og Notodden kan nå ta ned flystørrelser opptil Boeing 737.

Mange fly stanset av vær

- Vi hadde nok en tredjedel av de cirka 70 besøkende flyene fra i fjor. Været dagen før og i morgentimene søndag forhindret nok noen av de mest langveisfarende flyene å komme inn, sier stevneleder Solberg.

Han oppsummerer TAS 2019 slik:

 - Vi er meget godt fornøyd. Tellinger og anslag tyder på at det var cirka 18.000 mennesker tilstede, noen hundre flere enn i 2018.

Tellingene er basert på anslag over antall parkerte biler, mobiltelefonbrukere i området samt andre parametere.

 -  Selv om F35, som vi hadde et sterkt ønske om, uteble, er vi meget godt fornøyd med bistanden fra Forsvaret. Vi hadde to F-16, overflyging av Jet Falcon fra 717-skvadronen og «Yellow Sparrows» fra Forsvarets flyskole. Tunnan fra det svenske forsvarets historiske avdeling er også et morsomt fly å kunne vise frem.

Saab Tunnan tok turen fr Sverige. Foto: Grzegorz Kozak

 

Mye lyd - ingen klager

Solberg sier at han har inntrykk at folk storkoste seg.

- Ikke minst over å kunne se to F-16 fly på nært hold, både i landinger og avganger med full etterbrenner, sier han.

 - Apropos lydnivå - har dere et godt forhold til naboene på Notodden ?

 -  Vi har ikke fått en eneste klage over lydnivået. Folk i området slår ring omkring airshowet, og dette handler kun om en dag i året.  Vi hadde i år også pyrotekniske effekter i forbindelse med et scenario for 2. verdenskrig, hvor vi fikk kjørt frem amerikansk-kledde piloter i en Willys Jeep før de tok av med Piper Cubs.

 -  Alt dette er forhåndsannonsert i presse og sosiale medier. Vårt inntrykk er at lokalsamfunnet på Notodden backer opp omkring airshowet som vi legger arbeid i å forandre fra år til år, og nettopp å lage et show ut av det. I år hadde vi like mange tilskuere på våre seks timer som Notodden Bluesfestival har på fire dager. Dugnadsviljen er bra, og vi fikk hjelp av 80 russ som fikk litt betalt, men jeg skulle gjerne hatt enda flere frivillige med, selv om vi har ca 70 frivillige fra flymiljøet og nærområdet. Det koster å hente inn fly, særlig fra utlandet, og vi skal selge ganske mye pølser og hamburgere for å oppfylle et budsjett på mellom en og halvannen million. Vi støtter oss også på gode sponsorer, sier Solberg.

Bygger ut flyplass

 - Alt i alt er vi veldig fornøyd og tar med oss lærdom videre. Vi jobber fortsatt med å bli det største og beste airshowet, og legger vekt på at det er maskinene som skal vises frem, ikke pilotene. Vi tenker mangfold og underholdning.

 - Notodden er ingen stor flyplass - hva med flyparkering for et stadig økende show ?

 - Pilot flyskole har etablert seg her og kommer i løpet av vinteren til å reise en ny hangar med ny flyoppstillingsplass utenfor. Det skal gi oss bedre plass for fly i 2020. Telemark Airshow blir søndag 30. august neste år, og på ønskelista står både F35 og Hercules. Vi er i god dialog med Forsvaret, og får se hva vi kan få til, sier Solberg.

Mustang og Spitfire i formasjon. Foto: Grzegorz Kozak

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen