Feirer 70 år med nytt fly

Tromsø Flyklubb slår på stortromma.

STOLTE: Skolesjef Svein Erik Ditløvsen og klubbleder Yngve Johnsen viser fram Tromsø flyklubbs PS-28 Cruiser fra Czezh Sport Aircraft. (Bilde: Christine Kristoffersen Hansen)
 
 
Da Tromsø Flyklubb ble stiftet hadde de verken fly eller flyplass. Nå feirer de 70-årsjubileum med ny PS-28 Cruiser på laget. 
 
- En flott bursdagsgave til oss selv, sier skolesjef Svein Erik Ditløvsen med et smil, og viser fram Tromsø flyklubbs ferskeste medlem - en PS-28 Cruiser fra Czezh Sport Aircraft.
 
Flyet, en 2012-modell, har registreringen LN-RAC.

Åpen dag

I helga arrangerte flyklubben åpen dag, og fikk dermed anledning til å vise fram nyvinningen. Til tross for at regnet høljet ned, var arrangementet godt besøkt.
 
Ni fly sto utstilt, men det var helt klart den nye maskinen som var hovedattraksjonen. Og de fleste gjestene brukte god tid på å studere flyet.
 
Yngve Johnsen, leder i Tromsø flyklubb, forteller at flyet ble kjøpt fra den norske importøren i april etter at det har vært brukt som demonstrasjonsfly de siste par årene.
 
Prisen var 800.000 kroner.

Billigere flytimer

Fra før eier klubben to fly: Et Piper PA-28 Warrior II og et Cessna 172N Skyhawk. 
PIPER OG CESSNA: Fra før eier klubbe to fly: Et Piper PA-28 Warrior II og et Cessna 172N Skyhawk.
PIPER OG CESSNA: Fra før eier klubbe to fly: Et Piper PA-28 Warrior II og et Cessna 172N Skyhawk. Foto: Christine Kristoffersen Hansen
 
 
- Hovedårsaken til at vi valgte å gjøre denne investeringen er at det gjør opplæringen mye rimeligere - timeprisen har gått fra 1400 til 960 kroner. Vi bruker 18 liter drivstoff i timen med dette flyet, mens de eldre flyene kan bruke opp mot det dobbelte. Dessuten bruker nyflyet et mer miljøvennlig drivstoff. 
 
Flyet, som brukes til LAPL(A) og PPL(A)-sertifisering, er en toseters lav-vinget maskin med glasscockpit. Og både Johnsen og Ditløvsen innrømmer glatt at de er stolte. 
 
- Det er utrolig morsomt å fly flyet, det er både enkelt og man har en formidabel utsikt, sier Ditløvsen, og legger til at det var ekstra morsomt at flyet kom til klubben det året de fyller 70. 

20 år uten flyplass

- Det viser at det er mye som har skjedd siden etableringen. Da klubben ble stiftet høsten 1946, hadde de verken fly eller flyplass. Og det tok faktisk nesten hele 20 år før flyplassen i Tromsø ble åpnet, sier Ditløvsen. 
 
Han er virkelig imponert over utholdenheten til disse første entusiastene. 
 
- De hadde åpenbart et utrolig sterkt ønske om å en gang få anskaffet seg et fly, og de drev blant annet med papirinnsamling for å tjene penger til klubben. De ga seg aldri, og til slutt lyktes de jo også. 
 
I dag teller klubben rundt 100 medlemmer. 
 
NI FLY: Totalt ni fly sto utstilt da Tromsø Flyklubb inviterte til åpen dag på lørdag.
NI FLY: Totalt ni fly sto utstilt da Tromsø Flyklubb inviterte til åpen dag på lørdag. Foto: Christine Kristoffersen Hansen
 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Big Birthday Celebration For Baby Boeing

The Museum of Flight in Seattle is hosting a 50th birthday party for the littlest Boeing commercial airplane, the...

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen