Flyviking:

SNART PÅ VINGENE: Ola Giævers FlyViking er etter planen i luften i midten av mars.

FlyViking har fått AOC-lisensen

- Starter kommersielle flyvninger i mars, sier Ola Giæver.

Publisert Sist oppdatert

FlyViking har i dag fått den etterlengtede AOC-lisensen, som som gir dem tillatelse til å operere som kommersielt selskap.

- Det føles godt. Det tok litt tid. Det er sånn det er. Noen ganger når man er superoptimist, tar det litt lenger tid enn beregnet, sier gründer og pilot Ola Giæver til Flynytt.

FLY PÅ VEI: Ett fly er allerede på norsk jord. Flere andre er på vei. Foto: Ola Giæver.

- I luften i midten av mars

Det var i april 2015 at det ble kjent at den tidligere Widerøe-piloten ønsket å starte eget flyselskap. I oktober i fjor landet det nye flyselskapets første fly i Tromsø, men det har altså tatt tid å få de nødvendige tillatelsene på plass. Giæver sier at prosessen har vært lærerik.

Les også: FlyVikings første fly har landet på norsk jord

- Ting er ikke så enkelt, det er mye manualer som skal på plass. Det er cirka 3000 sider som er blitt godkjent i dag. Det føles deilig å være ferdig så langt, selv om manualverk er en pågående prosess med stadige endringer, sier han.

Natt til onsdag åpner FlyVikings bookingsystem. De første rutene vil gå fra Tromsø til Svolvær og Hammerfest.

AOC: FlyViking fikk i dag utstedt lisens for å starte opp drift av kommersiell luftfart.

- Vi satser på å være i luften cirka 15. mars, sier Giæver. 

Ifølge Luftfartstilsynet får selskapet en såkalt stor lisens, noe som gir dem tillatelse til å bruke fartøyer på mer enn 10 tonn og mer enn 20 passasjerer.

Per i dag er det SAS, Norwegian, Widerøe og Lufttransport, i tillegg til FlyViking, som driver kommersiell persontransport med fly på stor lisens og norsk AOC.

Flere fly på vei

FlyViking har i første omgang skaffet seg Dash 8-maskiner. Selskapets andre fly er allerede rede for å sette kursen fra Canada mot Norge.

Fly nummer tre er i workshop og skal være klart om en måned. Også fly nummer fire og fem er i ferd med å forberedes for et liv på det norske kortbanenettet. 

Dash 8 har 39 seter, men selskapet snuser på å etter hvert utvide tilbudet med nyere jetmaskiner med større kapasitet for lengre ruter.

- Liker å fly

Giæver selv skal selvfølgelig være en av pilotene i det nye selskapet. Han anslår at de så langt har skaffet til veie rundt 20 piloter og ti kabinansatte. 

- Jeg liker å fly. Jeg har fløyet kortbane hele midt liv, siden 1980-tallet. Så jeg er vel halvveis, jeg har vel 40 år igjen, sier han og ler godt.

- Blir det du som sitter bak spakene når den første kommersielle FlyViking-flyvningen tar av?

- Ja, den første turen skal jeg fly.  

Les også: Flynytt anmelder "Giæver på egne vinger"

 

Powered by Labrador CMS