Espen (14) fløy solo: - Noe jeg aldri vil glemme!

Espen Christopher Zahl fra Gardermoen Seilflyklubb er antakeligvis Norges yngste solo-pilot.

FØRSTE SOLO: Espen Zahl fløy sin første solo i Arizona i USA, bare 14 år gammel. (Bilde: Privat)

Espen Christopher Zahl fløy i februar solo, bare 14 år gammel. 

I Norge må man være 15 år for å fly solo i et seilfly. Derfor ble turen foretatt i luften over Phoenix i USA, der man kan fly alene et år tidligere. Zahl fløy sin første solo i et seilfly av typen Schweizer SGS 2-33.

Åtte magiske minutter

Før 14-åringen fikk fly alene måtte han ta en "pre-solo written test".

- Det gikk bra. Jeg måtte pugge sjekklister og nødprosedyrer. Selve flygingen var grei. Det meste hadde jeg lært hjemme hos GSFK. Litt uventet spurte instruktøren: "Do you feel confident?" Jeg gjorde da det, og ga ham en "thumbs up!"

FLYDILLA: Espen Christopher Zahl har hatt flydilla så lenge han kan huske.
FLYDILLA: Espen Christopher Zahl har hatt flydilla så lenge han kan huske. Foto: Privat

Zahl forteller at han merket at balansen på flyet ble endret uten instruktøren i baksetet og korrigerte det med stikka.

- Jeg var ikke redd, bare enda mer skjerpet og glad. 200 fot over bakken ropte jeg "200 feet", og var over den mest kritiske delen av avgangen. Jeg ble dratt opp til en høyde på 3400 fot, 2000 fot over bakken, før jeg gjennomførte en "soft release" og svingte til høyre. Jeg var fri og alene for første gang. Tankene dreide seg for det meste om planlegging og landing. Åtte minutter senere landet jeg tilbake på Estrella Gliderport. Min instruktør, Tom, noen hjelpere og min mor tok imot meg. Det var en stor begivenhet, noe jeg aldri vil glemme!

"Medfødt" flyinteresse

14-åringen er sønn av piloten Ørjan Zahl, og ble tidlig bitt av flybasillen.

AMERIKANSK DEBUT: Espens første solo ble foretatt i denne flytypen: En amerikanskprodusert Schweizer SGS 2-33.
AMERIKANSK DEBUT: Espens første solo ble foretatt i denne flytypen: En amerikanskprodusert Schweizer SGS 2-33. Foto: Privat

- Jeg tror jeg alltid har vært interessert i fly. Kanskje jeg var fire-fem år da jeg bestemte meg for at jeg ville lære å fly. RC-fly og simulatorer var det jeg begynte med, forteller han til Flynytt.

Ti år gammel ble han medlem av amerikanske EAA Young Eagles under en ferietur til USA.

- De sponser barns første flyleksjon. Der fikk jeg min første flytime, i et Diamond HK36 motorseilfly. Senere ble det noen turer i småfly med pappa, hos Ringerike Motorflyklubb, sier Zahl, som nå er medlem av Gardemoen Seilflyklubb.

40 flyturer i fjor

Sin unge alder til tross begynner Zahl å bygge seg opp en solid fly-CV.
Ved siden av Diamond HK36 har han fløyet Twin Astir, Duo Discus, ASK 21, DG 500 og da solo i Schweizer SGS 2-33. 

FEIRING: Espen fikk tildelt den amerikanske seilflyskolens banner - med solodetaljene påskrevet.
FEIRING: Espen fikk tildelt den amerikanske seilflyskolens banner - med solodetaljene påskrevet. Foto: Privat

- Det ble over 40 flyturer sist sommer i regi av GSFK. Så fikk jeg min første flytime i USA i november. Totalt har jeg flydd 24 turer i USA, hvorav 8 er solo. Tirsdag 21 februar, tilbake i USA, fløy jeg fem turer med instruktør, så min første solo, forteller han.

Nå må Zahl vente et år før han kan gjenta bragden på norsk jord. Han håper Norge vil se mot EASA og regelverket deres.

- Når det gjelder min norske solo, så må jeg vente til jeg blir 15. Det vil si at jeg må vente til våren 2018. Derfor håper jeg på flere turer til USA, eller at Norge følger EASA og tillater soloflyging ved 14 år. Dessuten kommer det snart en ny sesong hos GSFK. Det gleder jeg meg til, sier han.

TOMMEL OPP: Da Espen ble spurt om han følte seg trygg på å fly, svarte han med å gi tommelen opp. Det kunne han også gjøre etter endt soloflyging.
TOMMEL OPP: Da Espen ble spurt om han følte seg trygg på å fly, svarte han med å gi tommelen opp. Det kunne han også gjøre etter endt soloflyging. Foto: Privat

- I Norge kan jeg ikke få lappen på seilfly før jeg blir 17 år. Men vi håper Norge snart følger EASA og endrer dette til 16 år.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen