Flynytt.no har fått splitter ny design

Vil være mer til stede på nett.

NYE KLÆR: Flynytt.no slik nettsiden fremstår etter oppgraderingen. Den redaksjonelle linjen blir som før, men med hyppigere oppdateringer og en større tilstedeværelse på nett.
Du merket kanskje at noe var litt annerledes da klikket deg inn på flynytt.no i dag. Det skyldes at nettsiden har fått splitter ny digital design.
 
Se mer av nye Flynytt.no HER.
 

Hyppigere oppdateringer

Den redaksjonelle linjen blir som før, men med hyppigere oppdateringer, og en større tilstedeværelse på nett.
 
- Vi er veldig fornøyd med at flynytt.no har fått et ansiktsløft. Mye har skjedd på designfronten siden Flynytt kom på nett i 2010, og tiden var moden for å gjøre noen endringer. Vi har vært så heldige å få mange flinke folk med på laget, og vi synes resultatet har blitt veldig bra, sier Flynytts redaktør Lise Grønskar, som tiltrådte tidligere i høst.
 
- Mesteparten av jobben var allerede gjort da jeg joinet teamet i begynnelsen av september, men jeg synes det har vært veldig morsomt å få være med og se de siste bitene falle på plass. Det er viktig at Flynytt henger med på den digitale utviklingen. Vi skal fortsette å levere et solid magasin seks ganger i året, men det er hyggelig å tilby flyentusiastene en oppdatert plattform også på nett, sier hun.
 

Digital satsing

 Flynytts tidligere redaktør Torkell Sætervadet har brukt mye tid og krefter på omlegningen og gir denne bakgrunnen:
 
- Utredningen for Flynytts digitale satsing samt ny hjemmeside startet høsten 2014. I januar 2015 besluttet bladets eier – representert ved styret NLF Motorflyseksjonen – å bevilge midler utover Flynytts ordinære budsjett for å investere i nye digitale løsninger. En mer redaksjonelt orientert design som passer alle plattformer fra nettbrett til mobil var et hovedmål, det samme var digital tilgang til Flynytts rikholdige arkiv. 
 
Gjennom 2015 evaluerte Flynytt en rekke publiserings- og distribusjonsløsninger, men en beslutning i saken ble utsatt i påvente av regjeringens konklusjon i saken om merverdiavgiftsfritak for digitale medier. 
 
Konklusjonen kom i januar i år: Dessverre ble fagpressen ekskludert fra avgiftsfritaket, noe som har gitt visse utfordringer med tanke på betalingsløsninger mv. Avklaringen innebar imidlertid at det ikke lenger var grunn til å vente med å iverksette styrets vedtak. 
 
I valg av publiseringsløsning falt valget etter nøye overveielse på plattformen Neo. Neo er et norskutviklet system som i flere år har vært brukt på sider som tek.no
 

Dypdykk i arkivet

Et viktig element i den digitale satsingen er også digitaliseringen av Flynytts samlede arkiv fra 1933 til i dag
 
Gjennom scanning av svært høy kvalitet og suveren tekstgjenkjenning, er det nå mulig å gjøre fritekstsøk i hele bladets arkiv. Det gir uante muligheter for flynerder, forskere og andre som vil gjøre et dypdykk i den norske flyhistorien. 
 
På grunn av avgiftsregimet som ble fastsatt, var det dessverre ikke mulig å tilby arkivtilgang kostnadsfritt for abonnentene, men for mindre enn prisen av en halvliter per år får alle som allerede abonnerer på papir tilgang til bladet.
 
Med den nye siden har Flynytt for første gang siden 2010 fått et nytt ansikt på nett.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Continental Says Diesels Are Making Inroads

<p>With a full line of aerodiesel engines in its product portfolio, Continental Motors says it’s seeing more uptake...

Flight Design Under New Ownership

<p>Flight Design, which has been in receivership in Germany since February 2016, is now under new ownership, the...

NBAA Convention Set For October In Las Vegas

<p>NBAA will hold its annual business aviation convention and exhibition in Las Vegas, Oct. 10-12, the group...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen