Fieseler Storch:

Fieseler Storch med vellykket jomfrutur

- Motoren er den største­ utfordringen på det flyet her, så hvis den oppfører seg pent så går vel det meste av det andre bra, sa Tor Nørstegård før den første testflyvningen med Fieseler Fi 156 C Storch ­LN-WNS på Kjeller.

(KJELLER): – Det er en utrolig, nesten uvirkelig opplevelse å få fly maskinen og få lov til å gjennomføre noe jeg har sett fram til i 15 år. Testflyvningene har vært uten problemer, og en kan virkelig smile fra øre til øre!, sier Tor Nørstegård.

Han er eier, testpilot og restaureringsansvarlig for Fieseler Fi 156 C Storch LN-WNS. Flyet har werknr 1816, ble bygget i 1944 og gjenoppbygget av Team Storkeredet på Fetsund i årene 2006–2017.

Over 9000 arbeidstimer

OVER SVELLE: Flyet med werknr. 1816 ble opprinnelig­ bygget som en av de siste i en serie på 800 ved Morane Saulnier Puteaux-fabrikken nord for Paris i 1944. Argus As 10 er designet og bygget i Tyskland, en luftavkjølt v-formet 90 graders invertert V8-motor med 240 hk. Her over Svelle med Nordre Øyeren naturreservat i bakgrunnen.
OVER SVELLE: Flyet med werknr. 1816 ble opprinnelig­ bygget som en av de siste i en serie på 800 ved Morane Saulnier Puteaux-fabrikken nord for Paris i 1944. Argus As 10 er designet og bygget i Tyskland, en luftavkjølt v-formet 90 graders invertert V8-motor med 240 hk. Her over Svelle med Nordre Øyeren naturreservat i bakgrunnen. Foto: Erik T. Hoelsæter

Hele teamet og mange andre flyinteresserte var tilstede på Kjeller lørdag 7. oktober for å se WTOL-flyet ta av for første gang etter gjenoppbygging.

– Den fløy som forventet. Det er noe balansetrim som må justeres, men forøvrig oppførte den seg som jeg hadde håpet og forventet, opplyser Tor Nøstegård, som har fløyet Storch i England og USA for fire–fem år siden.

Det har vært et trofast team som har deltatt i hele prosessen fra seint i oktober 2006. I alt er det registrert oppmøte 750 ganger, som fram til januar 2017 ble oppsummert til 8 500 timer. Totalt er det brukt godt over 9 000 timer på hele prosjektet.

Gjorde bytteavtaler

LN-WNS framstår som en av verdens mest autentiske C-modeller av Fieseler Fi 156 Storch. Med original Argus As 10 motor, er den en av to luftdyktige Fieseler Storch-maskiner i Norge.

LN-WNS er blitt veldig autentisk sammenlignet med andre som Nørstegård har sett.

For å få tilgang til Argus As 10 var det nødvendig å gjøre bytteavtaler med museer.

– Vår motor stod i en Storch på Sola. Fra å ha en ordentlig Argus As 10-motor og tre vrakmotorer, har vi nå fire fullverdige motorer som et resultat av prosjektet, hvorav en er luftdyktig, sier Tor Nørstegård.

To av ti i Norge

COCKPIT: LN-WNS er en av verdens ti luftdyktige Fieseler Storch og trolig den mest autentiske C-modellen som flyr.
COCKPIT: LN-WNS er en av verdens ti luftdyktige Fieseler Storch og trolig den mest autentiske C-modellen som flyr. Foto: Erik T. Hoelsaeter

Etter testflygningene på Kjeller har wardbirds­miljøet i Norge to av verdens ti luftdyktige utgaver av Fieseler Storch.

– Jeg fløy to halvtimes turer på lørdag. På søndag ble det to turer, hver på en times tid, forteller Tor Nørstegård. Blant flyene som fløy formasjon med LN-WNS var Birddog LN-WNO, Piper Cub LN-MAV, Piper Cub LN-SAI, DH90M Moth LN-KFM, Tiger Moth 189 LN-KFT og Saab MFI 9 LN-TVI.

Cruisehastighet på Fieseler Storch er rundt 75 kts (140 km/t). Hastighet for takeoff er 27 kts (50 km/t).

Testpilot Nørstegård planla å fly tom en drivstofftank for å se mengden av «usable fuel», for så å fylle tankene helt fulle.

Vekker internasjonal oppsikt

De to norske Fieseler Storch-maskinene vekker oppsikt internasjonalt. For Tor Nørstegård er planen å fly på Flydagen og andre flyshow neste år.

– Det er en fargerik tilvekst. Den er imidlertid så dyr å operere at det blir få koseturer uten at det er inntekter på den. I motorvedlikehold og drivstoff koster den like mye som en Spitfire fra A til B. I tillegg kommer forsikring og annet vedlikehold.

FIRST FLIGHT: Tor Nørstegård kunne lørdag 7. oktober endelig ta av med Fieseler Fi 156 C Storch etter 10 år med restaurering.
FIRST FLIGHT: Tor Nørstegård kunne lørdag 7. oktober endelig ta av med Fieseler Fi 156 C Storch etter 10 år med restaurering. Foto: Erik T. Hoelsaeter

Nørstegård vil takke alle som har bidratt.

– Ingen nevnt, ingen glemt. Forsvaret har stilt opp, og det har vært mange som har gitt gaver og support. Gjenoppbyggingen har heller ikke vært gratis og jeg må takke familien og min fru Mari som har holdt ut med meg i alle disse årene.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB: Poor Pilot Decisions Led To Fatal Balloon Crash

<p>A commercial balloon pilot’s “pattern of poor decision-making” led to his balloon striking power lines and then...

New WACO Walks On Water

<p>WACO Aircraft announced the debut of the amphibious version of their radial engine biplane yesterday—the YMF-5F....

Short Final

<p>It was Saturday afternoon some years ago at our mid-sized, midwestern airport.Things were hopping. Air Guard jets...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen